Klix.ba u Češkoj

Savršen Porsche dan: Jutro u tišini s Taycanom, a popodne uz grleni GT3 Touring

Piše: Elvir Zubović
Foto: Radu Chindris - Porsche
...
Piše: Elvir Zubović
03.05.2023. u 19:21

Ove godine Porsche slavi punih 75 godina, a jedan od najboljih načina da to obilježi bio je poziv na jedinstvenu vožnju. Porsche Top Model događaj u Pragu i okolini pokazao nam je kako je započeti dan s najsnažnijim električnim Taycanom, a kako je okončati ga s prekrasnom pjesmom atmosferskog boksera u GT3 Touringu.

Svaki vozač Porschea ima koristi od takmičenja u raznim disciplinama autosporta u kojima učestvuje Porsche. To je jednostavno zato što su trkaće staze jednostavno važne razvojne laboratorije za novu tehnologiju, kao što je električna mobilnost.

Porsche tradicionalno koristi trke i autosport kao poligon za testiranje, gdje se nalaze inovativna rješenja i gdje se nove tehnologije moraju se dokazati u najtežim uslovima. Svaki aktuelni Porsche tako sadrži više trkački dokazane tehnologije nego ikada prije, bez obzira o kojem modelu govorili.

Ovaj transfer tehnologije rezultira raznolikom ponudom modela, a Porsche Sarajevo i Porsche Centralne i Istočne Evrope su nas pozvali u Prag da doživimo Porsche Top Model iskustvo, tačnije raznolikost njihovih vrhunskih sportskih automobila i da prenesemo utiske iz prve ruke o tome šta znači voziti električni Porsche Taycan ujutro i Porsche GT-automobil popodne.

Jedini električni auto na tržištu za entuzijaste?

Ako je neko mogao napraviti uzbudljiv električni auto, onda je to Porsche. Njihov prvi pokušaj nije smio biti promašaj, a zadatak nije bio lagan. Napraviti električni auto koji budi emociju i daje čari vožnje kao i svaki drugi Porsche. Taycan je na tržištu već četiri godine, a u tom vremenu je potvrdio kako Porsche zna šta radi čak i kad je riječ o BEV automobilima.

Samo u 2022. godini isporučeno je 34.000 Taycana širom svijeta, te je prodajom gotovo dostigao slavni 911. Također, od početka prodaje 2019. godine do danas proizvedeno je 100.000 Taycana, što je u suštini cementiralo Porscheov cilj da do 2030. godine 80% modela u ponudi ove marke bude pokretano električnim pogonom.

Taj uspjeh mora se zahvaliti Porscheovoj ekspertizi u gradnji sportskih automobila, a uprkos neminovno velikoj težini, Taycan je uzbudljiv i zabavan u vožnji kao i svaki drugi Porsche. Kako bi se opet uvjerili u to, vožnju smo započeli s najsnažnijim Taycanom Turbo S ujutro u Pragu, praktično u vrijeme najvećih gužvi. U trenutku kada biste već na prvoj raskrsnici osjećali stres i nervozu, tišina pogonskog sklopa i ušuškanost u kvalitetan kokpit u kojem je čak i krov obložen alcantarom imaju efekat prave zen oaze.

Svaki put kada se nađemo iza upravljača Taycana prva pomisao nam je kako su u Porscheu uspjeli napraviti savršenu vozačku poziciju, uprkos konstrukciji električnog automobila i baterijama u podu. Sjedi se nisko, upravljač je gotovo okomit na grudi vozača, a pogled kroz vjetrobran je gotovo isti kao u 911.

Potpuno opremljen Turbo S podrazumijeva i potpuno digitalizovano vozačko okruženje ali dodatni ekran za suvozača, osim futurističkog izgleda vrlo je i praktično. Dok se vozač probija kroz gužvu suvozač može naći i odabrati rutu do najbolje vozačke ceste. Nije nam dugo trebalo da nađemo duži ali zabavniji put do odredišta u obližnjem Plzeňu. Nakon što smo se isključili s autoputa došlo je vrijeme da iz "Range" načina rada (optimizovan rad elektromotora i aerodinamike za maksimalan domet) Taycan Turbo S prebacimo u Sport i Sport Plus. Pred nama je prazna cesta kroz šumu s bezbroj zavoja, a Taycan se iznenada iz mirnog gradskog "cruisera" pretvorio u snagatora čiji upravljač treba držati čvrsto s obje ruke. Dugi pravci kroz šumu postaju vrlo kratki kada pod nogom imate instant 761 KS i čak 1.050 Nm okretnog momenta, bez gubitaka u prenosu snage i uz sjajan grip fascinantno je koliko malo napora treba Taycanu da održava vrlo žestok tempo.

Foto: Radu Chindris - Porsche
Foto: Radu Chindris - Porsche

Šteta bi bilo ne isprobati i "launch control", a i tu je Porsche hirurški precizan. U svakom od četiri pokušaja stizao je do 100 km/h za manje od 3 sekunde, bez ikakvog napora, osim velikog napora vozača da glavu i vrat zadrži u prvobitnom položaju.

Porsche Taycan Turbo S - lična karta

  • Pogon: Dva sinhrona elektromotora - jedan pogoni prednju, jedan zadnju osovinu, mjenjač s dva stepena prijenosa
  • Ukupna snaga - 761 KS, 1050 Nm
  • Baterija: Litijum-jonska, kapacitet 93,4 kWh, iskoristivi kapacitet 83,7 kWh
  • Domet: 390-416 km po WLTP
  • Ubrzanje 0 do 100 km/h: 2,8 sekundi
  • Ubrzanje 0 do 200 km/h: 9,6 sekundi
  • Maksimalna brzina: 260 km/h
  • Ukupna težina - 2.295 kg
  • Prtljažnik - 366 litara

Uskoro stiže i serija vrlo oštrih i zatvorenih zavoja, a s Taycanom zaista treba biti svjestan fizičkih granica prianjanja guma. Ipak, upravljač je vrlo precizan, a kočnice s diskovima od kompozitne keramike uvjerljivo ga usporavaju bez zamora. Ulazak u zavoj otkriva da Porsche zna napraviti jednako precizan upravljač i na BEV automobilu, ali u tjemenu zavoja Taycan otkriva i svoju težinu. Činjenicu da teži skoro 2,3 tone teško je sakriti kroz zavoje i brze promjene pravca, ali i tu je Porsche uspio nadmašiti sebe. Uprkos tolikoj težini podupravljanje je vrlo teško inicirati, dok u dugim zavojima Taycan ostaje vrlo neutralan i ulijeva povjerenje. To je zasluga i odličnog rasporeda mase, ali i niskog težišta. Bolje s ovako velikom baterijom jednostavno ne može.

Izlazimo iz šume i stižemo na pauzu, a dlanovi su znojni. Ovakav spektar emocija i uzbuđenja nismo očekivali u električnom automobilu.

Posljednji svoje vrste? Porsche 911 GT3 Touring je esencija vozačkog užitka

Bili ljubitelj Porschea ili ne (zar ima i takvih), ako volite vožnju i automobile onda će vam oči sigurno zasjati na kombinaciju riječi GT, atmosferski motor i zadnji pogon. Nakon zabave u električnom Taycanu koji je prepun snage i trikova vrijeme je da sjednemo za upravljač Porschea iz potpuno drugačijeg spektra.

Ovaj Porsche nema čak ni turbo motor, što je odavno postalo standard za svaki gradski auto, nema ni upadne spojlere, a po želji kupca može doći sa ručnim mjenjačem i tri papučice. Upravo to je ono što ga ističe od ostatka ponude, jer oni koji se ne žele odreći pravih vozačkih užitaka žele što manje asistenata za vožnju, a Porsche 911 GT3 pravi je dragulj u današnjici koja obiluje jednoličnim automobilima, bili oni sportski ili ne.

Šta su Porsche GT automobili?

Porsche 911 GT3 Touring nije čak ni najskuplji 911 u ponudi. Ta titula zbog dodatne tehnologije i opreme pripada modelima 911 Turbo S i 911 Sport Classic. Ipak, među Porsche "puristima" modeli sa GT oznakom imaju posebno mjesto u srcu. GT je u suštini zaseban odjel za razvoj ovih posebno "rasnih" modela, a na čelu razvoja i dalje je genijalac i prije svega zaljubljenik u vožnju, Andreas Preuninger, čovjek koji je razvijao i prvi GT3, onaj u generaciji 996 i koji je svjetlo dana još 1999. godine na sajmu automobila u Ženevi. Od tada do danas GT3 je zadržao osnovni recept, zahvaljujući upravo Preuningeru i ekipi koja vrlo pažljivo osluškuje i, što je najvažnije, potpuno razumije želje kupaca i vlasnika aktuelnog ili budućeg GT3.

Naravno, GT3 je samo jedan od modela iz Porsche GT odjela. Bilo da se radi o modelima Carrera GTS, 914/6 GT, 911 GT2, 911 GT1, 911 GT3, Carrera GT ili Cayman GT4, jasno je da samo vrlo posebni Porsche automobili imaju 'GT' u svom imenu. Ova skraćenica u automobilizmu generalno znači "gran turismo", ali kod Porschea, ova dva slova također znače i nešto drugo – trkaći automobil s odobrenjem sa izlazak na cestu.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Unutar tog Porsche mikrosvijeta 911 GT3 Touring ima posebno mjesto, a i način kako je nastao govori koliko Porsche cijeni i štiti sve vozačke užitke. Za razliku od Turbo modela koji nudi performanse supersportskog automobila za sve vremenske uslove, GT3 je specijalitet koji linearnim performansama atmosferskog bokser motora i njegovim jedinstvenim zvukom budi emocije i kod onih koje sportski automobili nikad nisu zanimali. Kada je Porsche 2017. godine predstavio 911 GT3 R, poseban model po uzoru na homologacijski specijal iz 1967. godine, odziv tržišta i entuzijasta bio je nevjerovatan. Vrlo brzo je rasprodana cijela serija, a kako bi stao u kraj onima koje zanima samo brza preprodaja i profit umjesto vozačkih užitaka koje nosi taj model, Porsche je stvorio GT3 Touring. Praktično isti paket, samo bez posebnih boja i trkaćih linija, i time pokazao da nisu kao i svaka druga kompanija koju zanima samo i isključivo profit.

Jasno, Porsche ne bi bio Porsche da ne nudi i u tom segmentu stepenicu ili dvije više, pa ako želite GT3 koji ćete uglavnom voziti na "track day" onda birate GT3 RS ili još bolje GT3 RS s Weissach Pack ultimativnim trkaćim kompletom koji podrazumijeva zaštitni kavez, magnezijumske točkove, još obilniju upotrebu karbonskih vlakana i još niz sitnih trkaćih detalja.

Komunikativan, žestok ali i upotrebljiv

Svu tu tradiciju i njegovanje vozačkih kvaliteta iskusili smo u upravo u GT3 Touring u Češkoj. Nakon električnog Taycana ulazimo u 911, okrećemo "ključ" koji je i dalje s lijeve strane upravljača (također dio trkaćeg nasljeđa jer je tako bilo brže pokrenuti auto pri ulasku na trkama izdržljivosti) i budimo 4.0-litarski atmosferski bokser. Trnci kroz cijelu kičmu dok motor nakon hladnog starta radi na malo većim okretajima i simfonija klasičnog bokser zvuka s dubokim notama iz dva ispušna topa nazad.

Položaj sjedenja, opet savršen i baš kako i očekujete od 911. Nisko i s okomitim upravljačem, dok je ergonomija savršena uprkos potpunoj digitalizaciji kokpita. Tu su svi mogući asistenti, aplikacije i infotainment koji su savršeno uklopljeni u klasični Porsche dizajn, ali ovaj put me zanima samo jedan centralni, srećom i dalje analogni, instrument. Veliki okretomjer s oznakom GT3 čije crveno polje počinje tek na 9.000 okr/min u suštini je jedino što vas zanima u ovakvom Porscheu.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Kratko se vozimo kroz Plzeň, čija arhitektura dosta podsjeća na onu iz socijalističkog perioda u našoj zemlji, gdje se Porsche Active Suspension Management dobro snalazi s "ležećim policajcima" te vrlo brzo stižemo opet na dio itinerera koji prolazi kroz zavojite ceste, ali i vrlo brze i duge pravce kroz skoro napuštene krajolike. Motor u ulje su sada potpuno zagrijani, a prije zavoja vrijeme je za kratki "sound check" u jednom tunelu. Nevjerovatno brz odziv na gas i reski zvuk boksera koji se čuje kilometrima daleko govore nam da je GT3 Touring spreman za zabavu.

Dugački pravac je ispred nas, pa iako je igra ubrzanja 0 do 100 km/h glavni trik Taycana ili Turbo S modela ni GT3 Touring nije loš u njoj. Naprotiv. Uz zvučnu kulisu dostojnu trke 24 sata Le Mansa bokser s 510 KS brzo "puni" do svih 9.000 okr/min, a brzinomjer pokazuje 100 km/h već nakon 3,4 sekunde. Zanimljivo, uprkos prijenosu ovolike snage samo na zadnju osovinu GT3 je uz pomoć dobro zagrijanih Pirelli P Zero guma dimenzija 315/30 ZR 21 je prilično miran i efikasan.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Treba napomenuti, da Porsche nudi 911 GT3 Touring čak i sa ručnim mjenjačem, za potpuno mehaničko iskustvo i povezanost s automobilom, ali moramo priznati da nam ovaj put nije toliko nedostajao. Ipak smo na cestama koje ne poznajemo, a i PDK mjenjač je toliko efikasan i poslušan u ručnom načinu rada da mu je zaista nemoguće naći zamjerku.

Dugački pravci kroz polja na putu nazad do Praga sa GT3 su vrlo kratki, a najveći izazov je podsjećati se na ograničenja brzine i da smo ipak na javnoj cesti. Ipak, GT3 je jednako sjajan i kroz zavoje. Ulazak u prvi zavoj otkriva nam magiju Porschea i njihovog podešavanja ovjesa, naravno da može mnogo brže ući u zavoj i proći kroz njega sigurno. Dizajn prednjeg ovjesa s dvostrukim ramenima zaista je donio potpuno novu dimenziju upravljivosti i kontrole u 911.

Upravljač je hirurški precizan, a koliko god svaki put povećavali brzinu ulaska u zavoj nema podupravljanja, a brz odziv na gas katapultira nas do sljedećeg niza zavoja. Mogli bismo ovako cijeli dan!

U Porscheu su se zaista potrudili da nam u itinereru pokažu sve talente njihovog GT automobila, ali i električnog Taycana, pa samo dio rute provezli prilično loše održavanim seoskim cestama. Pored zanimljivih krajolika one su nam odgovorile i na ono klasično pitanje. Pa gdje ćeš voziti Porsche od 500 KS po Bosni?

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Prvo, u Bosni itekako imamo ceste dostojne ovakvih Porschea, što su nam više potvrdili Porsche instruktori i prekaljeni trkači prilikom redovnih Porsche Road Show događaja koje Porsche pravi u BiH. S druge strane, Porsche pokazuje da njihova ekspertiza u gradnji sportskih automobila nije podređena samo trkaćim autima, upravo suprotno, zahvaljujući svom bogatom trkaćem iskustvu u stanju su napraviti fantastične sportske aute koje s lakoćom možete voziti svaki dan po gradu ili lošim cestama, a onda kada vam treba doza adrenalina možete se prepustiti svim njegovim čarima na komadu dobre planinske ceste.

Porsche tako svojih 75 godina slavi na zaista dostojanstven način, te smo sigurni da je ovo zlatni period tranzicije kada u isto vrijeme postoje fantastični električni automobili koji su efikasni, upotrebljivi ali i zabavni kao što je to Taycan Turbo S, dok istovremeno u harmoniji egzistira i pravi derivat trkaće tehnologije za cestu u vidu 911 GT3 Touring. Zanimljivo, na kraju dana s ovakvim kontrastima, nismo sigurni koji bismo Porsche preporučili, samo smo sigurni da Porsche ima opciju i izbor koji god neko poželio.

23