Brzorastuće kompanije
2

Franšizno poslovanje: Tajne uspješne prodaje sa Andrijom Čolakom

Foto/Poslovne novine: Andrija Čolak
Foto/Poslovne novine: Andrija Čolak
Andrija Čolak vlasnik Colak Franchise Consulting Groupe do svoje četrdesete godine uspio je iskušati svijet prodaje i poduzetništva te napraviti genijalne poslovne poteze. Ako ste na trenutak pomislili odustati od svojih ideja, sjetite se da je Čolak uspio u svijet lansirati brend Surf 'n' Fries i postati najpoznatiji predstavnik franšiznog poslovanja.

Upravo će on biti gost predavač na konferenciji "Tajne uspješne prodaje" koja će se održati 19. i 20. maja ove godine.

"Prodaja nekretnina sigurno najbolje usavršava prodajne vještine. Definitivno svatko tko prođe nekretninski svijet i postane uspješan u njemu savladao vještinu prodaje. Smatram kako je prodaja u poslovanju iznimno bitna, ako ne i ključna za uspjeh", naglašava Čolak.

Greške predstavljaju sistem osnaživanja poslovanja, ideja i napredovanja.

"Grešaka je bilo iznimno puno, ali to je najnormalnije. Neke od lekcija koje sam naučio su, primjerice, da je jako bitno dobro profilirati s kime ćete raditi te da se kupci, baš kao i mi koji nešto nudimo, moraju kvalificirati da budu naši klijenti", mišljenja je Čolak.

Smatra da krenuti nedovoljno kapitaliziran u bilo koji projekat nije dobro, kao što nije dobro kretati sa neograničenim budžetom. Naučio je mnogo lekcija tokom 20 godina u poslovnom svijetu a jedna od njih je da se grešaka ne treba bojati, jer su neizostavne u procesu učenja i usavršavanja.

Da bismo se uspješno bavili prodajom moramo imati razvijen etički kompas.

"Ljudi puno češće donose odluke na iracionalan način. Mnoge knjige i istraživanja to dokazuju. Upravo zato svatko tko se bavi prodajom, osim što je možda izvrstan prodavač, treba imati jako dobro razvijen osjećaj za moral i etiku", naglašava Čolak.

Ono što je na akciji ili čak besplatno uvijek bude ispraćeno posebnom pažnjom. Ideja reciprociteta dobar je kanal dolaska do rezultata u prodaji.

"Vjerujem da jeste, samo što ne igramo svi na istu valutu. Postoji vrlo velika razlika između cijene i vrijednosti i tu se ljudi često pogube, a suština sve razmjene počiva upravo na tome. Hajdemo reći kako nije sve matematički, već je dobrim djelom uključena i emocija pa tu treba jako dobro rezonirati kada nešto prodajete. Npr., netko kupuje zbog iskustva a ne samo zbog 'robe' koju kupuje itd", kazao je Čolak.

Kao jedan od pokretača franšiznog poslovanja na našim prostorima smatra da je modele prodaje najbolje razvio na tržištu nekretnina kao i prodajom oglasnog prostora.

"Čim se nađete u tzv. 'No free lunch' situaciji, dakle situaciji kada sve morate zaraditi, počnete razmišljati na drugi način. Ukoliko ste moralni, počnete tražiti 'win-win' situaciju za obje strane i tek tu se događa prava vještina prodaje, iz koje svi izlaze zadovoljni", navodi Čolak.

Kada prodajemo proizvod ili uslugu utječemo na svijest i podsvijest kupaca. Treba se najprije prodati ideja kako bi se prodao proizvod. Čolak smatra da je najprije potrebno dati kontekst bilo čemu što se prodaje.

"Već jako dugo ljudi ne kupuju isključivo radi potrebe, već puno više da bi se dobro osjećali. Ukoliko imate sretnog kupca koji vas nakon kupovine nekome preporuči, znajte da ste dobro odradili posao/prodaju", naglašava Čolak.

S obzirom na to da je ljudima teško mijenjati navike, vjeruje da najveći profit leži u prepakiranju već postojećih ideja jer unaprijed postoji dokaz o potrebama.

"Općenito se pokazalo kako je evolucija uspješniji model od revolucije. Također, još od stare Grčke se naši 'trigeri' nisu promijenili - i dalje se oslanjamo na ethos, patos i logos. Bez obzirana to što postoje tzv. 'disrupt koncepti' koji su uspješni, i dalje bih se kladio na evoluciju odnosno reinventiranje", ističe Čolak.

Franšiza se kao model pokazala vrlo uspješna jer počiva na 'win-win' odnosu, transparentnosti, prenošenju znanja i podršci. Statistički gledano, preko 90% franšiza su uspješne unutar prvih 5 godina poslovanja, dok startup-i u istom tom postotku propadaju.

Čolak kroz tri principa objašnjava kako je uspio u svom poslovanju.

"Prvo, ne smijete imati barijere u glavi i vidjeti svijet kao jedno tržište koje ima zamišljene granice i ništa drugo. Drugo, morate biti dovoljno dobri u tome šta radite i sviđati se drugima dovoljno da žele biti dio vaše priče. Treće, morate igrati maksimalno fer igru, jer je poslovanje, pogotovo kroz franšizu, maraton koji traje jako dugo i nije od danas do sutra", navodi.

Kriza može biti prilika ukoliko je znamo iskoristiti bez obzira na trenutne situacije u svijetu, od pandemije do ratnih dešavanja koje su se prvenstveno odrazile na prodajne sektore.

"Svakako može biti, jer mi smo prošli stvarno kroz poprilično mnogo kriza. Već 2009. godine smo lansirali Surf 'n' Fries, točno kad je krenula velika ekonomska recesija. Jako puno vrlo moćnih svjetskih brendova je krenulo upravo za vrijeme krize ili recesije. Krize i recesije često imaju svoje prednosti jer se otvaraju mogućnosti koje često nisu bile moguće za vrijeme b'ull marketa'. Također, onaj tko gradi za vrijeme krize će svaki euro ili dolar puno više cijeniti", ističe Čolak.

Čolak naglašava da moramo znati da tržište uvijek stvara vakum situacije gdje se uvijek traži nešto novo, svježe i zanimljivo. Tako da se na tržištu vječno nalaze prilike, bez obzira na to što je sve već izmišljeno.

Dobra franšiza ne razlikuje se mnogo od dobrog braka

"Jednostavno si morate odgovarati, morate međusobno kliknuti i, što je jako bitno, morate si vjerovati - bez toga bolje nemojte niti kretati u franšizni odnos. Često me pitaju kako kontrolirati franšizera, kako biti siguran da te ne vara. Odgovor je poprilično jednostavan - moraš birati s kime ćeš raditi", kazao je Čolak.

Ideja dobrog poslovnog poteza nerijetko djeluje nedokučiva, iako češće nedostaje smjelosti i vjerovanja u samu ideju.

Želite li ući u svijet franšiznog poslovanja ili želite od svog biznisa napraviti franšizu a ne znate kako? Upravo će Andrija Čolak biti gost predavač na konferenciji "Tajne uspješne prodaje" 19. i 20. maja ove godine.", u organizaciji Poslovnih novina i bonitetne agencije LRC Group.