Gospodin širokih nazora
17

FOTO / TEST: Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4MATIC

Piše: Elmir Tozo
Foto: E. Z./Klix.ba
(Foto: E.Zubović/Klix.ba)
I dok je druga generacija ML-a bila mnogo bolja od prvog pokušaja Mercedesa u klasi luksuznih SUV-ova, treći ML ne čini se toliko boljim od drugog, ali je dovoljno napredovao da zadrži stare (koji ne bi smjeli ni pomisliti o promjeni brenda) i animira nove kupce koji su svoje SUV-ove, do sada, kupovali kod drugih proizvođača.

Nije ih lako parkirati u zagušenim gradskim uslovima. Nisu jeftini kada ih treba točiti gorivom, niti su jeftini kada ih treba „obuvati“ i osiguravati. Malo je njihovih vlasnika koji zaista koriste sve njihove mogućnosti, tamo daleko od urbanih sredina i uređenih cesta. Da ne govorimo o tome koliko ih (s pravom) ne vole ekolozi. Nije bitno jesu li luksuzne SUV-ove izmislili Amerikanci, odnosno Amerikanke, ali, svidjelo se to nekome ili ne, činjenica je da i na našim ulicama i cestama ima sve više manjih, većih i najvećih SUV-ova.

Vozeći se svojim omiljenim prevoznim sredstvom, biciklom, pitao sam usput nekolicinu vlasnika SUV-ova zašto su se odlučili za kupovinu jednog takvog automobila. Kažu: „Sviđa mi se preglednost.“ „Manje razmišljam o lošim cestama.“ „Mislim da smo sigurniji u slučaju sudara.“ „Ne zaustavlja me policija.“ „Niko mi ne svira kad se pogrešno prestrojavam.“

Uz napomenu da posljednja dva odgovora svrstavam u balkansku svakodnevnicu, očekivao sam sve te odgovore, ali nisam očekivao da baš niko neće reći kako se odlučio za kupovinu ozbiljnog 4x4 SUV-a zato što uživa u odlascima u nepoznato, daleko od asfalta, daleko od civilizacije. Hm.

Kako god, jedan od najboljih luksuznih SUV-ova koje danas uopšte možete kupiti stiže iz Mercedes-Benza, u kojem su na vrijeme shvatili da „deal“ sa Chryslerom nikako ne treba ići na uštrb kvaliteta koji je decenijama sinonim za automobile što se kriju iza sjajne trokrake zvijezde. Ne vjerujem da će to posebno zabrinuti kupce treće generacije ML-a, ali ne mogu a da ne spomenem da se za cijenu dodatne opreme, koja je krasila testni ML 350 BlueTEC 4MATIC, mogu kupiti dva solidno opremljena automobila donje-srednje klase. Strašno!

Mercedes je svoj prvi ML (made in America) ponudio u drugoj polovini devedesetih godina i (da se ne lažemo) taj auto je kvalitetom materijala i izrade bio daleko ispod nivoa koji se uvijek očekivao uz trokraku zvijezdu. Čini se da Mercedes ni prije ni poslije prvog ML-a nije imao lošiji automobil (za veću količinu para). Nije, niti će! Redizajnom prve generacije u Mercedesu su kako-tako pokušali sačuvati prvenstveno evropske kupce koji su tih dana sve češće svoj veliki SUV tražili negdje drugo. A onda je konačno došlo vrijeme da Mercedes svojim konzumentima ponudi ozbiljno napravljen ML koji je, zbog svega što je ponudio, komotno mogao na sceni ostati još koju godinu. Tako nisu mislili stratezi u Mercedesu, pa je krajem prošle godine na scenu stupio ML treće generacije, čime je bačena rukavica u lice prvenstveno konkurentima iz istog dvorišta, čiji veliki SUV-ovi polako ali sigurno dobijaju svoje prve bore.

Pozicioniran na pola puta između manjeg GLK i većeg GL, novi ML nikako ne želi stati na put harizmatičnom modelu G, koji je bio i ostao priča za sebe, ali mu je svojim osobinama izvan ceste sada bliži nego ikada prije. Ako to uopšte zanima njegove potencijalne kupce?

Poželjno niži od prethodnika, poželjno kraći od glomaznog Audija Q7, čiji je istinski konkurent zapravo Mercedes GL, treći ML mjerama je blizak BMW-u X5, Porsche Cayenneu i Discoveryju. Mjere su odlične, ali javnom mnijenju ne dopada se što je dizajn pojedinih dijelova karoserije donekle amerikanizovan u odnosu na prethodnu generaciju ML-a koji je imao, kako kažu, pravi „german look“. Iskreno, i nama se više dopadala zadnjica druge generacije , ali šta je tu je. Zadnji dio automobila sada je pristojan, ali ne i očaravajući, za razliku od prednjeg dijela koji je apsolutno očaravajući! Prije dramatičnih osuda, ne treba zaboraviti da Mercedes upravo u Sjevernoj Americi, opet, očekuje veliki tržišni udjel u segmentu SUV automobila. Ako ste od onih koji ovaj automobil neće izlagati „off road“ ludostima, tada ne bi bilo loše razmisliti o još većim točkovima koji se nude. Velika karoserija fino će ih „pojesti“ pa auto, definitivno, neće izgledati poput „kreacija“ iz serijala „Pimp my ride“.

Ako i ima određenih zamjerki što se tiče vanjštine, prizor iza otvorenih vrata učiniće da sve tmurne misli nestanu u trenu. Ono što je Mercedes sada ponudio unutra, od izbora materijala i boja do opremljenosti i završne obrade, skoro da i nema konkurenciju. Svaka čast! Nema detalja koji je, ako nećemo tražiti dlaku u jajetu, trebao biti drugačiji ili bolji. Podsjetnik na sjevernoameričko tržište mogla bi biti kratka ručica mjenjača na stubu upravljača na koju se čovjek ekspresno brzo navikne. Zbog Evropljana, ako baš moraju da „šaltaju“, tu su zgodne polugice ispod upravljača.

Već smo rekli da je ovaj ML niži od prethodnog čime se, uz aktivne stabilizatore (doplata), značajno smanjuje lateralno naginjanje karoserije koje muči većinu ovakvih automobila. Saputnicima tada obično bude muka, dok upitnim smatraju vaše vozačke kvalitete.

U nestvarno izolovanoj prostranoj putničkoj kabini sa sjedištima kojih se ne bi postidjeli ni automobili visoke klase, gdje se baš niko neće moći požaliti na manjak prostora, uz gomilu opreme i sofisticirane nevidljive elektronike koja kontroliše apsolutno sve, uključujući rad transmisije i izvrsnog zračnog ovjesa, malo je SUV-ova koji vozaču i njegovim putnicima mogu ponuditi takav nivo komfora. Podužu listu „igračaka“ koje se nude uz ovaj auto naći ćete na kraju ovog teksta.

U Porscheu se, vjerovatno, osmjehuju na pokušaj teškog ML-a da u zavojima bude uspješan poput Cayennea, ali neka im bude. Smješkamo se i mi govoru novca zbog kojeg taj čuveni, jedinstveni Porsche danas ima dizelski SUV i vizuelno teško probavljivu (dizelsku!) Panameru, dok uskoro od njih očekujemo i kakav „zgodan“ dizelski monovolumen kojim će se bogati šeici moći vozikati okolo sa svojim višečlanim porodicama. Istina je da ML kroz zavoje ne može parirati Cayenneu, ali mi ovdje ionako ne pričamo o trkaćim autima.

Ne znam zašto se iza brojčane oznake 350, koja uz benzinski motor objašnjava radnu zapreminu, pod prednjim poklopcem krije „samo“ trolitarski V6 dizelski motor, ali znam da je u konkretnom slučaju 2.987 ccm radne zapremine sasvim dovoljno. Uz veliki SUV čini se najlogičnijim da prije svega spomenem okretni moment motora. 620 Nm od 1.600 do 2.400 okretaja čini da faktički nije ni bitno u kojem ste stepenu prenosa. Pritisak na papučicu gasa rezultira trenutnim odzivom. Nećemo o (među)ubrzanjima, niti ćemo o maksimalnoj brzini, ali treba reći da je gotovo nečujnih 258 KS, via 7-stepeni superbrzi automatski mjenjač, više nego dovoljno da se veliki ML u svim (ne)uslovima odlično nosi sa težinom koja sa putnicima osjetno prelazi preko 2.500 kilograma. Uz podatak da će ML-u nakon 100 kilometara puta u prosjeku trebati manje od 10 litara nafte, gdje dio zasluga otpada i na sistem start/stop, eto razloga za vedar i sunčan dan. Nije dovoljno? Platite li dovoljno AMG-u, čiji je osnivač Hans Werner Aufrecht godinama nosio ventile i usisne grane kući, na posljednju doradu (magija, šta li je?), rado će vam ponuditi svoju perjanicu, strašni V8 uz sav prateći orkestar.

Već smo spomenuli da je u ovaj auto ugurano 60.000 KM dodatne opreme. Ako bi kupac, eventualno, zaboravio određene stavke sa liste dodatne opreme, ukupna cijena automobila tada bi se mogla fino reducirati, S druge strane, među opravdane dodatne troškove uvrstićemo veći rezervoar za gorivo, najskuplji audio-sistem, aktivni zračni ovjes, adaptivna svjetla, „on off-road“ paket, COMAND Online... Tu nema prašine u oči! Kao što je nema kada kroz decentne AMG-ove otvorene felge pogledate velike bušene kočne diskove.

Bolje nego ikada prije ML je sposoban za mnoge stvari izvan ceste koje su prije njega bile isključiva privilegija ćoškastog jedinstvenog G(rizlija). Iako je testni primjerak bio na 19-inčnim točkovima sa plitkim gumama, čiji profil i naziv jasno asociraju na asfalt, to ovom „gospodinu širokih nazora“ nije mnogo smetalo da nam pokaže šta sve može da uradi na ekstremno lošim makadamskim dionicama, na mokroj travi, kroz blatnjave kanale, uz horor nagibe. Vjerovali smo da uz beskompromisnu postavku transmisije, blokade diferencijala, reduktor i promjenjiv klirens, ovaj auto može svašta, ali nismo mislili da će biti toliko dobar. Barem ne na gumama Eagle F1! Šta na kraju odvaja odlične terenske automobile od njihovih blijedih kopija? Karakterističan neugodan miris kvačila na izdisaju. E toga ovdje nema.

Mala anketa s početka ove priče pokazala je da prosječan vlasnik SUV-a neće nikada gurnuti svog natprosječno sposobnog ljubimca u blato do prozora, niti će ga bezobzirno voziti surovim makadamom brzinama koje su mnogo primjerenije glatkom asfaltu. O podizanju točkova sa podloge da i ne govorimo. Prosječan vlasnik neće ići dalje od lagane vožnje dobro nabijenim makadamom sa ponekom rupom, ali dobro je znati da se sa ML-om, bez ikakvih sumnji, bezbrižno može upustiti u ozbiljne „off road“ avanture. Ne treba imati iskustvo vozača koji nastupa na Dakar reliju da bi ML pokazao kako se iz uglađenog gospodina finih manira u trenu transformira u svemogućeg Beara Gryllsa. Mislimo da bi svako ko posjeduje ovakav auto, barem jednom, trebao probati kako izgleda kada se na ekstremno strmom spustu, bukvalno, visi na sigurnosnim pojasevima. Uostalom, šta je život bez zabave!?

Uz aktuelnu njemačku i ostalu svjetsku konkurenciju, ja bih ML kodne oznake W166 stavio na drugo mjesto najpoželjnijih SUV-ova današnjice. Rano je za svođenje računa, ali Mercedesova treća (sreća) sigurno će stvoriti mnogo problema svojoj konkurenciji čiji adekvatan odgovor još čekamo. Poslije svega ostaje pitanje koje me, nakon nekolicine odličnih njemačkih automobila koje sam vozio, muči već dugo vremena: Kako je uopšte moguće da je Njemačka izgubila sve svoje ratove?

Osnovni podaci o testnom automobilu: Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4MATIC
Cijena osnovnog modela: 112.743 KM

Cijena testnog modela: 172.296 KM

Motor: smješten naprijed uzdužno, V6, 4-taktni, 4 ventila po cilindru, dizelski, „common rail“ direktno ubrizgavanje goriva, turbo-punjač, intercooler. Radna zapremina 2.987 ccm. Maksimalna snaga 190 kW – 258 KS pri 3.600 okr/min. Maksimalni okretni moment 620 Nm od 1.600 do 2.400 okr/min. Promjer i hod klipa – 83x92 mm. Kompresija 15,5:1.

Prenos snage: Permanentni pogon na sve točkove. 7-stepeni automatski mjenjač (7G TRONIC PLUS). Felge prečnika 19 inča, gume 255/50 R19 103W (Good Year Eagle F1).

Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100km/h – 7,4 s. Maksimalna brzina - 224 km/h. Potrošnja na testu – 8,8 l/100 km. Fabrički deklarisana potrošnja goriva u gradu 7,8 - 8,4 l/100 km, na otvorenoj cesti 6,3 - 6,8 l/100 km, kombinovano 6,8 - 7,4 l/100 km. Zapremina rezervoara – 93 l. Emisija CO2 179 - 194 g/km.

Dimenzije: Dužina – 4.804 mm. Širina - 1.926 mm. Visina - 1.796 mm. Međuosovinski razmak - 2.915 mm. Prtljažnik – 690/2010 litara. Težina praznog vozila – 2.175 kg. Ukupna dozvoljena težina vozila – 2.950 kg.

Serijska oprema testnog automobila: Brisači sa senzorom za kišu, brisač zadnjeg stakla sa intervalnim brisanjem, automatsko aktiviranje prilikom vožnje unatrag, centralno zaključavanje sa unutrašnjim prekidačem i automatskim zaključavanjem (može se deaktivirati) i senzorom za slučaj sudara sa otvaranjem u hitnim situacijama, elektronski ključ sa kromiranim elementima, filter za čestice čađi, grijani vanjski retrovizori, električno podesivi, sa asferično zaobljenim ogledalnim staklom i integrisanim pokazivačima pravca, grijano stražnje staklo sa timerom, krovni nosač kromiranog izgleda, stražnja svjetla u LED tehnologiji, termoizolaciona stakla, zeleno tonirana, ukrasna lajsna kromiranog izleda na bočnim pragovima, ukrasne kromirane lajsne na donjoj liniji bočnih prozora, uređaj za čišćenje dizelskih izduvnih gasova BlueTEC (SCR), zaštita donjeg dijela vozila, sprijeda i straga, kromiranog izleda, automatski zatamnjiv unutrašnji retrovizor, dva držača za čaše sprijeda, instrument tabla sa multifunkcijskim displejom od 11,4 cm, ivica utovarnog prostora prtljažnika kromiranog izgleda, kontroler ua upravljenje funkcijama vozila, na središnjoj konzoli, kuke za torbe, preklopive, na lijevoj strani prtljažnog prostora, kukice za garderobu u stražnjim vratima, mehanički podesiva visina i dubina stuba upravljača, mreža za odlaganje u prostoru za noge suvozača, mreže za odlaganje na naslonima prednjih sjedišta, multifunkcijski upravljač sa 4 kraka obložen nappa kožom sa ručicama za promenu stepena prenosa i 12 tastera, naslon za ruke sprijeda, preklopiv, sa pretincem, naslon za ruke straga, preklopiv, sa držačem za čaše, potpuno električno podesiva prednja sedišta, pregrada za odlaganje naočala, na unutrašnjoj strani krovu, preklopivi nasloni stražnjih sjedišta, u odnosu 1/3 : 2/3, sa podesivim nagibom naslona, pretinac sa rukavice sa mogućnošću zaključavanja, klimatiziran i osvjetljen, pretinac za odlaganje u središnjoj konzoli, pretinci za odlaganje u vratima, štitnici za sunce sa osvjetljenim ogledalom, sa mogućnošću zakretanja štitnika u stranu, THERMATIC automatski klima uređaj, ukrasni elementi od aluminija, ulazni pragovi sprijeda sa natpisom „Mercedes-Benz“, utičnica 12V na centralnoj konzoli, sprijeda i straga, kao i u prtljažniku, audio 20 CD, aux-in i USB priključak u središnjem naslonu za ruke, za eksterne prenosive AV uređaje, 4MATIC permanentni pogon na svim kotačima, 7G-TRONIC PLUS automatski mjenjač, DIRECT SELECT promjena stepena prenosa sa DIRECT SELECT ručicama za promjenu stepena prenosa na upravljaču i DIRECT SELECT ručicom mjenjača na stubu upravljača, ECO start/stop funkcija, off-road program vožnje sa off-road prekidačem, podvozje sa čeličnim ovjesom, progresivni servoupravljač sa varijabilnim odnosom upravljanja, sistem za regulaciju brzine na nizbrdici (DSR), ADAPTIVE BREAK sistem sa HOLD funkcijom, pomoći pri kretanju na uzbrdici i funkcijom sušenja kočionih diskova u slučaju vlage, adaptivno kočno svjetlo, sa funkcijom treptanja, ATTENTION ASSIST asistent za kontrolu koncentracije vozača, bočni zračni jastuci za vozača i suvozača, električna parkirna kočnica sa komfornom funkcijom, elektronski program stabilnosti vozila ESP®, elektronski sistem prijanjanja (4ETS) za pogon na sva četiri kotača, ISOFIX pričvršćivanje za dječiju sjedalicu u stražnjem dijelu vozila, Kneebag zračni jastuk za koljena vozača, LED svjetla za dnevnu vožnju, prednji senzori i senzori za prevrtanje vozila (za brzu aktivaciju zatezivača pojaseva), PRE-SAFE® sistem sa reverzibilnim zatezačima sigurnosnih pojaseva na prednjim sedištima i funkcijom zatvaranja prozora, sigurnosne brave za djecu, u stražnjem dijelu vozila, manuelne na vratima i električne na prozorima, sistem protiv blokiranja kotača (ABS), sistem protiv proklizavanja pogonskih kotača (ASR), sistem upozorenja za gubitak pritiska u gumama, TEMPOMAT sa varijabilnim ograničivačem brzine SPEEDTRONIC, TIREFIT sistem za brtvljenje guma sa električnom pumpom, zaštita od bočnog udara, zaštita od odvlačenja, sistem zaključavanja sa infracrvenim daljinskim upravljačem sa kromiranim ukrasnim umecima, zaštita pješaka sa aktivnim poklopcem motora, zračne zavjese za vozača, suvozača i putnike u stražnjem dijelu vozila, zračni jastuci za vozača i suvozača, zvučno upozorenje i signalna lampica na instrument tabli ukoliko sigurnosni pojasevi nisu vezani.

Dodatna oprema na testnom automobilu: AMG sport paket za eksterijer, paket svjetala, paket ogledala, zaštita od krađe, ARTICO umjetna koža, podni prostirači od velura, asistent za mrtvi ugao i asistent za voznu traku, asistent za parkiranje, paket za pušače, klimatiziran držač za čaše, sistem za komforno telefoniranje, klimatizirana prednja sjedišta, ON & OFF ROAD paket, AIRMATIC paket, medija interfejs, COMAND Online, dvostruki štitnici za sunce, THERMOTRONIC luksuzni klima-uređaj, rezervni točak, ukrasni elementi od drveta oraha, zatamnjena stakla, grijani uređaj za pranje stakala, ambijentalno osvjetljenje, rezervoar goriva povećane zapremine.

Garancije: 2 godine bez ograničenja kilometraže.