Privredna komora FBiH
0

Prezentiran nacrt strategije rasta izvoza BiH od 2012. do 2015.

FENA
Foto: Ilustracija
Foto: Ilustracija
U Privrednoj komori Federacije BiH (PKFBiH) u Sarajevu danas je prezentiran Nacrt "Strategije rasta izvoza Bosne i Hercegovine od 2012. do 2015. godine”, koja obuhvata analize i moguće mehanizme za povećanje izvoza u sektorima turizma, građevinarstva, poljoprivrede i prehrane te u drvnom i metalskom sektoru. Strategiju je pripremilo Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH putem Izvoznog vijeća BiH, uz podršku Vanjskotrgovinske komore BiH, odnosno Agencije za promociju izvoza BiH i projekta EU Expro2.

S obzirom na to da je Nacrt strategije nedavno završen i da je u toku konsultativni proces s državnim i entitetskim institucijama i ministarstvima i danas su svi učesnici skupa imali priliku dati komentare i sugestije, koji će se koristiti radi poboljšanja kvaliteta ovog dokumenta.

Šefica Odsjeka za promociju i unapređenje izvoza i sekretarka Izvoznog vijeća u Ministarstvu vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH Fatima Sijarić kazala je da je u strategiji postavljen ambiciozan cilj da se do 2015. godine postigne pokrivenost uvoza izvozom od 85 posto.

"To je danas oko 54,5 posto, dok je 2003. godine bilo 23 posto. Znači idemo naprijed, ali da bismo to postigli moramo uključiti sve nivoe vlasti i ova strategija je različita od dosadašnjih. Uključuje nadležnosti i traži puni angažman entitetskih, kantonalnih vlada, razvojnih agencija i drugih institucija i želi pružiti jedan institucionalni i pravni okvir, a isto tako podstaći izvoznike kroz razne vrste pomoći koju može pružiti država ili entiteti i kantoni", kazala je Sijarić.

Istaknula je da strategija, pored toga što ima pet sektorskih strategija, ima i posebnu oblast koja tretira finansiranje, jer su izvoznici u toku njene izrade i na radnim grupama isticali uvijek problem pristupa adekvatnim finansijskim sredstvima.

Strategija tretira i oblast brendiranja i klasterskog udruživanja, što predstavlja sveobuhvatan dokument, a također u svojim dodacima nudi i preglede i analize gdje se sve može izvoziti, pod kojim uvjetima i kako.

"Znači ona je obuhvatila sve nivoe vlasti, sve institucije i sve što bi trebalo uraditi za privredu i to su predložili privrednici, a njih je oko 140 učestvovalo u raznim radnim grupama. Imali smo radne grupe za svaku oblast, a na čelu su bili ljudi koji su u BiH prvi u tim oblastima i proizišla je iz onoga što su rekli privrednici, nauka i institucije da privredi treba", objasnila je Sijarić.

Po njjenim riječima, BiH ima više od 50 posto izvoza u EU, negdje oko 35 posto u zemlje CEFTA-e, dok ostatak otpada na ostale zemlje, dok bi se izvoz mogao povećati u zemlje EFTA-e, odnosno skandinavske zemlje, pa i u SAD i arapske zemlje.

Vođa tima projekta EU Expro2 Andrew Thorburn ocijenio je da je cilj strategije zasnovan na dva polja. Prvo je otvaranje novih radnih mjesta, a drugo smanjenje trgovinskog deficita, jer BiH u ovom trenutku nije u stanju snositi troškove takvog deficita.

Naglasio je da strategija ne treba da se bavi samo promocijom proizvoda, već i kvalitetom i razvojem proizvoda na način da ima šta da se prodaje. Ona, kako je dodao, predviđa i uklanjanje svih barijera za izvoz, jer to stvara ogromne frustracije izvoznicima, a što znači pristup finansijskim sredstvima, kapitalna ulaganja, ulaganja u opremi i slično.

Izvozno vijeće BiH, će nakon razmotrenih svih sugestija i primjedbi, usvojiti konačni Nacrt strategije koji će biti upućen Vijeću ministara BiH na odobravanje.