Iskustvo za pamćenje

Vozili smo Formulu 4 na Red Bull Ringu: Ostvarenje svih dječačkih snova

E. Z.
Foto: E. Z./Klix.ba
(Foto: E. Z./Klix.ba)
...
E. Z.
22.08.2023. u 13:41

Koliko je dječaka odraslo i odrasta maštajući da će jednog dana juriti u bolidima kao Lauda, Prost, Schumacher, Hamilton ili Verstappen? Vjerovatno više nego što možemo zamisliti, ali surova realnost je da je to vrlo uzak krug probranih i talentovanih sretnika.

Ipak, to ne mora značiti da barem na jedan dan ne možete ostvariti svoje snove.

Barem u nečemu se vremena mijenjaju na bolje, pa prije svega 20-ak godina bilo je nezamislivo da "obični smrtnik" može doći na Grand Prix F1 stazu i voziti šta mu srce poželi, pa čak i "single seater" bolid. Red Bull odavno slovi za najvećeg ovisnika o adrenalinu, pa nikoga nije čudilo kada je 2004. godine vlasnik ove kompanije Dietrich Mateschitz kupio pomalo zapušteni i zaboravljeni A1 Ring u Austriji, nedaleko od Graza.

Red Bull Ring - Lunapark za odrasle ali i djecu

Preporod je krenuo gotovo odmah, pa je A1 Ring postao Red Bull Ring, s tim da je Red Bull uvijek imao širu sliku i veće planove. Pored toga što je jedna od najboljih i najbržih trkaćih staza u Evropi, ujedno je cijeli kompleks postepeno pretvaran u pravi zabavni park za svakog "petrolheada".

Kada smo prije nekih 10 godina sa Renault Sportom pohodili ovu stazu i vozili "track day" sa tada novim Twingom RS vidjeli smo samo početak transformacije F1 staze u pravi centar zabave. Sada, nekih 20 godina kasnije od začetka Red Bull Ringa uvjerili smo se da je ovo "must see" lokacija za svakoga kome je vožnja u krvi, bez obzira voljeli motocikle, terence, automobile ili čak trkaće bolide.

Također, godine su samo broj ovdje, pa na istom poligonu možete vidjeti djecu od nekih 8-9 godina kako prave prve kilometre na motociklu i odrasle koji su došli po svoju dozu adrenalina.

Red Bull Driving Experience - Iskustvo dostupno svima

Dakle, osim kada je u kalendaru rezervisan sa Formulu 1, Moto GP i ostala auto-moto takmičenja, Red Bull Ring je za razliku od ostalih staza otvoren cijelu godinu i za posjetioce. Bez obzira želite li samo na ručak u ugodnom restoranu iznad boksova ili tek posjetiti veliki fan shop i muzej ili ipak želite potpuno trkaće iskustvo na Red Bull Ringu možete naći opciju za sebe i svoj budžet.

Upravo je budžet ono što svima nama koji žude za trkaćim iskustvima najčešća prepreka, pa je zaista iznenađujuće znati da postoje ovakvi kompleksi koje možete posjetiti i voziti sportski ili trkaći auto na stazi bez da za to potrošite životnu ušteđevinu. Ipak, niko vam ne garantuje da se nećete "navući" na stazu i miris benzina, pa na kraju ipak potrošiti više nego što ste planirali.

Foto: Red Bull Ring
Foto: Red Bull Ring

Zaista, teško je doći na Red Bull Ring i odvesti tek par krugova na karting stazi ili na tehničkoj "handling" stazi. Pogledajte samo vozni park koji je na raspolaganju svakom posjetiocu. Tu je sve od kartinga sa 9 KS, preko Porschea 911 GT2 Clubsport sa 700 KS sve do bolida Formule 4 i Formule Renault 3.5. Čak i ako ne uživate u brzini i pretjeranoj dozi adrenalina tu su odlične offroad ture i poligoni u okolnim šumama.

Karting kao najbolja uvertira

Red Bull BiH poveo nas je na Red Bull Ring Driving Experience zajedno sa dobitnicima njihove zanimljive nagradne igre, a iskustvo smo započeli obilaskom cijelog kompleksa Red Bull Ringa gdje smo imali priliku izaći i na pobjedničko postolje na kojem je samo nekoliko dana prije nas bio i Max Verstappen, ali obići i sve prostorije kojima javnost inače nema pristup. Najimpresivniji su svakako veliki media centar direktno iznad startno-ciljnog pravca koji nudi savršen pregled staze ali i vrhunske uslove za rad novinara, kao i Race Control soba koja više izgleda kao kontrolna soba misije u svemir. Veliki video zid uživo prikazuje slike doslovno iz svakog kutka staze i kompleksa, a napredni sistemi komunikacije i nadzora omogućavaju da kontrolori staze u svakom momentu znaju šta se dešava.

Iako je obilazak trajao gotovo cijelo prijepodne, istina je da smo svi jedva čekali da počnemo sa "Experience" dijelom, a program je bio idealno posložen. Za zagrijavanje idemo u karting sa četverotaktnim motorom od 9 KS. Odlično konfigurisana staza sa asfaltnom podlogom i termin od 30 minuta bili su više nego dovoljni za vježbanje idealnih putanja. Karting se s razlogom smatra abecedom autosporta, a ujedno je zabavan i siguran da ga mogu upražnjavati gotovo svi. Nakon 30 minuta svi smo završili vožnju s osmjehom na licu i bolovima u rukama i ramenima. Kome uopšte treba fitness?

KTM X-Bow je moderna interpretacija Lotusa 7

Zagrijavanje u kartingu savršeno je poslužilo kao uvertira na sljedeći poligon. Handling staza koja se nalazi doslovno u centru Red Bull Ringa nudi veliki broj konfiguracija, promjena visine ali i različite vrste podloga. Savršeno za dinamičke testove ali i usavršavanje vozačkih vještina.

Sada stvari postaju ozbiljnije i dobijamo brifing za vožnju KTM-a X-Bow, modernog roadstera težine svega 790 kg i snage 300 KS iz dvolitarskog turbobenzinca koji je smješten odmah iza vozačevih leđa. To je pravi moderni roadster po uzoru na slavni Lotus 7, gdje je najvažnija esencija vozačkog osjećaja i užitka, a sve ostalo poput klima ili audio uređaja se smatra bespotrebnim balastom. Još par napomena prije nego smo sjeli u spartanski kokpit KTM-a: sjedište je fiksno pa podešavate "pedal box" prema svojoj visini i nemate nikakvih vozačkih pomagala, ni kontrolu proklizavanja, ni ESP, pa čak ni ABS niti servo uređaj kočnica i upravljača. Sirovije od toga ne može.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Ovaj dio vozačkog iskustva ima za cilj da osjetite potpunu kontrolu nad automobilom i perfomansama, pa uz promjene pravca, visine i težišta nije poenta u visokim brzinama jer tek na dva mjesta kratko ubacujemo u treći stepen prijenosa. Zato već nakon jednog kruga KTM počinje "pričati" s vozačem. Previše pritiska na kočnicu i točkovi se "zaključavaju" ali pravu mjeru pritiska je vrlo lako naći. Baš kao i sa papučicom gasa, ako je "zakopate" u pod nakon vrlo kratke "turbo rupe" možete očekivati da će zadnji dio X-Bowa zaplesati a vrlo brzo i "prestići" prednji dio. S druge strane, vrlo brzo se može osjetiti granica prianjanja i kontrole, pa smo se na dijelu poligona sa klizavom podlogom zabavili tako što smo KTM kroz taj zavoj doslovno upravljali papučicom gasa i kontrolisanim proklizavanjem.

Uz nekoliko savjeta iskusnih instruktora zapanujuće je koliko se može naučiti o vožnji sa ovako "iskrenim" automobilima, a ujedno to je bila savršena riprema za naredni i finalni korak našeg Red Bull Driving Experience.

U kokpitu Formule 4 - Iskustvo za pamćenje

Kako se bliži kraj dana i temperatura staze postaje idealna vrijeme je za još jedan vozački brifing. Ovaj je mnogo duži, iscrpniji i ozbijniji. Bez obzira koliko smo automobila vozili i testirali sjesti i voziti bilo kakav jednosjed bolid nije jednostavno. Prva informacija je u stvari i šlag na cijeli Experience. Inače vožnja Formula 4 bolida se organizuje na tzv. Južnoj stazi koja je manje zahtjeva i upola je kraća, ali mi ćemo dobiti pristup cijeloj GP stazi dužine 4,3 kilometra. Zbog toga smo morali proći virtuelno svaki zavoj uz savjete instruktora, kako o putanjama tako i o idealnom stepenu prijenosa. Kao da nismo imali dovoljno tremu, nekoliko puta su nam naglasili da kroz Rauch zavoj budemo posebno oprezni, na njega se dolazi nakon vrlo brzog pravca na nizbrdici, vrlo je dug i ne oprašta greške, pa su mnogi završavali u pijesku u zoni izlijetanja.

Ukratko, Red Bull Ring nudi mogućnost iznajmljivanja i vožnje bolida Formule 4, a da je riječ o ozbiljnoj trkaćoj napravi dovoljno je to što 1,4-litarski turbomotor od 200 KS nosi bolid od svega 400 kilograma. Tu je i sekvencijalni mjenjač za kojeg kvačilo treba samo za uklapanje u prvi stepen prenosa, dok ostale birate polugama iza upravljača. Naravno, ni ovdje nema nikakvih vozačkih asistenata i elektronskih sistema stabilnosti. Sve je u osjećaju ruku i nogu vozača.

Ulazimo u boksove i u svlačionicu, presvlačimo se u vatrootporna odijela i obuvamo vozačke cipele sa tankim đonom i sa kacigom ispod ruke prelazimo u susjedni boks gdje nas čekaju spremni bolidi Formule 4. Ok, sada se dlanovi već znoje.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Iako smo svi nestrpljivi, moramo pažljivo saslušati sve upute jer u bolid nije tako lako ni sjesti, a srećom ima ih u nekoliko veličina kokpita jer nismo baš svi džokejske visine. Sam ulazak u F4 bolid ozbiljna je gimnastika, postepeno se uvlačite u karbonski monokok, a najteži dio je na kraju kada torzo morate zakrenuti u jednu stranu i onda se tek uglaviti do kraja u kokpit. Čak iako ne patite od klaustrofobije, u početku je osjećaj nelagode vrlo izražen. Pogotovo jer nakon toga ide maksimalno stezanje sigurnosnih pojaseva i kačenje kacige za HANS sistem koji štiti vrat od trzajnih povreda.

Tri-četiri duboka udisaja i spremni smo da nas izguraju na pit-lane. Svježiji zrak izvan boksa uz miris benzina vraća nas u fokus i idemo odraditi dva kruga za upoznavanje sa instruktorom na čelu kolone. Podsjećamo se svih zavoja i uputa, ali najviše vremena treba za navići se na samu perspektivu iz bolida. Ležite na 2-3 centimetra od asfalta i sama preglednost staze i idealne putanje je potpuno drugačija nego iz običnog automobila.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Nakon dva kruga vodeći Porsche Cayman odlazi u boks a mi imamo na raspolaganju najbolju igraonicu za odrasle na svijetu. Pun gas i nakon 3,7 sekundi već smo na 100 km/h, sekvencijalni mjenjač ima prilično kratko izračunate prijenose i vrlo brzo "puni" i šestu brzinu. Markeri za kočenje na startno ciljnom pravcu "dolaze" vrlo brzo i treba pogoditi pravi ulazak u Niki Lauda krivinu nakon koje dolazi dugački pravac uz brdo. Naravno, kočim prerano i previše, a mogućnosti ovog bolida su mnogo veće.

Pravac prema vrhu brda i oštroj Remus krivini otkriva nam novi nivo buke i vibracija u bolidu, a iznad 150 km/h vjetar počinje brutalno udarati i gurati kacigu prema gore. Opet prejako i prerano kočenje i oprezan izlazak iz zavoja jer je stepen prijenosa nizak a zadnji točkovi osim osjećaja na papučici gasa nemaju nikakvu dodatnu kontrolu trakcije.

Tri kruga u upoznavanju limita bolida prolaze vrlo brzo i shvaćam da nije riječ o limitima bolida nego limitima vozača. Zadnja dva kruga podižemo tempo i kočenje postaje sve kasnije a ubrzanja iz zavoja sve odlučnija. Koliko god pojačavali tempo bolid Formule 4 otkriva nam da može još više i još brže, a najimpresivnija je upravljivost na visokim brzinama. Jednostavno to nema nikakve veze sa fizikom u običnim automobilima, pa i na 200 km/h bolid prati poslušno i najmanji pokret upravljača i ide ravno kao strijela kao da ga usmjeravate svojim pogledom.

Pet krugova na Red Bull Ring GP stazi prije vožnje zvučalo nam je da će biti prekratko. Ipak, kad su nas radio vezom pozvali u boks osjetili smo olakšanje jer leđa već dobro trnu, a noge od početka nisu u ugodnom položaju. Završavamo vožnju sretni da smo bez prošli bez okretanja ili izlijetanja i puni utisaka. Prvo što je meni prošlo kroz glavu je da svaki vozač bilo kojeg bolida definitivno zaslužuje veliko poštovanje. Lako je sve gledati na TV i kritikovati nečije vožnje, ali pravu sliku koliko je sve zahtjevno možete dobiti tek na ovaj način, čak iako je to "slabašni" Formula 4 bolid. Pri tome, najmanje mi padaju na pamet F1 vozači, nego vozači Formula bolida na brdskim stazama koji ovakve i puno snažnije i brže bolide voze po zavojitim cestama između drveća i planinskih ambisa. Hrabrost ili ludost?

Foto: Denis Kapetanović
Foto: Denis Kapetanović

Na kraju znojni kao da smo vozili 24 sata a ne tek pet krugova oblačimo se u svoju "civilnu" odjeću puni utisaka kako o samoj stazi i Red Bull Ring kompleksu tako i o bolidima i ovoj ludoj vožnji. Svjesni smo da je ovo bilo iskustvo kojeg ćemo se sjećati do kraja života i pričati o njemu još dugo. Ipak, najbolje od svega je, čini nam se, što ovakav doživljaj više nije stvar prestiža za uski krug ljudi. Spielberg je na tek 7 sati vožnje od Sarajeva, a Red Bull Ring nudi vozačka iskustva od 50-ak eura pa dokle budžet dozvoljava.

184