Osujećena borba
317

Ustavni sud FBiH osporio Zakon o provjeri imovine funkcionera u Kantonu Sarajevo

Klix.ba
Foto: Arhiv/Klix.ba
Foto: Arhiv/Klix.ba
Ustavni sud FBiH donio je 18. juna 2019. godine mišljenje kojim je osporio Zakon o provjeri podataka imovine nosilaca javnih funkcija u Kantonu Sarajevo usvojen jednoglasno na sjednici Skupštine Kantona Sarajevo održanoj 17. aprila ove godine.

Ustavni sud FBiH odlučio je po zahtjevu zamjenika premijera Federacije BiH Veska Drljače od 30. aprila 2019. godine, kojim je zatraženo mišljenje Ustavnog suda FBiH u vezi usaglašenosti člana 4. stav 1. tač. d) i e), čl. 5., 6., 8., 9., 12. i 22. Zakona o prijavljivanju i postupku provjere podataka o imovini nosilaca javnih funkcija u Kantonu Sarajevu.

Zakon je stupio na snagu 11. maja, a krajnji rok za dostavu podataka bio je 10. juni ove godine. Ovaj zakonu obavezuje nosioce javnih funkcija da prijave zatečenu imovinu i prihode, porijeklo i promjene imovine i prihoda, kao i poklone koje dobiju u toku obavljanja javne funkcije.

"Institucije međunarodne zajednice u BiH dale su javnu podršku i učestvovale u javnoj raspravi na Nacrt Zakona, potvrdivši da je donesen u duhu tekovine evropskog prava i principa demokratičnosti. Zakon o provjeri podataka nosilaca javnih funkcija, svrha i sadržaj istog, u potpunosti je u skladu sa ustavnim kategorijama i tekovinama prava Evropske unije", navodi se u mišljenju Ustavnog suda FBiH.

Međutim, u zahtjevu za davanje mišljenja problematizovani su termini "bliski srodnik" i "povezano lice" budući da je Zakonom utvrđena obaveza dostavljanja podataka o imovini "bliskih srodnika" i "povezanih lica" nosilaca javnih funkcija.

"Predložena rješenja u spomenutom dijelu Zakona su nepotpuna i neodređena, posebno u dijelu koji definiše 'povezana lica', (ili bilo koje drugo pravno ili fizičko lice koje je sa nosiocem javne funkcije u ličnoj, političkoj, ekonomskoj ili drugoj vezi) jer obuhvata nepoznati i neodređeni broj lica koja bi se mogle dovesti u ličnu, političku, ekonomsku i drugu vezu sa nosiocem javne funkcije. Iz tih razloga, postupak tumačenja i primjene može da dovode do proizvoljnosti tumačenja pravne norme, a samim tim i do nezakonitosti", navodi se u mišljenju sudija Ustavnog suda FBiH.

Navode da je u cijelom Zakonu ostalo nejasno šta se podrazumijeva pod pojmom lična, politička, ekonomska i druga veza, a koja može utjecati na objektivnost u radu nosilaca javne funkcije u Kantonu Sarajevo.

"Da bi bilo koja zakonska odredba zadovoljila, u ovom slučaju kriterij 'predvidljivosti' nužno je da odredbe zakona koje se na to lice odnose sadrže minimum kriterija jasnoće i objektivnosti, da bi lice na koje se norma odnosi, moglo prilagoditi svoje ponašanje u skladu sa Zakonom", stoji u mišljenju Ustavnog suda FBiH kojeg potpisuje predsjednica Aleksandra Martinović.

Ustavni sud FBiH ne može se očitovati o tome da li su spomenute odredbe Zakona koje podnosilac navodi u svom zahtjevu, u suglasnosti sa Zakonom o zaštiti ličnih podataka i Zakonom o slobodi pristupa informacijama u Bosni i Hercegovini, jer je riječ o zakonima koje je donijela Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine, a ne nadležni organi u Federaciji Bosne i Hercegovine.

Međutim, Ustavni sud Federacije smatra da osporeni Zakon mora biti u saglasnosti sa propisima koje je donio Parlament Federacije Bosne i Hercegovine.