Politika i ekonomija
125

Mostarski sajam: Gdje se skupljaju veliki Hrvati, veliki Srbi i veliki Kinezi nema velikog biznisa

Piše: R. D.
Foto: R. D./Klix.ba
Foto: R. D./Klix.ba
Ekonomija traži političku stabilnost, a Mostarski sajam, odnosno glavni protagonisti svečanosti otvorenja, kreirali su prvog dana seriju izjava koje su dijametralno suprotne od onog što poslovni ljudi traže. Danas kad sajam završava postavlja se pitanje zašto susret privrednika obilježe retrogradne političke izjave.

Sajam je otvorio predsjedavajući Predsjedništva BiH Milorad Dodik, koji je samo dva sata kasnije na odlasku iz Mostara, ničim izazvan, kazao kako je srbijanskog lidera Aleksandra Vučića informisao kako SDA u Hercegovini naoružava Bošnjaka te popisuje vojno sposobene.

Dodik te navode u Mostaru tog dana nije mogao prokomentarisati s predstavnicima SDA jer oni drugu godinu zaredom nisu prisustovali svečanom otvorenju šaljući tako svojevrsnu poruku. Dodikove optužbe izazvale su reakciju istog dana, a dan kasnije Bakir Izetbegović u Mostaru je kazao da Dodik optužuje SDA za stvari koje on radi.

Političku klimu u i oko Mostarskog sajma ponajviše kreira domaćin, predsjednik HDZ-a i HNS-a Dragan Čović, kojem je takav "militantan" kolorit vjerovatno bitniji od potreba izlagača koji su skupo platili svoj metar kvadratni izložbenog prostora.

Kod nas nije kao drugdje

Ugledni profesor Vjekoslav Domljan za Klix.ba kaže kako sajmovi kod nas imaju drugačiju ulogu nego drugdje.

"U zemaljama u kojima djeluju tržište i vladavina prava, sajmovi su instrument povezivanja tuzemnih i inozemnih poduzetnika, investitora i inovatora jer se na njima prezentiraju novi proizvodi i/ili nove tehnike i tehnologije proizvodnje, promocije i distribucije tih proizvoda. No, u uslovima rentijerskih političkih i ekonomskih institucija, kakve vidimo u BiH, sajmovi služe promociji ekonomije djelatne u političkoj zavjetrini odnosno u funkciji su izvlačenja ekonomskih renti temeljem političke podrške", izjavio je Domljan.

Kao da se nameće zaključak da na mjestu gdje se skupljaju veliki Hrvati, veliki Srbi i veliki Kinezi, ima prostora za sve osim za veliko tržište.

Ekonomski analitičar Admir Čavalić smatra da je opći problem domaćih privrednih sajmova ili sličnih događaja to što su politizirani tj. u funkciji određenih političkih elita.

"Razlog ovome je činjenica da je realni sektor još uvijek nedovoljno razvijen da bi bio (finansijski) nezavisan u odnosu na državu. U normalnim prilikama, pojavljivanje političara na ovakvim događajima treba da služi povećanju povjerenja u privredu jedne zemlje, kao i podsticaj za međunarodno umrežavanje privrednika. Dakle, simbolički prikazati političku, pravnu, ekonomsku i bilo koju drugu stabilnost, sa ciljem privlačenje stranih direktnih investicija", navodi Čavalić.

Pozitivan događaj koji političari iskoriste za svoje potrebe

Dodaje kako u Bosni i Hercegovini to nije slučaj, pa smo imali priliku vidjeti da se Mostarski sajam koristi kako bi se dolaskom ili nedolaskom poslale određene političke poruke, koje nažalost ne prevazilaze okvire dnevne politike.

"Mostarski sajam je poslužio političkim elitama da nešto pokažu, dokažu, ili pak iskoriste priliku za komentare koji upućuju na političku nestabilnost. Zbog toga i nastaju paradoksi u okviru kojih jedan načelno pozitivan događaj postaje prilika za širenje negativnih poruka. Svejedno, privrednici su na svoj način iskoristili sajam i smatram da bi isti trebali biti u javnom fokusu", kazao je.

Posebno je bitno naglasati predstavljanje novih tehnoloških rješenja, kreativne industrije i svakako turističkih potencijala, što je tradicionalno bitno za Hercegovinu.

"Mostarski sajam pokazuje da u Bosni i Hercegovini postoje ozbiljni biznisi, kojima nedostaju institucionalnih uslovi, manji fiskalni teret, manje regulacije i slično, a kako bi postali globalno konkurentni. Tu je svakako i Narodna Republika Kina, koja je imala posebno mjesto na ovogodišnjem Mostarskom sajmu. To pokazuje da postoji zainteresovanost druge po veličini ekonomije svijeta da investira i širi saradnju sa našom zemljom. Sve u svemu, privredni sajam treba da bude prepoznat po privrednim dostignućima, a ne političkim prepucavanjima. Sajam treba da šalje poruke stabilnost i predvidljivosti ovdašnjeg ekonomskog sistema", kazao je za Klix.ba Admir Čavalić.