Put spasa
56

Kuda ide sarajevska Prva transverzala: Aktuelna mapa, trenutni radovi i budući problemi

I. P.
Prvi dio (satelitski prikaz) Centar - Kobilja Glava
Prvi dio (satelitski prikaz) Centar - Kobilja Glava
Prva transverzala, pored Gradskog autoputa, možda je i najvažnija saobraćajnica koja bi trebala dramatično poboljšati cirkulaciju saobraćaja u glavnom gradu Bosne i Hercegovine. Aktualizacijom teme kroz početak gradnje prvih dionica značajan broj građana ostao je uskraćen za definiciju Prve transverzale i informaciju o tome gdje bi ona trebala biti izgrađena.
Počnimo redom. Ova famozna cesta je jedna od 13 saobraćajnica u Sarajevu koje nose naziv "transverzala". To su saobraćajnice koje glavnu sarajevsku gradsku magistralu sijeku u pravcu sjever-jug. One se razlikuju po svojoj dužini i značaju, ali ih na okupu drži specifično brojčano imenovanje od nule do broja 12.

Naprimjer, Nulta transverzala je najistočnija od ovih cesta i praktično najkraća dužine svega 500 metara, dok je najzapadnija 12. transverzala, koja se proteže od Dobrinje do Briješća, duga gotovo pet kilometara.

Drugi dio (satelistki prikaz), Kobilja Glava - Vogošćanska petlja
Drugi dio (satelistki prikaz), Kobilja Glava - Vogošćanska petlja

S druge strane, Prva transverzala je "druga s istoka" i u isto vrijeme najduža takva saobraćajnica. Proteže se od Srednje tehniče škole do Vogošćanske petlje u dužini od oko deset kilometara.

Tačnije, jednom kada Prva transverzala bude završena, svojim ćete se automobilom iz centra Sarajeva moći otisnuti u Vogošću bez zaustavljanja. Stvar je ipak malo bolja pa ćete se vozilom dalje moći uključiti direktno na autoput A1.

Prvi dio (mapa), Centar - Bare
Prvi dio (mapa), Centar - Bare

Kontrasta radi, danas se u Vogošću putuje saobraćajnicom s po jednom trakom u oba smjera, koja nije dostatna za broj vozila koji njom svakodnevno saobraća, a posebno u poslijepodnevnoj špici. Također, istom rutom idete ukoliko želite na autoput. Tuda ili direktno kroz grad, pa su vozači često primorani da biraju "između dva zla".

Put saobraćajnog spasa

A kuda, konačno, Prva transverzala treba proći, s prema dostupnim podacima Vlade Kantona Sarajevo? Počevši od raskrsnice između Američke ambasade i Srednje tehničke škole, široka cesta u profilu brze ceste sa tramvajskim pojasom (s po dvije trake u oba smjera) proteže se putanjom današnje saobraćajnice koja ide prema centru Penny. Dalje bi se saobraćajnica trebala pružati zelenim pojasom između Koševskog Brda i Velešića. Zeleni pojas uključuje zemljište ispod Pennyja, prolazi pokraj Bosnalijeka, a završava istočno od groblja Bare.

Drugi dio (mapa), Bare - Hotonj
Drugi dio (mapa), Bare - Hotonj

Od te tačke pa do Kobilje Glave saobraćajnica će se pružati prvo dalje ka sjeveru pa zaokretom ka zapadu, iza Šipa, preuzima položaj zapad-istok i završava tunelom Kobilja Glava. Upravo se ovaj navedeni dio trenutno gradi.

Nakon tunela Kobilja Glava Prva transverzala nastavlja ka zapadu južno od gusto naseljenog područja Hotonja i Vogošće, a uglavnom paralelno prateći postojeću cestu M18, a onda prelazeći južno od rijeke Jošanice povezujući se s Vogošćanskom petljom na području današnjeg zapadnog ulaza u Vogošću.

Trenutni radovi i planovi

Radovi koje danas možemo vidjeti dešavaju se iza Šipa, a kompletan dio od tržnog centra Bingo gdje je planirana raskrsnica do tunela Kobilja Glava košta 12.700.000 KM.

Treći dio (mapa), Hotonj - Vogošćanska petlja
Treći dio (mapa), Hotonj - Vogošćanska petlja

Kako je izvijestio ministar saobraćaja Adnan Šteta, spreman je elaborat s metodologijom rušenja 28 objekata na trasi od Kranjčevićeve ulice do ulice Braće Begić (do Pennyja).

Direkcija za puteve Kantona Sarajevo će od 7. do 11. oktobra raspisati javni poziv za odabir izvođača radova na spomenutoj trasi. Također, Općina Centar će dati urbanističku saglasnost za "produženje" Prve transverzale na prostor između Zemaljskog muzeja BiH i Historijskog muzeja BiH.

Najveći problemi za Prvu transverzalu, u kontekstu prostojećih objekata, je upravo Penny, stambeni objekti kod groblja Bare i objekti na području općine Vogošća. Dionica koja se trenutno gradi jeste najlakša s obzirom na to da su imovinskopravni odnosi riješeni i pošto u većem dijelu trase ne postoje objekti za uklanjanje.

Zbog upravnog spora koji je pokrenula firma Penny plus odluka Općine Centar kojom je proglašen javni interes za izgradnju Prve transverzale ne može biti implementirana. Radi javnog interesa Ministarstvo pravde i uprave Kantona Sarajevo uputilo je urgenciju Kantonalnom sudu Sarajevo da se navedeni predmet uzme u prioritetno rješavanje, što je sud i uvažio.

Dio od Kobilje Glave ka Vogošćanskoj petlji je još uvijek na dugom štapu s obzirom na to da okončanje eksproprijacije tek predstoji. Slično je i sa stambenim objektima u blizini groblja Bare.