Auto klasik test
420

Testirali smo Land Rover Series 3: Od radne mašine do modne ikone

E. Z.
(Foto: E. Z./Klix.ba)
Malo smo odmorili od modernih automobila koji su prepuni ekrana, sistema za asistenciju vozaču i čega sve ne i sjeli u 50 godina star Land Rover koji izgleda kao da je sada izašao iz fabrike. Jednostavna i pouzdana mehanika u kombinaciji s obiljem šarma uvjerila nas je da će ovaj Series 3 lako nadživjeti mnoge moderne automobile u svakom smislu.

Land Rover je jedna od onih posebnih marki koja je svojom tradicijom i modelima obilježila autoindustriju, a model kojim je začeta ova engleska marka jednako je prepoznatljiv kao i VW Buba ili Citroen 2CV. Vjerovatno i dan danas, kada nekom djetetu kažete da vam nacrta terenca, na papiru će se ukazati obris Land Rovera, koji je tek kasnije dobio ime Defender. Naime, prije nego je Defender postao Defender, tu su bili Land Rover Series 1, pa Series 2 te Series 3 poput ovog kojeg smo sada upoznali.

Samo ime Land Rover pojavilo se 1948. godine, kada je kompanija Rover predstavila izuzetno sposoban terenski automobil s pogonom na sve točkove, koji će tako postati jedan od najstarijih i najprepoznatljivijih terenaca svih vremena, odmah iza Jeepa. Land Rover kao zasebna marka postoji "tek" od 1978. godine, a nakon modela Series I, koji se proizvodio od 1948. do 1958. godine, te Series II, koji se proizvodio od 1958. do 1961. godine, stigao je i tada usavršeni Series 3, koji se zadržao sve do 1985. godine, kada se u znatno modernizovanijem izdanju, ali na istim osnovama, pojavljuje Land Rover Defender.

Nakon čak 67 godina proizvodnje Land Rover Series i Defender modela i preko dva miliona prodanih primjeraka 29. januara 2016. godine konačno je obustavljena proizvodnja ove automobilske ikone. Ime i model Defender i dalje žive u ponudi Land Rovera, mada koliko god to sjajan terenac bio, činjenica je da ima zaista malo veze sa spartanskim i potpuno mehaničkim "pravim" Defenderom.

Naravno, od pukih historijskih činjenica nama su bitnije one posebne automobilske priče, baš poput ove o pastelno plavom Land Roveru Series 3 s bež platnenim krovom koji se u gradskoj džungli ističe više nego što bi se isticao negdje u Africi na nekom safariju. I ne, nije samo do nas i nama sličnih koji smo zaluđeni starim (malo više) i novim (malo manje) automobilima. Ovaj Land Rover šarmira jednako i djecu i penzionere i sve ostale slučajne prolaznike tako nonšalantno kako to nije u stanju bilo koji luksuzni Range Rover sadašnjice.

S ljubaznim vlasnikom i njegovim Series 3 našli smo se ipak malo dalje od vrelog asfalta i u hladu i zelenilu poslušali priču kako je ovaj Land Rover prošao metamorfozu od zapuštene radne mašine, koju je spazio slučajno pored ceste, do besprijekorno restauriranog automobilskog klasika.

Kako sve lijepe priče i počinju, potpuno neplanski, vlasnik ovog Land Rovera je na putu da kupi Daihatsu, kojim bi mogao povremeno ići na terenske vožnje, primijetio zanimljiv Land Rover Series 3. Nije bio u sjajnom stanju i korišten je prije svega za teške poslove i terene, ali je bio potpuno originalan i imao je sve dijelove. Nakon kratkog pregovaranja, planovi za Daihatsu su odbačeni, a Series 3 je krenuo prema Sarajevu.

Ide i na dizel i na benzin, uz nekoliko prepravki

Šasija, motor i pogonski sklop bili su u iznenađujuće dobrom stanju nakon rasklapanja i detaljnog pregleda, ali to vlasnika nije spriječilo da šasiju pjeskari i iznova potpuno zaštiti, baš kao što je obnovio i "osvježio" motor i pogon. Posebna priča je upravo motor, robusni 2,25 litarski motor koji je sve do sredine 80-ih godina prošlog stoljeća bio najpopularniji izbor za Series i Defendera.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Upravo motor je napravio konfuziju pri kupovini, jer iako je u saobraćajnoj dozvoli bio upisan benzinski motor, prvo paljenje otkrilo je prepoznatljiv zvuk dizelskog motora. Nakon provjere i upoređivanja broja motora, koji je u potpunosti odgovarao, uslijedilo je istraživanje i spoznaja da je 2,25-litarski benzinac nastao na osnovi dizelskog motora i s njim dijeli blok, ventile, sistem hlađenja te je izlazio s iste proizvodne trake. Dakle, uz određene i ne pretjerano zahtjevne modifikacije moguće je konvertovati ga nazad u dizelaša, što je prethodni vlasnik i uradio kako zbog potrošnje goriva tako i zbog činjenice da je bilo sve teže naći olovni benzin. Bez obzira na to koje gorivo sagorijevao, ovaj motor se dokazao kao izuzetno izdržljiv i pouzdan, pa i danas glasno ali nepogriješivo radi u preporođenom Series 3.

Od krupnih zahvata do najfinijih detalja

Kao i svaka ozbiljna restauracija i ova je počela velikim i važnim poslovima kao što je uklanjanje korozije i zaštita šasije i karoserije. Ono čime se Land Rover od svojih početaka može pohvaliti je činjenica da je karoserija u potpunosti izrađena od aluminija te tu nije bilo problema s korozijom. Ono što je zaista impresivno kod ovog Series 3 je da su i šasija i karoserija vrhunski reustaruirani i, slobodno se može reći, vraćeni u stanje bolje nego je to bilo iz fabrike. Besprijekorno čistu i zaštićenu cjevastu šasiju nadopunjuje savršeno lakirana karoserija čiji lak ima dubinu i glatkoću dostojnu najmodernijih automobila. Posebna je i sama boja koju je vlasnik lično odabrao i "zamiješao" te definitivno daje dodatnu dozu posebnosti ovom Land Roveru.

Ono što ipak ističe ovaj auto su brojni detalji i posvećenost njima, koja je bila moguća samo uz detaljna istraživanja modela i opcija koje su dolazile uz Land Rovere ovih godina. Naime i tada se kod Land Rovera po broju šasije moglo znati koju opremu ima svaki auto te je ovaj svoj život izvorno započeo kao "Station Wagon", što je značilo da ima nešto više opreme. U to vrijeme više opreme je značilo obloge na vratima, obloge poda, zasebna sjedišta nazad umjesto klupa i detalje poput "safari" duplog krova s prepoznatljivim "alpine" krovnim prozorima. Ipak, ovaj Land Rover je pri restauraciji izgubio taj krov, jer je vlasnik odabrao mnogo upečatljiviji "soft top" krov koji je naručen posebno kao originalni dio iz Engleske te uključuje sve detalje poput originalnih zakački za pričvršćivanje. Moglo se to jednostavnije i jeftinije uraditi i u nekoj od radionica u Bosni, ali ipak vlasnik ovog Series 3 nije želio praviti takve kompromise.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Potpunim i savršenim ovog Land Rovera čine brojni i besprijekorni detalji poput sigurnosnih zakački za poklopac motora, svjetlosnih elemenata koji su doslovno kao novi, maske i znački koje su također obnovljene u potpunosti.

Povratak u vrijeme kada je trebalo znati voziti

Pored zaista posebnog izgleda i posvećenosti detaljima, Land Roveri su stekli generacije poklonika i zaljubljenika prije svega svojim voznim osobinama i mogućnostima na terenskoj vožnji. Tako smo i mi morali barem kratko provjeriti kako se vozi, i još važnije kako se penje, ovaj Series 3.

Već samo penjanje u besprijekornu, ali i dalje spartansku kabinu je pravi doživljaj, a sjedanje iza upravljača podsjeća nas da su Land Roveri tada prije svega koncipirani s upravljačem na desnoj strani. Dakle, u slučaju kada je upravljač na lijevoj strani zbog velikog tunela za mjenjač prostora je manje pa vozač sjedi u blagom "offsetu" u odnosu na papučice. Tako je ostalo sve do posljednjeg napravljenog Defendera (onog pravog, ne ovog potpuno novog i digitalnog).

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Visoka vozačka pozicija i mala, ali ugodna sjedišta, koja su obložena privlačnom smeđom kožom, daju odličan pregled oko kutijaste karoserije. Dan je vrlo vruć i sparan pa prije pokretanja motora palimo "klimu". Kod Series 3, ali i brojnih automobila iz tog vremena, to znači otvaranje poklopaca ispod vjetrobrana, koji stvaraju neometan put zraku do vozača i suvozača.

Pogled po jednostavnom kokpitu otkriva i nekoliko detalja poput OMP upravljača i digitalnog brzinomjera s visinomjerom i kompasom koji nisu bili u originalnom izdanju, ali se, istina, savršeno uklapaju u okruženje. Ono što je najbitnije, prepoznatljiva crvena i žuta ručica pored mjenjača su tu i savršeno obavljaju zadatak. Jednom u pogon uključujete i prednju osovinu, a drugom redukujete stepene prijenosa za posebno zahtjevne terenske izazove.

Pokretanje starog dizelaša bilo je iznenađujuće lako i u trenu se javio glasnim radom i vibracijama te nam je već nakon nekoliko metara pokazao svoj karakter. Nije napravljen za brzinu, nego da traje i da uporno savlada sve prepreke koje stavite pred njega, i to savršeno radi. Morali smo isprobati i pogon, a za prebacivanje žute i crvene ručice treba nešto snažniji i precizan pokret, nakon dva uvjerljiva "klak" idemo uz vrlo strmo brdo uz koje bi i pješke bilo izazov popeti se. Bez ikakvog napora i sa samo malo gasa Series 3 izlazi na vrh i kao da nas pita, da li je to sve što ste htjeli?

Zbog takvih sposobnosti i robusnosti Land Rover je Series i Defendere koristio zaista za razne namjene, pa ih se moglo vidjeti u službi policije, vatrogasaca, vojske i zemljoradnika. Za ove posljednje Land Rover je ponudio čak i opciju prikopčavanja raznih zemljoradničkih alata te i danas ako uklonite centralno sjedište i poklopac poda, možete u šasiji vidjeti prorez koji je ostavljen za pogonsku osovinu takvih dodataka.

Uvjerljiv pogon i motor, koji su u savršenom stanju, upotpunjava i ovjes koji je također "kao nov" i nudi veliki hod točkova, što je uz male prevjese i dalo Land Roveru status kultnog terenca. Iako je ovjes u savršenom stanju i s novim amortizerima je ugodan, ne treba zaboraviti da je ovo koncepcijski star i prije svega kratak auto, pa će pri većoj brzini i na oštrim neravninama veselo poskočiti.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Na kraju vožnje teško je ne ostati zaljubljenog pogleda u ovako savršen spoj prilično rustikalne mehanike i dizajnerske klasike koja uz malo ljubavi i danas nudi vozne osobine na terenu koje će postidjeti mnoge moderne terence (SUV-ove nećemo ni spominjati). Ono što je sigurno još bolje od samog finalnog rezultata ove restauracije je sjaj u očima njegovog vlasnika, koji se pojavi i na spomen Series 3 i pokazuje nam da dječaci zaista nikada ne odrastu.