Recesija steže
0

Prodaja novih vozila u BiH na nivou iz 2004.

Piše: A. Kovač
Autoindustrija je, kao i mnoge druge industrije, pogođena recesijom, te se tokom 2009. godine osjetio, kako na svjetskom, tako i na tržištu BiH pad prodaje automobila.

Naime, prema podacima koje smo dobili od Almira Grebovića, urednika magazina „ProAuto“, a koji posljednjih nekoliko godina statistički prati prodaju novih automobila u BiH, iako je prodaja rasla od 2004. do 2008. godine, u 2009. godini prodaja ponovo pada na nivo prodaje iz 2004. godine.

„Kolapsom najvećih svjetskih berzi (New York, London i Tokyo), te propadanjem najvećih svjetskih banki, potpuno je kolabiralo i svjetsko finansijsko tržište koje se, zapravo, zasnivalo na vještačkom držanju bezvrijednih dionica na jako visokom nivou“, kazao je u izjavi za Sarajevo-x.com Almir Grebović.

Prema njegovim riječima prva na udaru bila je automobilska industrija, budući da je finansiranje kupovine automobila preko noći sasvim nestalo. Prestankom kupovine automobila morali su se zatvoriti neki od najvećih pogona za proizvodnju automobila na svijetu, sto je impliciralo masovno otpuštanje zaposlenih.

Masovna otpuštanja zaposlenih, države nisu mogle pratiti socijalnim programima, a većina zaposlenih je bila maksimalno kreditno zadužena. Sa neisplaćenim prispjelim ratama većina više nije mogla vraćati kredite, bilo za kuće bilo za automobile, pa su banke po automatizmu u svoje vlasništvo prigrlile i nekretnine i automobile, čija je vrijednost u jednom trenutku pala za nekoliko puta. Samim tim nekoliko hiljada milijardi dolara novca, što stvarnog sto virtuelnog, nestalo je sa tržišta, a automobilska industrija je u sunovrat sa sobom povukla sve što se na nju naslanjalo. Zbog toga je i cijena nafte praktično preko noći pala za više od tri puta.

„Tržište prodaje novih automobila palo je i u BiH i to za oko 33 posto, ali se uzroci pada prvenstveno trebaju tražiti u potpunom prekidu tržišta finansiranja. Iako su kamate na kredite u BiH bile najveće u Evropi, prodaja novih automobila u BiH sve više je počela ličiti na onu na Zapadu, odnosno, novi automobili su se kupovali na kredit i na leasing. Procjena je da se u protekloj godini prodalo između 60 i 70 posto automobila putem jednog od načina finansiranja sa strane. Potres na svjetskom tržištu kapitala morao se osjetiti i u BiH i to ili kroz potpunu obustavu finansiranja, ili kroz radikalno podizanje kamata“, pojasnio je Grebović, dodavši i da su građani prije nekoliko mjeseci počeli povlačiti glavnine štednih uloga što je, također, uticalo na stabilnost banaka i što je dodatno poremetilo tržište kapitala.

Prekid kruženja kapitala neminovno izaziva ekonomsku krizu širih razmjera, pa i gubitak kreditne sposobnosti, a što na prvom mjestu za posljedicu ima odricanje od kupovine novog automobila.

Tako je u 2004. godini, prema Grebovićevim riječima, prodato 9.650 novih automobila, u 2005. godini prodaja raste, pa je na području BiH prodato 11.892. U 2006. prodato je 11.599, tokom 2007. - 14.813, a 2008. godine -16.790 novih automobila. U 2009. godini, pak, prodaja pada pa je u prvih devet mjeseci prodato samo 8.657 novih automobila.

I Kompanija „Vermont“, generalni uvoznik i distributer „Peugeot“ proizvoda za BiH pogođena je recesijom.

„Tokom 2005. godine prodato je 488 automobila, 2007. - 583, a 2008. godine 741 automobil. U prvih devet mjeseci prodato je 360 novih automobila. Dakle, što se tiče konkretno „Peugeot-a“, prodaja vozila pala je za otprilike 28 posto, u odnosu na prošlu godinu“, kazao je u izjavi za Sarajevo-x.com Deniz Bejtula, direktor prodaje „Peugeot -a.

I zastupnici ostalih kuća za uvoz i distribuciju automobila su nam potvrdili da se prodaja novih automobila u ovoj godini smanjila. Međutim, i u 2009. godini, kao i prethodnih godina najprodavaniji su automobili marke „Škoda“, te su u prvih devet mjeseci prodata 3.402 nova automobila ove marke.