Manje poznati detalji
60

Na reformu obrazovanja u Sarajevu potrošeno manje od 200.000 KM, bila predmet istražnih radnji

B. R.
Ilustracija: Shutterstuck
Ilustracija: Shutterstuck
Svaki drugi 15-godišnjak u Bosni i Hercegovini funkcionalno je nepismen - pokazalo je PISA istraživanje iz 2018. godine. To pokazuje nužnost reforme obrazovanja čiji je ishod u KS trebao biti objavljen 30. juna, ali nije. Zašto nije objasnio nam je resorni ministar koji se osvrnuo i na to koliko je novca do sada potrošeno za reformu.

Kantonalni ministar obrazovanja, nauke i mladih Anis Krivić je za Klix.ba naveo ko radi na ovoj reformi predškolskog, osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja, da li je obustavljen rad Komisije za nadzor reforme zato što su njeni pojedini članovi iz Srbije i Hrvatske, koja je uloga agencije ProMenta u reformi i koliko je plaćeno za njen angažman, da li je tačno da su nadležno tužilaštvo i budžetski inspektori istraživali kako se trošio novac za reformu.

Krivić je potvrdio da je, kako je istakao, bilo predviđeno da pojedini kurikulumi budu objavljeni 30. juna ove godine. Obrazložio je zašto se to nije desilo.

"Promjena skupštinske većine i izbor nove Vlade KS te pandemija prouzrokovana koronavirusom su doveli do usporavanja rada Tima na izradi pojedinih predmetnih kurikuluma. U vrijeme pandemije nastava se odvijala online. Online nastava je zahtijevala da se članovi i članice predmetnih grupa više posvete radu u online nastavi", ukazao je.

Anis Krivić (Foto: T. S./Klix.ba)
Anis Krivić (Foto: T. S./Klix.ba)

Prema njegovim riječima, veći dio posla na predmetnim kurikulumima je urađen. Naglasio je novi rok za objavu kurikuluma.

"Ostaju još dva poglavlja, te kreiranje platforme na koju će predmetni kurikulumi biti objavljeni i spremni za javnu raspravu. Iz navedenih razloga, novi rok za objavu nacrta predmetnih kurikuluma je 15.11.2020. godine. Misija OSCE-a priprema platformu u kojoj će biti objavljeni predmetni kurikulumi i biti dostupni javnosti", poručio je Krivić.

Ko radi na reformi?

U nastavku je objasnio ko radi na reformi. Kako je naveo, to je posao Ekspertne radne grupe, Stručnog tima, Tima za vođenje i praćenje eksperimentalne nastave i Stručnog tima za izradu predmetnih kurikuluma. Potcrtao je ulogu svakog od navedenih.

Svrha Ekspertne radne grupe je organizirati korake i upute za ostale timove, sarađivati na izradi kurikuluma, zakazivati i voditi sastanke, izvještavati nadležno ministarstvo i druge nadležne institucije o urađenim aktivnostima te sarađivati s predstavnicima međunarodnih i nevladinih organizacija koje pomažu u reformi obrazovanja.

"Ekspertna radna grupa ima ukupno 12 članova i članica različitih profesija iz predškolskog, osnovnoškolskog, srednjoškolskog i univerzitetskog obrazovanja: prof. književnosti naroda Bosne i Hercegovine i bosanskog jezika, prof. muzičke kulture, prof. dr. fizike, prof. matematike, prof. biologije, prof. psihologije, koordinatorica odgojno-obrazovnog rada, prof. dr. društvenih nauka, koordinatorica i analitičarka PISA-e (op. a. Programme for International Student Assessment) pri APOSO-u (op. a. Agencija za predškolsko, osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje), prof. engleskoj jezika i humanističkih nauka", dodao je.

Stručni tim za izradu dokumenata kurikuluma izrađuje dokumente predmetnih kurikuluma, pravilnike za vrednovanje i ocjenjivanje, mora biti kontinuirano u kontaktu sa stručnim timovima za izradu predmetnih kurikuluma, predstavnicima ministarstva, kao i članovima ekspertne grupe, piše upute i pravilnike za korištenje kurikularnih dokumenata, pohađa edukacije potrebne za izradu kurikularnih dokumenata te educira druge nastavnike i članove stručnih grupa za izradu predmetnih kurikuluma.

"Stručni tim ima ukupno 14 članova i članica različitih profesija: nastavnici razredne nastave, nastavnica bosanskog jezika i književnosti, hrvatskog jezika i književnosti, srpskog jezika i književnosti, prof. muzičke kulture, pedagog/psiholog, nastavnica engleskog jezika, prof. hemije, nastavnica biologije, nastavnica informatike, nastavnica geografije, nastavnica historije, prof. tjelesnog i zdravstvenog odgoja, prof. fizike", ukazao je.

Tim za vođenje i praćenje eksperimentalne nastave posvećen je primjeni ishoda učenja u nastavi iz predmeta jezik i književnost. Ovaj tim čine tri članice - nastavnice razredne nastave i nastavnice jezika i književnosti.

"Zadatak im je praćenje i usmjeravanje eksperimentalnog programa, redovno izvještavanje o eksperimentalnom programu ministarstva, Ekspertne radne grupe za izradu nastavnih programa predškolskog, osnovnoškolskog odgoja i obrazovanja i srednjoškolskog obrazovanja zasnovanih na ishodima učenja u Kantonu Sarajevo i šest škola koje učestvuju u eksperimentalnom programu, kontinuirano biti u kontaktu s nastavnicima uključenim u program eksperimentalne nastave, posjećivati i pratiti rad u eksperimentalnim učionicama u šest osnovnih škola u kojima se provodi eksperimentalna nastava, pohađati edukacije zajedno s nastavnicama uključenim u eksperimentalni program", naveo je.

Stručni timovi za izradu predmetnih kurikuluma izrađuju cjelokupne predmetne kurikulume zasnovane na ishodima učenja. Postoje 23 ovakva tima koje čini 78 članova različitih profesija iz predškolskog, osnovnoškolskog, srednjoškolskog i univerzitetskog obrazovanja.

Da li je obustavljen rad Komisije za nadzor reforme zato što su njeni pojedini članovi iz Srbije i Hrvatske?

Na pitanje da li je tačno da je obustavljen rad Komisije za nadzor reforme zato što su pojedini njeni članovi iz Srbije i Hrvatske, ministar Krivić je odgovorio da je Vlada KS na sjednici održanoj 20. decembra 2019. donijela rješenje o formiranju Ekspertskog tijela koje će u koordinaciji s ministarstvom rukovoditi reformskim procesima u obrazovnom sistemu. Tvrdi da ministarstvo nema informacije i nije nadležno da odgovori na istaknuto pitanje jer, kako je ukazao, nije učestvovalo u izboru i imenovanju ekspertskog tijela, niti ga je imenovalo.

"S obzirom na to da ministarstvo nije raspolagalo informacijama o saradnji s Ekspertskim tijelom, niti je zaprimilo bilo kakve upute o koordinaciji, dana 10.1.2020. godine uputili smo akt prema Vladi KS kojim smo zatražili odgovore na pitanja o radu ekspertskog tijela i načinu uspostave koordinacije s ministarstvom. Do današnjeg dana ministarstvo nije zaprimilo odgovor na ovaj akt", dodao je.

Članovi ekspertskog tijela su: prof. dr. Damir Marjanović, doktor nauka Vedran Jakupović, prof. dr. Jasna Duraković, akademici Mirsada Hukić, Kemal Hanjalić i Asif Šabanović, prof. dr. Dragan Primorac, doktor nauka Srđan Verbić, Janez Deklera, Hamza Dobrača, Lejla Dizdarević, Radmira Rengelov Jusić, Vedran Zubić, Namir Ibrahimović, Naida Hota Muminović, Asmir Hasiđić, Semir Hadžić, prof. dr. Refik Šećibegović, prof. dr. Vedad Smailagić i prof. dr. Dženana Husremović.

U dvije godine potrošeno manje od 200.000 KM za obrazovanje

Prema Krivićevim navodima, od 2018. do 2020. za reformu obrazovanja potrošeno je skoro 199.800 KM. Od 21. maja do kraja 2018. izdvojeno je 76.200 KM, prošle godine 113.662 KM i od početka ove godine 9.920 KM.

Napomenuo je da je Odluka o pokretanju postupka izrade nastavnih programa zasnovanih na ishodima učenja donesena 21. maja. Za ovu godinu planirano je da bude potrošeno milion KM za reformu - 55.000 KM iz budžetskih sredstava i 945.000 KM iz očekivanog transfera pomoć EU koji još nije stavljen na raspolaganje resornom ministarstvu.

Koja je uloga Agencije ProMenta i koliko je plaćen njen angažman?

Agencija ProMenta učestvuje u reformi obrazovanja, potvrdio nam je ministar Krivić. Osim nje, sporazum je potpisan s Fondom Otvoreno društvo.

Spomenutu agenciju je ocijenio kao stručno i nezavisno tijelo koje ima dugogodišnje iskustvo u društvenim istraživanjima, posebno u oblasti obrazovanja. Također je obrazložio svrhu angažmana ove agencije.

"Predmet sporazuma je praćenje eksperimentalnog programa u šest osnovnih škola u Kantonu Sarajevo iz predmeta bosanski jezik i književnost/hrvatski jezik i književnost/srpski jezik i književnost, kako bi procjenili efekte eksperimentalne nastave. Konkretne aktivnosti o efektima pilot programa podučavanja baziranog na ishodima u okviru nastave BHS jezik i književnost u III i VI razredima su:

  • opservacije časa u svim projektnim odjeljenjima III i VI razreda zajedno s petominutnim kvizovima znanja na kraju časa;
  • primjena testa znanja na kraju III razreda i testa znanja na kraju VI razreda u svim odjeljenjima III i VI razreda;
  • primjena upitnika za učenike III razreda i upitnika za učenike VI razreda te evaluacijskih upitnika za učenike III razreda i evaluacijskih upitnika za učenike VI razreda u svim odjeljenjima;
  • primjena upitnika za nastavnike na kraju školske godine;
  • provedba fokus grupa s učenicima, nastavnicima i mentorima projekta", ukazao je Krivić.

Prema njegovim riječima, Fond Otvoreno društvo finansira rad Agencije ProMenta i iz budžeta ministarstva nisu isplaćena sredstva za njen angažman.

"Nije učinjeno krivično djelo"

Krivića smo pitali da li je tačan navod da su nadležno tužilaštvo i budžetski inspektori istraživali kako se trošio novac za reformu. Tužilaštvo i budžetski inspektor jesu imali aktivnosti po ovom pitanju.

"Po anonimnoj krivičnoj prijavi dostavljenoj 1.9.2019. godine i 5.11.2019. godine, Tužilaštvo Kantona Sarajevo je zatražilo dostavljanje informacija od ministarstva, koje se odnose na provođenje kurikularne reforme, odnosno angažovanje 15 radnika iz škola s područja KS za rad van škole, a na osnovu zaključenog sporazuma. Istim povodom, budžetski inspektor Ministarstva finansija KS je zatražio dokumentaciju i informacije. Postupajući po zahtjevima pomenutih organa ministarstvo je dostavilo svu raspoloživu dokumentaciju i informacije koje se odnose na reformu obrazovanja, počevši od Smjernice za izradu dokumenata kurikuluma Kantona Sarajevo koje su izrađene u novembru 2017. godine", izjavio je.

Osim toga, kako je istakao, 5. juna ove godine ministarstvo je primilo akt Pravobranilaštva KS kojim je dostavljeno obavještenje Kantonalnog tužilaštva na obavezno očitovanje, u kojem je navedeno da po "anonimnoj krivičnoj prijavi dostavljenoj 1.9.2019. godine i 5.11.2019. godine, jer iz prijave i pratećih spisa proizilazi da prijavljeno djelo nije krivično djelo".