Novi model u pripremi
4

Kako treba da izgleda pravedna podjela javnih prihoda u FBiH i koliko bi pripalo Sarajevu

R. D.
Foto: I. Š./Klix.ba
Foto: I. Š./Klix.ba
Još nije posve izvjesno šta će biti u vezi s promjenom modela podjele javnih prihoda u Federaciji BiH te da li će opstati famozni koeficijent 2 vezan za Kanton Sarajevo.

Kako saznajemo, neki kantoni opstruirali su formiranje radne grupe Federalnog ministarstva finansija, jer nisu željeli dostaviti imena svojih predstavnika. To su isti oni kantoni čiji su predstavnici dali rok Vladi FBiH da pripremi prijedlog novog zakona. Spekulira se kako su neki kantoni počeli da uslovljavaju podršku izmjenama zakona s tim da im se dodijele posebni koeficijenti u raspodjeli i sve se pretvorilo u političku pijacu.

Nakon usvajanja Prijedloga izmjena i dopuna Zakona o pripadnosti javnih prihoda na oba doma Parlamenta Federacije BiH, u posljednjih nekoliko mjeseci organizirana je javna rasprava tim povodom. Kao što je poznato javnosti, jedina izmjena predviđana je u dijelu koji se odnosi na raspodjelu sredstava od indirektnih poreza između kantona u formi značajanog smanjenja ili brisanja koeficijenta 2 u slučaju Kantona Sarajevo, kaže za portal Klix.ba Muamer Halilbašić, direktor Ekononomskog instituta Sarajevo.

"S obzirom na ranija istraživanja u ovoj oblasti, Ekonomski institut Sarajevo i Ekonomski fakultet Univerziteta u Sarajevu zvanično su pozvala oba doma Parlamenta da učestvuju u javnoj raspravi povodom predloženih izmjena zakona. U pripremi za raspravu nastaje prvo neugodno iznenađenje, a vezano je za dostavljeno obrazloženje da se ide u smjeru predloženih izmjena. Napisano u nekoliko rečenica, s dvije tabele u prilogu – koliko se namjerava od Kantona Sarajevo preusmjeriti drugim kantonima, bez navođenja autora dostavljenih tabela", kaže on.

Naime, u skladu s odgovarajućim propisima na nivou Federacije BiH, ono što obavezno prati izmjene i dopune propisa su sveobuhvatne procjene njihovog utjecaja, dodaje te kaže kako je s tim u vezi predviđena posebna metodologija propisana odgovarajućom uredbom.

"Slučajno ili namjerno, kod pripreme prijedloga izmjena jednog od najvažnijih zakona u FBiH to je izostalo. Istinski šok doživljavamo na samim javnim raspravama. Kada je zastupnicima skrenuta pažnja na ovaj propust, posebno u kontekstu utjecaja predloženih izmjena na budžet Kantona Sarajevo, s obzirom na to da se radi o iznosu od oko stotinu pedeset miliona KM na godišnjem nivou, reakcije su bile od toga da se želi razvodniti priča do toga da su oni (zastupnici) izabrani od građana u FBiH i da za njih ne vrijede ti propisi", kaže on.

Dodaje da kada je zastupnicima prezentirano očitovanje Vlade FBiH vezano za predložene izmjene zakona u kojem je navedeno da je ovo pogrešan put, da se iz konteksta vadi koeficijent 2, čime se narušava cijela arthitektura postojećeg modela te da Vlada FBiH radi na pripremi novog zakona, reakcija je bila da zastupnike navedeno mišljenje ne obavezuje na bilo kakav način i da će nastaviti proceduru koju su pokrenuli.

"Identična reakcija je bila kada su zastupnicima prezentirane ranije analize Ekonomskog instituta Sarajevo i i Ekspertske misije Međunarodnog Monetarnog Fonda (MMF) koje su ukazale na brojne manjkavosti postojećeg zakona, posebno u dijelu koji se odnosi na netransparentnost, problem dvostruke otplate vanjskog duga, odsustvo odgovornosti spram trošenja javnog novca, odsustvo kriterija derivacije, itd. Sve provedene stručne analize u ovoj oblasti, pa čak i ona koju je usvojila Vlada Zeničko-dobojskog kantona, kao jednog od inicijatora predloženih izmjena zakona, imaju isti zaključak. Potreban je potpuno novi zakon", kaže on.

Reakcija na stručne izračune, koji su bez bilo kakve dileme potvrdili da nema osnova za tvrdnje da je, kako se često ponavlja u medijskom prostoru, neko uzeo nečiji novac, bila je da su to obična naglabanja, dodaje.

"Kada su zastupnicima prezentirane postavke modela raspodjele, koji kroz dva stuba kombinira ekonomske i socijalne kriterije, modela koji princip socijalne pravde i solidarnosti dopunjava principima transparentnosti i odgovornosti, reakcija je bila da je sve to 'lijepo, fino', ali da je 'na dugom štapu', da se ne može čekati s izmjenama i dopunama, odnosno da se iste čim prije imaju usvojiti", kazao je.

Kaže i da, iako su zastupnici u Domu naroda obavezali Vladu FBiH da u najkraćem roku razvije potpuno novi model raspodjele prihoda, opće je uvjerenje bilo da od toga nema ništa.

"Uglavnom, stekao se dojam da je cijeli proces predstava za javnost i da je negdje već odlučeno da se 'do kraja' ide s predloženim izmjenama. Tim profesora Ekonomskog fakulteta u Sarajevu je u proteklih nekoliko mjeseci intenzivno radio na prijedlogu potpuno novog rješenja koje pokušava otkloniti uočene manjkavosti postojećeg modela. Simulacije predloženog modela će biti prezentirane na stručnoj konferenciji koja će se održati na Ekonomskom fakultetu u Sarajevu u petak, 21. 1. 2021. godine, od 9:30 sati", zaključio je on.