Ususret novom vremenu
51

Postkorona šoping automobila: Savršena prilika ili vrijeme za oprez?

E. Z.
Globalna pandemija koronavirusa definitivno će na duži period promjeniti način života, ali i ekonomske prilike, pa se sama postavljaju pitanja, kako o kratkoročnim planovima tako i o dugoročnim rješenjima i načinima kupovine automobila. Pokušali smo saznati koliko je pandemija utjecala na cijene, način kupovine automobila i da li je upravo sada pravo vrijeme za kupovinu.

Dok svi još uvijek čekamo na potpunu normalizaciju životnog ritma i navika, jasno je da ćemo ekonomske posljedice ove skoro tromjesečne prisilne pauze osjećati još dugo, tačnije, mnogi će tek u narednom periodu u potpunosti osjetiti negativne utjecaje potpunog zastoja saobraćaja, trgovine i ekonomije uopšte.

U ovako izazovnom vremenu prilično je izvjesno da neće biti ekonomske grane koja neće osjetiti posljedice ovog zastoja, a jedna od onih koja je među prvima osjetila udar je svakako automobilska industrija. Početkom širenja pandemije koronavirusa i prodaja automobila je vrlo brzo "pala", a posljedično su se počele zatvarati i fabrike automobila, kao i cijela prateća industrija. Sajam automobila u Ženevi je otkazan u posljednjem času, a brojni noviteti koji su tamo trebali imati premijeru još uvjiek nisu ni predstavljeni.

Ipak, nakon smanjivanja vala zaraženih i početkom normalizacije života čini se da bi upravo automobilska industrija mogla imati razlog za optimizam. Kao najveći razlog za to nameće se činjenica da je javni gradski prijevoz preko noći postao nepopularan, baš kao i svaki sličan vid okupljanja u većim grupama. Najava toga dolazi iz Kine koja je dosta ranije izašla iz mjera izolacije, gdje je zabilježen porast pojedinačne upotrebe automobila jer putnici izbjegavaju javni prijevoz. Naime, već do sredine aprila saobraćajne gužve u glavnim kineskim gradovima vratile su se na 90 posto nivoa prije zatvaranja, dok se korištenje saobraćaja podzemne željeznice zadržalo na samo 50 posto saobraćaja prije mjera izolacije. U skladu s tim prodaja automobila doživjela je snažan rast, dok su neke marke prijavile i bolje rezultate nego u 2019. godini.

Očekuje se da će sličan trend biti zabilježen i u Evropi, dok je kod nas u Bosni i Hercegovini, kao i uvijek, situacija prilično specifična. Zbog ionako lošeg javnog prijevoza, koji je tek trebao doživjeti modernizaciju i veću popularizaciju, to će vjerovatno biti ipak nešto manji faktor koji će poticati prodaju automobila. Ono što kod nas uvijek prolazi je, jednostavno, pristupačnost automobila i dobra cijena. Toga su itekako svjesni i zastupnici većine automobilskih marki u BiH.

Suočeni s drastičnim padom prodaje i same potražnje prodavači i zastupnici u BiH našli su se pred brojnim izazovima. Mnogi od njih su imali i dodatno breme viška automobila na lageru, od kojih su kupci jednostavno odustali početkom mjera vezanih za koronavirus, pa su u suštini imali dvije opcije. Praviti se da se ništa ne dešava i pokušavati prodavati automobile na način kao i prije pandemije ili sniziti cijene do nivoa s minimalnom maržom te ponuditi dodatne načine finansiranja i same kupovine.

Jasno, oni poduzetni su uradili ovo drugo pa smo svjedoci da kupci trenutno u BiH na raspolaganju imaju iznenađujuće velik izbor akcijskih ponuda s izuzetno izdašnim popustima. Iako takve akcije nisu posebna novost, činjenica je da su mnogi prodavači automobila odlučili da je bolji promet i s minimalnom zaradom nego nikakav, pogotovo oni koji imaju značajan broj lagerskih automobila. Dodatni razlog koji ide u prilog kupovini ovih automobila je činjenica da su ti automobili već tu, što u ovim uslovima kada je tempo proizvodnje i samog transporta značajno usporen znači da će kupci minimalno čekati na rokove isporuke.

Brojni akcijski popusti koji se kod nekih kreću i preko 10 hiljada konvertibilnih maraka posebno su izraženi na modelima koji upravo sada prolaze kroz smjenu generacija. Jedan od najboljih primjera je svakako bestseller našeg tržišta, Škoda Octavia čija je nova generacija tek postala dostupna našem tržištu, ali zbog same strategije marke i noviteta koje je donio, novi model cjenovni jaz između nove i još uvijek dostupne prethodne generacije je izuzetno drastičan. Konkretno akcijski dizelski model moguće je dobiti za nekih 27 hiljada, dok nova Octavia sa sličnom opremom košta oko 39 hiljada maraka bez ikakvih doplatnih opcija. Svim racionalnim kupcima kojima treba prostran i štedljiv porodični auto to će biti više nego dovoljan pokazatelj.

Na sličan način na izazove pandemije odgovorili su i u Hyundaiju, kako nam je potvrdila Amra Makan, PR kompanije Hyundai Auto BH. Prvi udar uzrokovan mjerama izolacije uspjeli su organizovati tako da sam proces nabavke i narudžbe vozila ide bez velikih zastoja. Ipak, u ovoj kompaniji su svjesni da će nakon 2019. godine, koja je za njih bila rekordna, ova godina biti veoma izazovna. Zato su već sredinom maja počeli izuzetno privlačnu akciju i popuste za sve modele koji u nekim opcijama premašuju i 12 hiljada maraka, što će se svakako svidjeti kupcima Tucsona kao najpopularnijeg Hyundaija kod nas.

Uz same popuste i akcije veliki mamac za kupce automobila mogla bi biti i prava mala revolucija koja je počela u smislu načina finansiranja kupovine automobila. Naime, nije nikakva tajna da su potencijali kreditnih i leasing aranžmana bili tek djelimično iskorišteni na našem tržištu. Za razliku od tržišta u ostatku Evrope, fizička osobe u BiH u suštini nisu imale posebno privlačnu niti finansijski opravdanu opciju operativnog leasinga. I to se očito počinje mijenjati pa je jedan od primjera ponuda Porsche leasinga i SEAT-a koji su napravili jednu od atraktivnijih prodajnih akcija, gdje kupac bez učešća i troškova registracije može odvesti crossover Arona za nekih 290 KM mjesečno. Sam koncept leasinga, ali i pojam vlasništva tek treba da zaživi kod nas među fizičkim osobama, a uz ovakve ponude i to je prilično izvjesno.

Uz sve finansijske aspekte kupovine, koji su u ovom periodu više nego povoljni i privlačni, treba pohvaliti i većinu marki koje su se posvetile zdravlju svojih uposlenika, ali i kupaca. Mnogi su vrlo brzo ponudili jednostavne online platforme za kupovinu i vrlo dobre konfiguratore, dok su neki, poput Renault zastupnika Gume M, i u jeku pandemije našli načina da naručene automobile dostave doslovno do vrata svojih kupaca uz minimalan rizik izlaganja virusu. Tako je i kod nas skoro preko noći zaživio moderni koncept kupovine i isporuke automobila koji je još prije nekoliko godina u SAD-u uspostavila kompanija Tesla Motors. Iz Gume M se mogu pohvaliti i odličnim online platformama za marke Renault, Dacia i Nissan, koje nude zaista jednostavan pregled svih dostupnih novih i rabljenih automobila, gdje su posebno zanimljivi oni lagerski modeli čije su cijene znatno niže nego prije.

Sličan koncept usluge na adresi kupca pokazali su i u kompaniji Grandautomotive, zastupniku marke Ford, koji su prodaju i isporuke novih automobila sveli na minimum, ali su kupcima kojima je bio potreban servis i slične usluge organizovali preuzimanje i vraćanje automobila na adresi. Još jedan od zanimljivih modela koji bi mogao zaživjeti ubuduće i bez ovakvih restriktivnih mjera, a koji bi svakako mogao privući i zadržati klijente.

Jasno, kupovina automobila nije jedina briga o kupcu, ali i društvu, a to su odlično pokazali iz kompanije Toyota BiH. Ova marka se među prvima pobrinula za svoje kupce omogućavajući produženje garancijskih rokova i prilagođavanja garancijskih uslova novoj situaciji. Treba spomenuti da su i Toyota i još neke marke u BiH pokazale zavidan nivo društvene odgovornosti kroz brojne donacije zdravstvenom sistemu i organizacijama čiji je rad bio ključan u ovom periodu.

Činjenica je da je ovaj zastoj uzrokovan pandemijom koronoavirusa promijenio tržište i sam ritual kupovine automobila, pa iako je rano za bilo kakve prognoze, vrlo je moguće da će ovo biti jedna važna prekretnica nakon koje ćemo i automobile početi češće naručivati kao i par novih cipela iz webshopa.

Naime, za sada nije izvjesno da će automobili uopšte i na duže staze biti jeftiniji nakon ovog zastoja, pogotovo jer su neki proizvođači već najavili i moguće povećanje cijena. Razlog leži u jednostavnoj računici, količina prodatih automobila definitivno neće biti ista kao prije, a kako su troškovi i neophodna zarada ostali na skoro istom nivou, mnogi će pokušati kompenzirati slabiju prodaju višim cijenama automobila.

Iako takav scenarij nije u potpunosti siguran, činjenica je da uz izdašne popuste koji sada niču kao gljive poslije kiše svi kupci koji su u mogućnosti i nemaju većih egzistencijalnih briga imaju priliku kupiti nov auto po cijeni po kojoj bi prije samo nekoliko mjeseci platili isti takav rabljen i nekoliko godina star auto.