Testovi
15

TEST: Hyundai i30 1.4 CRDi iStar plus - Riža je zdrava!

Piše: Elmir Tozo
(Foto: E. Zubović/Klix.ba)
Želite novi auto donje-srednje klase? Nemate predrasuda i bez rezerve cijenite filozofiju „rastrošnih“ Škota koji za što manje para uvijek žele dobiti što više... bilo čega! Naravno da preferirate pouzdanost. Onda? Uz 5 godina garancije, solidan i štedljiv turbodizelski motor, odličnu udobnost i ponudu prostora Hyundai, definitivno, ima pravi auto za vas. Da je ovaj i30 kojim slučajem fudbaler, ne bi imao status Ronalda ili Messija, ali istovremeno nikada ne bi sjedio na klupi.

Dakle, zašto se riža svrstava među najzdraviju hranu koju preporučuju svi nutricionisti svijeta? Teško je drugačije objasniti da bi bez njenih korisnih sastojaka stanovnici pojedinih dalekoistočnih zemalja, koji imaju sopstvenu auto-industriju i dug životni vijek, bili sposobni napraviti kvalitetan i solidno opremljen automobil koji se može kupiti po cijeni za koju pojedini zapadnoevropski proizvođači automobila u istom segmentu po pravilu nude manje „muzike“. Pri tome naravno ne mislimo na kineske nezgrapno dizajnirane kopije upitnog kvaliteta (Maple, GWM i slične nebuloze), jer i dalje pišemo isključivo o automobilima. Hyundai, pored ostalog, pravi i automobile koji su svakom novom generacijom sve bolji i bolji. Svjež primjer tvrdnji krije se iza oznake i30.

Mnogo toga već smo napisali o drugoj proevropskoj generaciji Hyundaijevog modela i30 koji svoje mjesto pod suncem traži u jednoj od klasa gdje je konkurencija još uvijek najžešća, pa ćemo ovaj put priču započeti sa onim što se nalazi ispod prednjeg poklopca. Kada je aktuelni i30 stigao u prodajne salone, u ponudi dizelskih motora za njega nije bilo 1,4-litarske opcije. Da nas je neko tada upitao treba li takav motor biti u ponudi za i30, ruku na srce, rekli bismo da ne treba. Zašto u automobil donje-srednje klase stavljati motor kojem je optimalno okruženje u automobilima niže klase? U slučaju Hyundaija to je i20, odnosno korporacijski KIA Rio. Danas znamo da smo bili u zabludi, jer se moderni četverocilindarski turbodizelski motor koji razvija 90 KS i 220 Nm obrtnog momenta zapravo izvanredno snalazi i u Hyundaiju i30.

Sviđa nam se: štedljiv motor, precizan rad ručice mjenjača, prostrana unutrašnjost, zvučna izolacija, udobna sjedišta...

Čuda naravno nema, jer čuda postoje u knjigama i filmovima, ali mali moderni CRDi motor sasvim je dovoljan svima koji od automobila prije svega traže štedljivost i elastičnost koja osigurava solidna međuubrzanja, što je zapravo najbitnije prilikom izvođenja najopasnije radnje u saobraćaju – preticanja. Opterećen auto od vozača će tražiti malo više posla oko mjenjača, jer ovaj dizel ipak nema „pluća“ da reaguje na optimalan način ako je kazaljka obrtomjera ispod 1.500 obr/min. U prilog živahnosti idu i nešto kraći prenosni odnosi, ali za pravu reakciju obrtaji motora ipak trebaju biti u rasponu od 1.750 do 2.750 obr/min. „Šaltanje“ u ovom slučaju ne bi trebalo biti poseban problem, jer ručni 6-stepeni mjenjač sa ručicom kratkih hodova radi veoma precizno i tiho. Onda i nije bitno što je glava same ručice plastična i izgleda prilično jeftino. Uz ovaj paket opreme kože nema ni na upravljaču, ali o tome ćemo malo kasnije.

Foto: E. Zubović/Klix.ba
Foto: E. Zubović/Klix.ba

Motor koji u prosjeku nakon 100 kilometara traži malo više od 4 litre goriva nije jedina pozitivna stvar koja nas je dočekala u ovom Hyundaiju. Još uvijek se pitamo kako su to izveli, ali činjenica je da vozač i njegovi saputnici u ovom automobilu uživaju u apsolutnoj tišini. Zvučna izolacija na nivou je mnogo skupljih automobila. Na otvorenoj cesti, normalnim ritmom, u šestom stepenu prenosa nemoguće je čuti da ovaj auto pokreće dizelski motor. Kao što se ne čuje rad motora, ne čuje se ni rad ovjesa kojem u profinjenom savladavanju različitih neravnina, definitivno, pomažu i 15-inčne gume sa nešto višim profilom.

Ne sviđa nam se: osvjetljenje instrumenata i centralne konzole, plastični volan.

Ovjes generalno spada među mekše, podešen je da putnicima prvenstveno osigura natprosječan nivo udobnosti, ali još uvijek je dovoljno čvrst da bi se i30 svrstao u kategoriju automobila koji se, bez naglašenog lateralnog ljuljanja, veoma dobro nose sa krivudavim dionicama. Uz kvalitetne gume i lagan motor mogućnost podupravljanja na dobroj podlozi faktički ne postoji. Ukupan dojam donekle kvari progresivni servo-upravljač koji bi pri većim brzinama, ipak, trebao pružati više informacija o prednjem paru točkova. U svakom slučaju, super je što i30 „vozi“ mnogo bolje nego što bi se na prvu moglo zaključiti, kada vidite da nije postavljen na velikim felgama na kojima su ultraplitke široke gume.

Foto: E. Zubović/Klix.ba
Foto: E. Zubović/Klix.ba

Osim što je u unutrašnjosti ovog automobila zavidno tiho, zahvaljujući raskošnom tragu točkova i naglašenom međuosovinskom rastojanju, tu je i dovoljno životnog prostora za sve putnike, čak i ako su natprosječne visine. Bez obzira na tjelesnu konstituciju, vozač se može vrlo dobro smjestiti u solidno sjedište, a kada podesi volan po dubini i visini mjesta bilo kakvom prigovoru neće biti. Nije pretenciozno ako kažemo da i30 nudi prostor u unutrašnjosti koji se očekuje od automobila veće klase. Srednji paket opreme odlično bi se uklopio sa izrekom „štednja je mudrost trošenja“. Nema ovdje panoramskog krova, dvozonske automatske klime, kožnih sjedišta i mnogobrojnih drugih dodataka koji su, počesto, nepotrebno bacanje para. Doduše bilo bi ugodnije da je volan obložen kožom, ali osim toga ovaj auto u suštini ima sve što je potrebno za ugodno putovanje.

Približno uporediva konkurencija:
  • KIA Cee'd 1.4 CRDi LX Urban - 31.590 KM
  • Renault Megane Expression dCi 90 - 31.258 KM
  • SEAT Leon Reference 1.6 TDI - 30.400 KM
  • Ford Focus 1.6 TDCi Trend - 29.900 KM
  • Citroen C4 Furio HDi 90 - 26.057 KM

(cijene iz aktuelnih cjenovnika sa zvaničnih internet stranica u BiH)

Uz pohvalnu ergonomiju, bez nelogičnosti i suvišnog komplikovanja, posebno nam se dopada mjesto na kojem su smješteni priključci za eksterne uređaje. Dopadaju nam se i udobna sjedišta, dobar audio-sistem, onda i činjenica da je veliki procenat precizno sklopljenog plastičnog okruženja mekan na dodir. U ovom slučaju „kamenčić u cipeli“ je plavo osvjetljenje kokpita, a utješno je što se iritantno „veliko plavetnilo“ ipak može poprilično smanjiti regulatorom intenziteta svjetla. Ako ni to nije dovoljno, osvjetljenje info displeja koji je postavljen na vrhu centralne konzole noću se može u potpunosti isključiti.

Gledamo li na stvari iznutra prema vani, ovaj auto neće biti među favoritima samo ako se nekome ne sviđa njegova vanjština kojom, iako je zamišljen i napravljen u Evropi, i30 ipak ne može u potpunosti sakriti svoje južnokorejske korijene, iako je sada osjetno prihvatljiviji i evropskim kupcima koji nikada nisu previše marili za savjete nutricionista. Na kraju krajeva zašto bi ih krio? Nama koji nismo razmaženi i30 izgleda sasvim pristojno. Zapravo, izgleda poput većine modernih konfekcijskih automobila koje su zajedničkim naporima dizajnirali ljudi i adekvatni kompjuterski programi. Sa većim točkovima automobil bi, definitivno, izgledao atraktivnije, ali teško da bi se sa plitkim gumama tako dobro nosio sa lošim cestama. Pa sad.

Nakon sabiranja i oduzimanja smatramo da je ovaj auto, definitivno, dobar „paket“ za racionalne kupce koji su se pronašli negdje na pola puta između svojih želja i stvarnih potreba. Testirani model zvanično se prodaje za tridesetak hiljada maraka, što na prvi pogled i nije posebno afirmativno. Ali, ako uzmemo u obzir da ovih dana u Hyundaiju kupac može računati na ozbiljan popust, što u slučaju modela i30 iznosi do nekih 4.000 maraka, te da za početak 2014. godine Hyundai Auto BiH najavljuje vrlo atraktivnu i povoljnu prodajnu akciju za i30 upravo s ovim motorom, onda bi ovako motorizovan i opremljen auto trebao biti u najužem izboru među potencijalnim klasnim kandidatima, sviđala vam se riža ili ne.

Osnovni podaci o testnom automobilu: Hyundai i30 1.4 CRDi iStar plus Cijena testnog modela: 30.490 KM

Motor: 4-cilindrični, 4-taktni, dizelski, smješten naprijed poprečno, „common-rail“ ubrizgavanje, turbo-kompresor sa varijabilnom geometrijom. Radna zapremina 1.396 ccm. Maksimalna snaga 66 kW – 90 KS pri 4.000 obr/min. Maksimalan obrtni moment 220 Nm od 1.750 do 2.750 obr/min. Promjer i hod 75×79 mm. Četiri ventila po cilindru.

Prijenos snage: Pogon na prednje točkove. 6-stepeni ručni mjenjač. Felge prečnika 15 inča, gume dimenzija 195/65 R15 91H.

Šasija: Prednji ovjes - McPherson, nezavisni, spiralne opruge, hidraulični amortizeri. Stabilizatori. Zadnji ovjes - multilink osovina, spiralne opruge, hidraulični amortizeri. Elektrohidraulični servo upravljač.

Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100km/h – 13,5 s. Maksimalna brzina - 170 km/h. Potrošnja na testu – od 4,1 do 4,8 l/100 km. Fabrički deklarisana potrošnja goriva u gradu 5,3 l/100 km, na otvorenoj cesti 3,5 l/100 km, kombinovano 4,1 l/100 km. Emisija CO2 105 g/km.

Dimenzije: Dužina - 4.300 mm. Širina - 1.780 mm. Visina - 1.470 mm. Međuosovinski razmak - 2.650 mm. Zapremina prtljažnika od 380 do 1.315 litara sa preklopljenim zadnjim sjedištima po VDA normi. Masa praznog automobila - 1.280 kg. Zapremina rezervoara za gorivo – 53 lit.

Serijska oprema testnog automobila: ukrasni poklopac motora, felge 6Jx15, gume 195/65 R15, set za popravak gume, progresivni servo upravljač, podešavanje upravljača po visini i dubini, zaštitni zračni jastuk za vozača i suvozača sa mogućnošću isključenja, ABS, ESP – elektronički program stabilnosti sa HAC - Hill start Assist Control (kontrola pomoći pokretanja na uzbrdici) i VSM – Vehicle Stability Management (kontrola stabilnosti vozila), el. podizači prednjih prozora, pokrov prtljažnog prostora, tonirana stakla, el. podešavanje vanjskih ogledala, nasloni za glavu podesivi po visini, djeljivo zadnje sjedište (60:40), immobilizer (elektronska blokada motora), 4 zvučnika (2 naprijed + 2 pozadi), putni kompjuter, uređaj za pranje/brisanje zadnjeg stakla, aero metlice prednjih brisača, LED dnevna svjetla, zadnji spojler sa trećim kočionim svjetlom, izolator poklopca motora, pomoćni rezervni točak, alarm + daljinsko upravljanje centralnom bravom, pepeljara i upaljač, DLX centralna konzola sa pretincem i naslonom za ruku, zaštitna mreža za prtljažnik, zaštitne zavjesice za blato, podešavanje vozačevog sjedišta po visini, prednja svjetla za maglu sa hromiranim elementima maske hladnjaka, radio+CD+MP3, priključci za USB (iPod) i Aux, komande za audiouređaj na upravljaču, klima-uređaj manuelni, senzori za parkiranje nazad, kućišta vanjskih ogledala i ručice na vratima u boji karoserije.

Garancije: 5 godina ili 100.000 pređenih kilometara. 5 godina garancije mobilnosti na teritoriji Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Srbije i Crne Gore u slučaju nepredviđenih poteškoća s vozilom. Pravo jednom godišnje na besplatan kontrolni pregled vozila u trajanju od 30 minuta prema Hyundai kontrolnoj listi u toku 5 godina redovnog servisiranja vozila i dok je vozilo u garanciji.

Vezani članci