Sberbank BH
39

Spahić: BiH je odabrala jedinu ispravnu varijantu moratorija, potrebni su nam infrastrukturni projekti

Klix.ba
Jasmin Spahić
Jasmin Spahić
Sberbank BH je pouzdan partner građanima i privredi jedna je od poruka Jasmina Spahića, predsjednika Uprave Sberbank BH. U intervjuu za Klix.ba ovaj ugledni bankar govorio je o brojnim temama s kojima se suočava bankarski sektor u našoj zemlji, ali i cijela bh. ekonomija.

Da li je bankarsko tržište spremno za drugo poluvrijeme 2020. godine? Nevidljivi neprijatelj COVID19 je napravio vidljivu štetu. Kada vidimo zatvorene granice, škole, fabrike, ugrožene ljudske živote definitivno možemo konstatovati da je korona složen fenomen. Ovakva situacija se nije desila u skorijoj ljudskoj historiji. Mišljenja sam da je bankarski sektor uspješno odgovorio u prvom poluvremenu, te da je sačuvao stabilnost i pokazao visok stepen otpornosti. To je ujedno preduslov za oporavak bh. privrede koji nam predstoji gdje banke igraju značajnu ulogu u tom procesu.

Konkretno, Sberbank BH ima značajne viškove likvidnosti, izuzetno stabilnu kapitalnu poziciju, dostatan kapacitet za kreditiranje te čvrstu opredijeljenost da bude podrška kako privredi tako i građanima.

Da li ima infrastrukturnih projekata u BiH onoliko koliko bi bankarski sektor trebao? Ovoj zemlji više nego ikada su potrebni veliki projekti poput onih iz oblasti energetike ili recimo transportne infrastrukture. Tih projekata nema onoliko koliko bismo mi željeli. Izuzetno me veseli činjenica da Sberbank BH, i u ovim izazovnim vremenima, pruža finansijsku podršku najznačajnijim projektima u zemlji gdje upravo kroz podršku infrastrukturnim projektima nastojimo ne samo potaknuti investicione cikluse već i osigurati da veliki investicioni projekti uz podršku bankarskog sektora budu nositelji daljnjeg razvoja naše ekonomije.

Šta je bio najveći izazov za Sberbank u proteklih nekoliko mjeseci?

Naravno, zdravlje zaposlenika i njihovih najmilijih, kao i zdravlje klijenata uvijek je bilo i ostalo na prvom mjestu. Organizacija je kao živi organizam, brzo se prilagođava novim obrascima ponašanja. Do unazad četiri mjeseca, teško da bi se iko usudio da pošalje zaposlenike na rad sa udaljenog pristupa - od kuće, a danas vidimo da i to može. Od izbijanja pandemije, kada pogledam unazad, te analiziram odluke koje smo donijeli i način na koji smo djelovali u neizvjesnom i nepredvidivom trenutku, tvrdim da bi sve uradili na isti način.

Poslovnice i drugi radni prostori su u kratkom vremenskom roku usvojili nove obrasce protokola. Zaštitne maske su sada sastavni dio našeg dresscoda. Što se same organizacije tiče, formirani su timovi unutar banke koji su pratili dešavanja vezano direktno za pandemiju, kao i na ekonomske posljedice koje pandemija može imati na bh. društvo.

Ponosan sam na Sberbank tim i reakciju tokom protekla četiri mjeseca. Bilo da se radi o razumijevanju ili ljubaznosti ispoljenoj prema klijentima ili brzini reagovanja na mnogobrojne zahtjeve za moratorij.

Kako komentarišete odabrani model za moratorij? Mišljenja sam da je BiH izabrala jedinu ispravnu varijantu moratorija. Moratorij kao alat da dužnik što bezbolnije prebrodi okolnosti na koje realno nije mogao uticati i kao interventna mjera kojom su se ublažile negativne posljedice izazvane virusom je bio neophodan kako bi se sačuvala finansijska vitalnost sektora, ali i ekonomije u cjelini. Banke su uspjele da u jednom izazovnom trenutku brzo odgovore na zahtjeve klijenata, ali i da samoinicijativno pristupe svakom potencijalno ugroženom klijentu.

U nadolazećem periodu, banke će biti fokusirane da svakom pogođenom klijentu pronađu i osiguraju održiv modalitet servisiranja kreditnih obaveza. Svakoj banci je prvenstveno u interesu da njeni klijenti budu finansijski vitalni. Niti banka želi da ima neuredne klijente kod serviranja kreditnih obaveza niti klijenti žele biti tretirani u lošoj kategoriji.

Pandemija je pokazala da tradicionalni načini poslovanja dugoročno nisu održivi, i da je digitalizacija svih industrija neophodna. Kako se vi spremate u tom smislu? Bosna i Hercegovina ne može održavati status quo po pitanju daljnjeg razvoja digitalnog bankarstva, koji je uslovljen propuštanjem da se donesu prateći zakoni o digitalnom potpisu. Izostanak adekvatan regulative mi nismo mogli priuštiti ni prije izbijanja vanrednog stanja, a kamoli danas kad se cijeli svijet okreću naprednim online digitalnim kanalima.

Sberbank BH krči put novim digitalnim servisima. Često kada izostane na lokalnom onda inspiraciju tražite u užoj ili široj regiji. Banka smo koja je među prvim ne samo na tržištu BIH već i u regiji uvodila nove servise poput biometrijske autentifikacije putem lica ili kroz uvođenje prvih beskontaktnih bankomata.

COVID-19 nas jeste usporio, ali nas nije stopirao. Uskoro ćemo našim klijentima ponuditi nove servise, a samim tim i nova korisnička iskustva iz oblasti digitalnog bankarstva koja nisu viđena na tržištu BiH.

Možete li nam reći nešto o tome? Mi danas ne možemo procijeniti koliko dugo će ovo stanje potrajati niti koliko duboko mogu ići efekti ovog stanja. Trenutna situacija nam je pokazala da klijenti žele komunicirati sa bankom iz udobnosti svog doma ili ureda. Broj korisnika digitalnog bankarstva je u porastu međutim, pored transakcija plaćanja, klijentima je neophodno omogućiti ugovaranje servisa i proizvoda putem on line kanala, bez nužnog dolaska u poslovnicu. Banke u naprednim ekonomijama se nezaustavljivo kreću u ovom pravcu te sam optimista da Bosna i Hercegovina neće biti izuzetak.