Analiza EV tržišta
66

Pad prodaje električnih vozila: Početak kraja ili samo prolazno kašljucanje tržišta?

A. M.
Foto: Shutterstock/Klix.ba
(Foto: Shutterstock/Klix.ba)
Sada kada je opšte usporavanje potražnje za električnim vozilima potvrđeno lošim prodajnim rezultatima Tesle i BYD-a, dva najveća proizvođača baterijskih vozila na svijetu, svi se pitaju da li je ovo početak kraja ili samo prolazno kašljucanje tržišta.

Nedavno su i Tesla i BYD dostigli prekretnice u proizvodnji automobila. Amerikanci su proizveli šest miliona električnih vozila, a rezultat je došao samo pola godine nakon što je iz tvornice izašlo pet-milionito vozilo, dok su Kinezi na drugoj strani proslavili proizvodnju sedam-milionitog NEV vozila.

U mrtvoj trci između američkog i kineskog proizvođača, koja je krajem prošle godine pripala Kinezima, situacija u ovoj godini ne izgleda ni blizu tako dobro, ni za jedne, niti za druge.

Usporena potražnja za baterijskim vozilima rezultat je nekoliko faktora. Visoke cijene, ukidanje subvencija, rast cijena osiguranja, spora izgradnja dodatnih punionica, opšta neizvjesnost na tržištu, pa čak i dolazak konkurencije poput Xiaomija, usporili su ova dva velika igrača, pa čak i većinu drugih proizvođača.

Tesla na minus 20,2 posto, BYD dvostruko lošiji

Zabrinutosti ima na obje strane. S isporukama u prvom kvartalu ove godine od "samo" 386.810 automobila, što je pad od 20,2 posto u odnosu na prethodmi kvartal i minus od 8,5 posto na godišnjem nivou, Tesla je zabilježio svoj prvi pad prodaje u posljednje četiri godine. Samo u Njemačkoj, Tesla je u prvom kvartalu prodao oko 7.500 automobila manje nego prošle godine u istom razdoblju, zabilježivši pad veći od 36 posto.

Ako na to dodamo da je američki proizvođač u tri giga tvornice proizveo mnogo više vozila (433.371 jedinica) nego što je isporučio tokom tog razdoblja, evidentno je da je briga Elona Muska još veća, a njegova reakcija s najavom otpuštanja 10 posto radnika (14.000) nije nimalo bezazlena.

S druge strane, postoji dobar dio zaliha automobila širom svijeta, što znači da bi sretni kupci u narednom periodu mogli iskoristiti ovaj suficit i dobiti sjajne ponude po nižim cijenama.

Ne cvjetaju ruže ni Kinezima. BYD je navodno od kineske vlade u zadnje tri godine dobio 3,7 milijardi dolara pomoći kao dio plana preuzimanja svjetskog trona elektrifikovanih vozila. Međutim, kada su svi očekivali da BYD furiozno ubaci u petu brzinu i nadmaši Teslu već s prvim kvartalom ove godine, oni su takođe podbacili.

Najveći kineski proizvođač električnih vozila, izvijestio je da je prodaja u prvom tromjesečju 2024. godine pala za 43 posto u poređenju sa zadnjim kvartalom 2023. godine, vrativši titulu najvećeg prodavača električnih vozila na svijetu Tesli.

Nakon spektakularne prodaje od 526.409 automobila u zadnjem kvartalu lani, BYD je u prvom tromjesečju tekuće godine prodao tek 300.114 vozila, što je dramatičan pad. Istina, u poređenju s prvim kvartalom 2023. godine prodaja BYD-a je porasla za 13,4 posto, ali opšti pad potražnje i manje brojke od očekivanja jasno pokazuju da ni BYD ne posluje onako kako je očekivao.

Xiaomi uzburkao tržište, Nijemci dižu ruke

S druge strane, kao novi remetilački faktor pokazuje se dolazak novih igrača na EV tržište. Svjetski mediji vide Xiaomi kao potencijalnog "ubicu vodećih brendova" u nastanku. Evidentno je da Xiaomi pokušava primijeniti istu uspješnu strategiju u automobilskom sektoru kao što je to izveo u industriji pametnih telefona, kada je cijelom svijetu pokazao da može sličan proizvod ponuditi za mnogo manje novca od rivala.

Njihov prvi automobil SU7 je prava prijetnja Teslinom Modelu S i Porscheu Taycanu, budući da se taj model u Kini prodaje po otprilike tri puta nižoj cijeni od Taycana u Evropi. Potpuno očekivano, s početnom cijenom od 27.500 eura, Kinezi su zabilježili više od 100.000 rezervacija u samo nekoliko dana od početka prodaje.

Osim toga, dok inflacija i dalje nagriza građane, razno-razne studije pokazuju da električna vozila bilježe strašan gubitak vrijednosti. To je još jedan u nizu otežavajućih faktora koji proizvođačima ne ide u prilog. Istovremeno, najveće evropsko tržište, Njemačka, bilježi pad prodaje veći od 14 posto u prvom kvartalu ove godine u poređenju sa istim periodom lani. Nijemci su ukinuli subvencije, a interes kupaca je na jako niskim granama.

Norveška je raj za električare

Međutim, to ne znači da su električna vozila potpuno otpisana. Uzmimo za primjer Norvešku. U ovoj skandinavskoj zemlji tržište električnih vozila bi ove godine trebalo nadmašiti vozila s benzinskim, a od 2029. godine čak i automobile s dizelskim motorima. Takav scenarij je sasvim izvjestan, jer je Norveška jedina zemlja na svijetu, koja je na putu da zabrani prodaju novih automobila s motorima na unutrašnje sagorijevanje i to već od 2025. godine.

Foto: Jamieson Pothecary, Norwegian EV Association
Foto: Jamieson Pothecary, Norwegian EV Association

Istovremeno, iako će se uskoro održati evropski izbori na kojima će se znati sudbina automobila sa SUS motorima iza 2035. godine, Brisel tjera EU članice da se pridržavaju ugovora o zelenoj tranziciji. Bez obzira na status običnih automobila u bližoj budućnosti, EU zemlje moraju graditi i širiti mrežu punionica.

To je još jedan pokazatelj da električni automobili itekako imaju budućnost i da je trenutna situacija samo prolazno i privremeno kašljucanje dok se čvrsto ne pozicioniraju na automobilskom tržištu. Ostaje samo pitanje da li će od 2035. ostati kao jedina opcija ili u suživotu s benzincima (i dizelašima), što je mnogo realnija i slika i prilika.