Odgovor BH-Gasu
4

Energoinvest: Na Turski tok nismo prešli samoinicijativno, snabdijevanje plinom je uredno

A. B.
Foto: D. S./Klix.ba
Foto: D. S./Klix.ba
Nakon što je jučer kompanija BH-Gas izjavila da su promjena transportnog puta plina i prelazak na Turski tok samoinicijativna odluka Energoinvesta, danas su reagovali iz ove firme te pojasnili o čemu je zapravo riječ.
Direktorica Energoinvesta Bisera Hadžialjević je kazala da ne želi da se priča o uvozu plina u BiH pretvori u sukob dvije strane ili dvije kompanije, naglašavajući da su one (Energoinvest i BH-Gas) u većinskom vlasništvu Vlade FBiH, što znači da je na njima samo da obavljaju svoj posao.

"Plin u Federaciju BiH od 1. aprila dolazi Turskim tokom i svih ovih dana snabdijevanje je uredno, naručene količine su dovoljne, tako da nema nikakvih promjena", dodala je.

Dalje je pojasnila da Energoinvest kao jedini ovlašteni i registrovani uvoznik plina u FBiH vrši uvoz od istog dobavljača "Gazprom Export Rusija", ali da umjesto ranijim plinovodom putem Ukrajine i Mađarske, sada ide novim putem Turske i Bugarske.

"Navedeni prelazak je učinjen na zahtjev 'Gazprom Exporta', koji za BiH nije pružio alternativu dobave drugim pravcem te je u tom smislu u decembru 2020. godine obostrano potpisan anex osnovnog ugovora o snabdijevanju plinom, koji datira još iz 1997. godine. Mi smo dobili rok od Gazproma tri mjeseca, što je bilo dovoljno da pripremimo dokumentaciju i obavijestimo mađarskog i srbijanskog transportera da više nismo u mogućnosti ispuniti ugovor koji je na snazi", kazala je Hadžialjević.

Naglasila je da je prihvatanje anexa sasvim ekonomski opravdano.

"Ukupna cijena plina u Zvorniku putem novog pravca dobave niža je za približno 25 posto nego isti taj plin koji bi se dobavljao pravcem kroz Ukrajinu i Mađarsku. Egzaktan dokaz je poređenje troškova i jedne i druge rute dobave, sačinjenih na bazi konkretnih pokazatelja i računa", navela je.

Bisera Hadžialjović, direktorica Energoinvesta (Foto: D. S./Klix.ba)
Bisera Hadžialjović, direktorica Energoinvesta (Foto: D. S./Klix.ba)

Shodno tome, kako je dalje istaknuto, trošak kupljenog plina za januar 2021. godine zbog neprelaska na Turski tok je bio veći za 1.073.227 američkih dolara.

Kada je riječ o trošku kupljenog plina za februar 2021. godine također zbog neprelaska na Turski tok trošak je bio veći za 937.701 američkih dolara.

Za prošli mjesec (mart) taj trošak je bio veći za 987.800 američkih dolara.

"Ukupno, FBiH je u prethodna tri mjeseca platila plin skuplje za 2.998.729 američkih dolara zbog transporta Mađarskom rutom, nego što bi tu istu količinu platila da je već od 1. januara 2021. godine prešla na Turski tok. Za mene je taj podatak zaista poražavajući", navela je Hadžialjević.

Dodala je da je prelazak opravdan i s aspekta postojećih ugovora za transport kroz Mađarsku i Srbiju, jer su tarife koje primjenjuje mađarski transporter tri puta veće.

"Dakle, mi smo bili u specijalnom tretmanu i to je sada rezultiralo navedenim iznosima. Imali smo dva osnova za ovu promjenu, plaćali smo skuplje nešto što nismo morali te nismo prešli na jeftiniji tok onda kada smo mogli, jer smo pravili jeftinije procjene", navela je.

U ugovoru s mađarskim transporterom postoji klauzula u kojoj je navedeno pod kojim uslovima se on može prekinuti.

"Mi to ne radimo jer jednostavno Energoinvest nije deklarisao raskid ugovora, što neko krivo tumači, nego je deklarisao informaciju mađarskom transporteru da Energoinvest zbog toga što Gazprom mijenje rutu nije u mogućnosti da ispoštuje postojeći ugovor. I u tom slučaju ne postoji plaćanje penala", dodala je.

Pojasnila je da Turski tok ne donosi nikakve promjene za korisnike i građane.

"Da nije bilo medijske analize i pitanja, niko od korisnika ne bi znao da semo prešli na Turski tok, dobijamo isti plin s istom kaloričnom vrijednošću, preko istog isporučioca i ulazne tačke u BiH (Zvornik) te od istog uvoznika", ispričala je.

Spomenula je i BH-Gas navodeći da je to dugogodišnji partner Energoinvesta, ali je dodala da je veoma važno pojasniti uloge ove dvije kompanije kako se u javnosti ne bi pojavljivale oprečne tvrdnje.

"Uredba je definisala sve obaveze i prava svakog od učesnika. Ona počinje snabdijevanjem plinom, a to radi snabdjevač Energoinvest. Takva kompanija mora imati elemente da obavlja takav posao. U uredbi je definisan i transporter i tu ulogu obavlja operator transportnog sistema i to je BH-Gas te je navedeno koje su njegove obaveze i dužnosti. Jasno je navedeno da se transporter ne može baviti snabdijevanjem i striktno zabranjuje miješanje djelatnosti", naglasila je Hadžialjević.

Dalje je istakla da BH-Gas nema nikakve nadležnosti kada je riječ o kupovini plina, njegovom transportu, uvozu i prodaji.

"Nažalost, problem je nastao kada je zaista kroz sve ove godine Energoinvest nastojao finalizirati i ovu temu i kada je rečeno da se mora ostati na mađarskom toku pod svaku cijenu. To je izazvalo sumnje i analizirali smo zašto je naš doskorašnji partner, kojeg smo iz operativnosti uveli u ovaj proces, počeo opstruirati. BH-Gas je napravio neke pogrešne poteze koji prave velike štete. Prvi potez Energoinvesta je bio da BH-Gasu pismeno uskrati sve ovlasti i saglasnosti da neke stvari radi u ime naše kompanije. Mi ne uskraćujemo ništa BH-Gasu", poručila je Hadžialjević.