"Pregovarački postupak"
61

Neophodne reforme u javnim nabavkama: Ovakva pljačka javnih sredstava je svjetski fenomen

R. D.
Ilustracija: Shutterstock
Ilustracija: Shutterstock
Slabosti zakonske regulative o javnim nabavkama u BiH svima su nam poznate, a pitanje je da li i predložene promjene zakona donose potrebna poboljšanja.

Milena Mastalo iz Transparency Internationala za Klix.ba kaže kako je krajem 2017. godine formirana Radna grupa Vijeća ministara za izradu Nacrta zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnim nabavkama, a na sastancima koji su uslijedili razmatrani su i prijedlozi organizacija civilnog društva, usmjereni na povećanje transparentnosti i prevenciju korupcije u javnim nabavkama.

"Značajan dio prijedloga koje je sačinio Transparency International u BiH i druge partnerske organizacije je uključen u Nacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnim nabavkama, međutim određena rješenja iz Nacrta je potrebno dodatno normirati, dok su pojedina sporna pitanja ostala van aktuelnih izmjena, na čemu je potrebno raditi u narednom periodu", kazala je.

Nacrt zakona, nastavlja ona, donosi određena poboljšanja u smislu usklađivanja s direktivama EU, povećane transparentnosti i prije svega većeg nadzora.

"Novčane kazne u aktuelnom Zakonu o javnim nabavkama BiH su neprimjereno niske, što dodatno dolazi do izražaja kroz komparaciju sa zemljama regije te ih je potrebno povećati. Ovi prijedlozi civilnog društva nisu usvojeni u ovom dijelu zakona, ali su uvedene određene dodatne kaznene odredbe za koje bi bio nadležan Inspektorat u sastavu Agencije za javne nabavke te krivične odredbe", kazala je Mastalo.

Nešto drugačije mišljenje je Rajka Kecmana iz Udruženje građana Tender iz Banje Luke. Oni imaju kompletan svoj prijedlog zakona koji vlasti ignorišu, a koji bi svojom implementacijom, smatraju, uštedio bar milijardu KM godišnje.

"Svi prihvate naše prijedloge, ali oni ostanu u ladicama. U rad aktuelne Radne grupe nisu uključeni predstavnici ponuđača, već samo ugovornih organa i to je potpuno jedinstvena situacija u cijelom svijetu", kaže Kecman te navodi primjer da je po našim zakonskim rješenjima ponuđač destimuliran da zaštiti javni interes, jer skupo plaća svaku žalbu.

Kecman smatra da se izmjene koje su aktuelne ne rade da se smanji korupcija, nego samo da tehnički usklade s EU direktivama te da se suštinski neće ništa promijeniti.

"Da neko u Evropi ovako i ovoliko koristi pregovarački postupak, to bi bila katastrofa. Evropski sud je donio presudu da se bez oglašavanja mogu voditi postupci samo kad nastaju venredni događaji kao što su zemljotresi ili poplave kad se nema vremena provoditi kompletan postupak ili kad su ugroženi ljudski životi. Kod nas u prosjeku od 20 najvećih javnih nabavki 16 se provede pregovaračkim postupkom bez javnog oglašavanja. Vidite u kojoj mjeri se ovdje pljačkaju javna sredstva, to je svjetski fenomen", smatra Kecman.

On kaže i kako naši politički čelnici javno izjavljuju da ne postoji politička volja da se suzbije korupcija u javnim nabavkama.

"Predložene izmjene neće ništa smanjiti, jer neće povećati transparentnost i konkurentnost, neće smanjiti diskriminaciju ponuđača u odnosu na ugovorne organe", kazao je Kecman.