Savjeti za vozače
39

Otkrivamo najčešće kvarove na automobilima zimi

A. M.
Foto: Freepik
Foto: Freepik
U zimskim vremenskim uslovima vozačima je teže održavati svoja vozila u ispravnom stanju. Provjerili smo u lokalnim servisima koji kvarovi i koje greške najčešće uzrokuju probleme zimi i kako ih spriječiti?

Zimski mjeseci donose nagli porast kvarova. S efektom hladnoće, pojavom novih rupa na cestama, soli, pa čak i naprezanjem elektrike, budući da se više koriste svjetla i grijači, sve to pridonosi tome da se neki dijelovi brže pokvare ili pokažu grešku u mnogo više slučajeva nego u ljetnim mjesecima.Takođe, većina vozača je svjesna da su kratke relacije zimi jako pogubne za rad motora sa unutrašnjim sagorijevanjem. Analiza statističkih podataka o popravcima iz servisa otkriva uobičajene problem s akumulatorima, trapom, ali i drugim osjetljivijim komponentama. Kontaktirali smo lokalne servise i saznali koji kvarovi i koje greške najčešće uzrokuju probleme zimi i kako ih spriječiti.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Injektori ili dizne – Glavobolja za vlasnike dizelaša

Problemi u vezi sa sistemom goriva najčešće pogađaju automobile sa dizel motorom. Obično se javljaju kada vozač u svom vozilu koristi gorivo lošijeg kvaliteta. Na niskim temperaturama, parafin se lakše taloži iz dizel goriva, što zauzvrat može dovesti do, na primjer, kvara injektora (dizni). Ne treba biti posebno stručan, ali korištenje kvalitetnog goriva i dostupnih aditiva neće škoditi. To će svakako pomoći održavanju sistema goriva u dobrom stanju i spriječiti potencijalne kvarove.

Foto: Freepik
Foto: Freepik

S obzirom da je bh. tržište ustvari tržište dizelaša, kvar injektora jedan je od najskupljih za popravku. Reparacija košta od 250 do 1.000 KM po jednom injektoru. Ovaj iznos nije konačan, jer broj cilindara, odnosno broj dizni u automobilima diktira konačnu cijenu. Praksa recimo podrazumijeva reparaciju elektronike na jednom injektoru u defektu, dok ostala tri treba bar očistiti. U najgorem slučaju ako se mijenja cijeli injektor, cijena je drastično veća od reparacije, često u rasponu od 800 do 950 KM po komadu za aftermarket dio.

Ovjes – Od zaleđenih amortizera do rasječenih manžetni

Kao drugi problem serviseri ističu da treba voditi računa o stanju ovjesa. Zimi, kada su zaleđeni putevi posuti solju ili pijeskom, sistem ogibljenja je podložniji kvarovima. Bljuzgavica ili prethodno pomenuta so mogu izazvati koroziju na komponentama sistema. Da biste izbjegli neugodne situacije vezane za koroziju elemenata ovjesa, potrebno je preventivno djelovati. Ono što svaki vozač može uraditi jeste da češće pere automobile i uklanja nakupljenu so, led i blato sa komponenti ovjesa. To dugoročno može značajno smanjiti rizik od pucanja neke od komponenti. Jedno od rješenja može biti upotreba specijalnih preparata za impregnaciju, kao što su voštani prajmeri ili antikorozivni premazi, koji efikasno štite šasiju od štetnog dejstva soli i vlage.

Foto: Freepik
Foto: Freepik

Možda vam se čini da je ovo bezazleno, ali s obzirom na to da je prosječna starost vozila u BiH veća od 19 godina, vlasnici starijih vozila bi trebali biti više oprezniji po ovom pitanju. Smrznut amortizer, napukla opruga, rasječena manžetna kinetičkog zgloba koju oštete i so i led, olabavljene krajnice, dotrajale spone, oštećeni stabilizatori i napukli selen blokovi česta su slika dotrajalih kompomenti zimi.

Akumulator – Najčešći kvar

O bateriji smo pisali u više navrata, ali ona svakako može biti jedan od najčešćih problema u automobilima zimi. Posljedice koje ljeto i visoke temperature ostave na akumulatoru, mraz i zima dokrajče. Zato se često dešava da hladnoća brže isprazni akumulator nakon izuzetno hladne noći. Prema mišljenju stručnjaka, dobra praksa je redovno provjeravati stanje napunjenosti, ali i briga o bateriji tokom cijele godine. Jedno kvalitetno punjenje na jesen može biti potez koji će vam osigurati mirniju zimu. Kvalitetna baterija će lako izdržati pet godina, ali tržište je prepuno jeftinih aftermarket akumulatora, koji čak dok su u garantnom roku zahtijevaju servisni pregled i punjenje nakon recimo jedne godine korištenja.

Alternator i elektroinstalacije – Nevidljivi problemi

Alternator je takođe jedan od problematičnih dijelova, ako nije fabrički upakovan u kućište. Snijeg, odnosno voda koja uđe u njega smrzne tokom noći i tada dolazi do njegovog zatajenja. Taj nevidljivi problem najčešće zna prozrokovati poteškoće kod jeftinijih automobila sa generalno lošom zaštitom. Alternator puni akumulator automobila, koji zauzvrat napaja svu elektriku. Kao takav, također se dodatno opterećuje u hladnijim mjesecima kada je potrebno više snage za pokretanje vozila. Prvi i glavni znak da nešto nije u redu bit će pogled na crvenu lampicu baterije na kontrolnoj ploči. U suštini, malo je toga što vlasnik automobila može učiniti da produži životni vijek alternatora. Međutim, važno je osigurati mu efikasan rad izbjegavanjem duboke vode, kao i to da je remen koji ga pokreće u dobrom stanju. Ako čujete "cviljenje" pri paljenju ili tokom vožnje, remen je vjerovatno potrebno zamijeniti.

Foto: Freepik
Foto: Freepik

No, ono što više zabrinjava, a tiče se novijih vozila su elektroinstalacije. Serviseri se često u novijim vozilima zadnjih godina suočavaju sa tankim elektroinstalacijama, jer proivođači štede na svakom mjestu. Tanke i za oko skrivene žice se, kao i motor i druge komponente u motornom prostoru za vrijeme vožnje, mogu ugrijati na temperaturu višu od 90 stepeni celzijusa. Nakon što se automobil ohladi, one se preko noći od hladnoće ukrute, što često može dovesti do pucanja i prekida u radu, ističu serviseri. Ukoliko nemate garažu, automobil pokušajte ostaviti u zavjetrini zgrade, kuće ili nekog zida kako ne bi bio direktno izložen većoj hladnoći tokom hladnijih zimskih noći, preporučuju serviseri.