Test efikasnosti
48

S Mazdama CX-60 i CX-80 do Neuma i nazad uz potrošnju u mililitrima

Piše: E. Z.
Testiranje Mazde CX-60 i Mazde CX-80 u Neumu
Foto: Mazda AC Betanija
U organizaciji Mazda AC Betanija Sarajevo, ovlaštenog uvoznika za Mazdu, isprobali smo dva velika i luksuzna SUV modela ove japanske marke do njihovih krajnjih mogućnosti efikasnosti i štedljivosti na atraktivnoj dionici od Sarajeva do Neuma i nazad. Ostali smo zaista zatečeni koliko štedljivi i ekonomični mogu biti ovako veliki i snažni motori.
Iz Mazda AC Betanija su se na ovakav vid medijskog testiranja i promocije ekonomične vožnje odvažili nakon vlastitih iskustava i ekstremno niskih potrošnji koje su u proteklih nekoliko mjeseci uspjeli ostvariti na ovim modelima. Odlično zamišljen i organizovan Mazda Efficiency Challenge započeo je nasumičnim "izvlačenjem" učesnika koji su bili podijeljeni u timove po dva vozača. Tako su do izražaja morale doći vještine svih vozača u pronalasku kompromisa ekonomične vožnje, određivanje optimalne brzine vožnje na autoputu, savladavanje uzbrdica brzinama koja ne iziskuje puno goriva i koje su primjerene vožnji automobila u uobičajenim saobraćajnim nekontrolisanim uslovima.

Izazov nije olakšavala ni prosječna vanjska temperatura koja je u toku vožnji bila veća od 30 stepeni, što je dodatno otežavalo boravak u automobilu i samo uz povremeno korištenje klima-uređaja koji troši određenu količinu energije.

Naravno, ovakvo korištenje velikog, snažnog i luksuznog SUV automobila teško da će biti prioritet ijednom od njihovih kupaca, ali ova vožnja je imala takmičarski karakter i za cilj demonstraciju krajnjih mogućnosti Mazdine tehnologije. Tako su vozači bili podijeljeni u dvije odvojene kategorije - prva s modelima CX-60 i druga s modelima CX-80.

Sama konfiguracija također je bila vrlo zahtjevna, jer je polazna tačka ispred AC Betanija bila na 557 metara nadmorske visine, da bi se na kraju karavan od četiri Mazde praktično spustio na nivo mora. U međuvremenu je ruta vodila preko nekoliko prevoja, pa i preko onog najvišeg koji je na visini od 800 metara nadmorske visine. Sve je to, naravno, trebalo proći u oba smjera, pa je jasno da se vožnje nisu obavljale u idealnim uslovima. Vožnju su dodatno otežavale i saobraćajne gužve koje nisu neuobičajene na početku turističke sezone.

Svi automobili su na početku vožnje bili napunjeni gorivom do maksimalnog kapaciteta rezervoara, pritisci u gumama su prekontrolisani i izjednačeni, a vozači su imali priliku stalne kontrole potrošnje goriva preko vrlo preciznih mjerača putnog kompjutera. Mazde serije CX-60 i CX-80 u stanju su u jednom trenutku prikazivati trenutnu potrošnju goriva, prosječnu potrošnju goriva od trenutka postavljanja na početnu poziciju, prosječnu potrošnju određene putne dionice i trendove potrošnje u intervalima.

Na kraju je uvidom u podatke definisana prosječna potrošnja goriva po svakom automobilu, odnosno prosječna potrošnja goriva koju su postigli timovi.

Ostvarene ukupne prosječne potrošnje goriva po svim automobilima kretale su se od 3,9 l/100 km, pa sve do 4,6 l/100 km i jasno je da je pobjednički tim ostvario najnižu vrijednost. Zanimljivo je i to da je najniža prosječna potrošnja ostvarena na dionici Sarajevo-Mostar u dužini od 120 kilometara. Prosječna potrošnja bila je svega 3,5 litara, a ostvarena je s modelom Mazda CX-60.

Iako ovakvi testovi uz minimalno korištenje klima uređaja i brojnih ostalih elemenata komfora koji su na raspolaganju nisu način na koji radimo naše redovne Klix Auto testove, prije svega jer ne oslikavaju stvarne uslove korištenja bilo kojeg automobila, bilo je zaista zanimljivo i na ovaj način izvući maksimum, ili tačnije minimum, iz velikih i teških SUV-ova poput Mazde CX-60 i CX-80 s ogromnim dizelskim motorima.

Ovaj specifični test zanimljiv je upravo iz razloga što se ne radi ni o malim automobilima ni o malim uobičajenim dizelskim motorima. Mazda je danas jedan od rijetkih proizvođača, mada sasvim vjerovatno i jedini, koji na vlastiti način pokušava prkositi trendovima i pokazati koliko je još ostalo prostora za napredak i u atmosferskim benzinskim motorima i u konvencionalnim turbodizelskim motorima. Zbog toga su 2022. godine, zajedno s modelom CX-60 premijerno predstavili neobičan redni dizelski motor sa 6 cilindara, radne zapremine 3.283 kubnih centimetara, koji je tehnološka evolucija nekadašnjeg 2,2-litarskog dizelskog motora. U dvije verzije oslobađa 200 KS i 254 KS. Slabija verzija ugrađuje se u modele CX-60 koji imaju pogon samo preko prednje osovine, a snažnija u CX-60 i u CX-80 koje imaju permanentni pogon na svim točkovima.

Ovaj motor je u svim varijantama dio takozvanog sistema mild-hybrid, pa se podrazumijeva da mu u pomoć priskače mali električni motor snage 17 KS i 153 Nm, koji se napaja iz li-ion baterije kapaciteta 0,33 kWh.

Dizelski motor u snažnijoj varijanti, pored spomenutih 254 KS, već na 1.500 obr/min oslobađa 550 Nm obrtnog momenta, što je karakteristika velikih i potentnih dizelskih mašina. Uz ovu snagu u atmosferu ispušta do 137 grama CO2, pa zadovoljava ekološke norme Euro 6e.

Ljubitelji ovih motora cijene njegovu snagu, ali i specifičan zvuk rednog šesterocilindraša, koji danas polako izumire. Motor je dio autentičnog Mazdinog razvojnog programa Skyactive, započetog 2011. godine, a ravnopravno je uključivao i benzinske i dizelske motore.

Skyactiv-D je naravno porodica dizelskih motora s turbopunjačem, projektovanih u skladu s globalnim propisima o emisijama NOx i CO2. Kako bi se eliminisala potreba za naknadnim tretmanom NOx i krutih čestica u savremenim dizelskim motorima, stepen kompresije u cilindru je smanjen na 14,0:1, čime je osigurano potpunije sagorijevanje u takozvanom "hladnom startu". Skyactiv-D također koristi dvostepeni turbopunjač, u kojem se selektivno upravlja jednim malim i jednim velikim turbopunjačom, u skladu s uslovima vožnje.

Na kraju ovog posebnog takmičenja, stekli smo zanimljiva i nova iskustva trudeći se uz ostale učesnike da ostvarimo što bolje rezultate, a iz AC Betanija su nakon vrelog i zahtjevnog dana najbolje timove nagradili i vrijednim nagradama.