Praktičnija verzija
28

Nova Opel Astra Sports Tourer: Uspješan karavan s dugom tradicijom

Klix.ba
Oko 25 miliona prodanih Opel Kadetta i Opel Astri – od kojih je 5,8 miliona karavana – impresivan je broj. Kada bi se svi dosad izrađeni kompaktni modeli Opela poredali u niz, probili bi magični prag od 100.000 kilometara i stvorili niz vozila koji bi dva i po puta obuhvatio ekvator.

Opelovi kompaktni modeli mnogima su omogućili osobnu mobilnost, posebice u ekonomski teškim vremenima. Sa svakom generacijom modela, Opel je također učinio tehnologije iz viših segmenata vozila dostupnim za mnoge kupce automobila – kao što svaki Opelov proizvod radi već 160 godina, od šivaćih strojeva i bicikala do motocikala i automobila. Istodobno, proizvođač nastavlja kombinirati inovacije iz viših klasa s dinamičnim dizajnom.

Predstavljanje posve nove Astre Sports Tourer u Opelovoj jubilarnoj godini označava početak nove ere u povijesti karavanskih modela kompaktne klase branda. Nova Astra Sports Tourer prvi je Opelov karavan koji uključuje Opel Vizor lice branda i Pure Panel kokpit, kao i opciju elegantne dvobojne karoserije. Također nastavlja i Opelovu elektrifikacijsku ofenzivu. Nova Astra Sports Tourer prvi je elektrificirani Opel karavan – već je sada dostupna kao plug-in hibrid, a sljedeće godine bit će dostupna i u baterijsko-električnoj verziji.

Ali, vratimo se na početak, u 1963. godinu, do modela s kojim je sve počelo – a to je Kadett A Caravan. Opel je predstavio svoj prvi karavan kompaktne klase i brzo zauzeo vodeći položaj u tom segmentu tržišta. Otad je automobil „kao furgon” bio dio svake nove generacije Kadetta i Astre. Astra H (2004. – 2010.) bila je posljednji kompaktni model Opela koja je imala ime Caravan sve do kraja proizvodnje. U međuvremenu su se karavanski modeli sve više i više mijenjali iz tipičnog zanatskog pomagala do životnih suputnika. U skladu s time, Astra karavan zove se Sports Tourer od 2010.

Od Kadetta A do Astre L – priča o uspjehu tijekom 11 generacija

1963. – 1965.: Opel Kadett A - Prostran kao autobus: Prvi Caravan

Opel Kadett Caravan revolucionalizirao je kompaktnu klasu 1963. Velik prtljažnik i puno prostora za šest osoba zahvaljujući trećem redu sjedala te novi, živahan motor i mali troškovi održavanja bili su recept uspjeha za Kadett A. Opel ga je napravio u gotovo 650 000 primjeraka do 1965. Konture su bile poslovne i moderne. Linija ramena bila je nisko, panoramski prozori omogućili su dobru vidljivost, a dekorativna vrpca duž stranice naglašavala je izduženi oblik. Prednji blatobrani sužavali su se prema prednjim svjetlima. Unutrašnjost je ostavljala snažan dojam na vlasnike konvencionalnih malih automobila. Prtljažnik je bio pravi odjeljak za prtljagu, a čep za punjenje gorivom bio je vani! „Opel Kadett, skraćeno: O.K.,” napisao je Opelov tim za oglašavanje, ne mogavši ne pecnuti takmace iz Wolfsburga. „Nikada nećete nanjušiti benzin u prtljažniku,” rekli su namignuvši. S modernim, vodom hlađenim motorom u prednjem dijelu vozila, Kadett je imao još jednu veliku prednost u dizajnu nad Bubom. Četverocilindarski motor obujma 993 cc razvijao je 40 KS.

1965. – 1973.: Opel Kadett B Caravan - Snaga u brojevima: Kadett je priča o uspjehu izvoza

B slijedi A, i 1965. prvi model zamijenjen je novom serijom. Nova verzija bila je dulja od četiri metra i stoga dosta veća od njezinog prethodnika. Karavan s utovarnim prostorom dužine 1,57 metara dostupan je od početka prodaje u dvovratnim ili četverovratnim verzijama. Što se tiče moderne figure – dizajneri su se nadahnuli svojim prekomorskim kolegama. Nije dodana samo duljina – isto se dogodilo sa snagom motora. Opelovi inženjeri povećali su provrt četverocilindarskog motora za 3 mm. Osnovni motor obujma 1.078 cc razvijao je 45 KS. Također je bio dostupan motor 1.1 S veće kompresije s 55 KS. Kadett je brzo postao uspjeh s više od 2,6 milijuna proizvedenih primjeraka od septembra 1965. do jula 1973. I njegov uspjeh sigurno nije bio ograničen na njegovu zemlju rođenja. 1966. izvozna kvota dosegla je 50 posto jer su kupci iz 120 zemalja širom svijeta iskoristili priliku da ugrabe Kadetta.

1973. – 1979.: Opel Kadett C - Čvrst kao kamen: Kvaliteta u svakom obliku

Kadett C obitelj imala je brojna lica: pametni obiteljski auto, šarmantan karavan s praktičnim trećim vratima ili kompetitivni sportski coupé (GT/E) u ratnim bojama. Caravan je najprije pušten u prodaju kao model s dvama vratima, a zatim i četvora vratima 1976. Ukupno 1,7 milijuna njih napravljeno je od 1973. do 1979. Kadett C s pogonom na stražnje kotače pojavio se u augustu 1973. s jasno dizajniranom karoserijom i novom prednjom osovinom s dvostrukim poprečnim ramenima. Popularni je motor bio 1.2 sa 60 KS i skromnih 88 Nm okretnog momenta. Karakteristike karakterističnog dizajna uključivale su plosnatu rešetku hladnjaka, poklopac motora s prepoznatljivim naborom karakterističnim za brand i prednjim štitnikom u obliku spojlera. „Kadett ne samo da se vozi iznimno dobro, već je i savjesno dizajniran, dok je izrada čista. Zahtijeva malo održavanja, lako se popravlja i ekonomičan je za upotrebu,” hvalili su ga stručnjaci za ispitivanje automobila časopisa "auto motor und sport" u broju 20/73.

1979. – 1984.: Opel Kadett D Caravan - Remake/remodeliranje: prostranost

Kadett u četvrtoj poslijeratnoj generaciji započeo je novu eru u kompaktnoj klasi za Opel. Na sajmu IAA 1979. godine predstavljen je prvi model Opela s pogonom na prednje kotače i s poprečnim četverocilindarskim motorom kao Kadett D modernog izgleda. Paket je bio zaista uvjerljiv. Novi model dužine 4,20 metara bio je samo malo duži od prethodnika, ali je nudio značajno više prostora od svojih mnogih konkurenata. No, prekid s tradicijom nije se ogledao samo u rasporedu pogonskog sklopa i šasiji sa stražnjom osovinom s torzijskim oprugama: Kadett je dobio novi OHC motor obujma 1,3 litre koji je razvijao 60 ili 75 KS. Uz prostrani karavan s prtljažnim prostorom obujma do 1.425 litara, Opel je nudio samo fastback verzije. Obitelji su mogle uživati u vrlo udobnom Caravanu pod nazivom „Voyage Berlina”. Druge tehničke preinake uključivale su užu i nižu šasiju, nove amortizere upravljača i iznutra ventilirane prednje disk kočnice. Proizvedeno je ukupno 2,1 milijun primjeraka Kadetta D od 1979. do 1984.

1984. – 1991.: Opel Kadett E Caravan - Iz zračnog tunela: automobil godine

Drugi Kadett s pogonom na prednje kotače, proizvodio se od 1984. do 1991., ponio je titulu „Automobila godine 1984.” i bio je apsolutni pobjednik. Uz prodaju ukupno 3.779.289 automobila tijekom vijeka proizvodnje, bio je to najbolje prodavani Opel do tog trenutka i svjetski prvak u aerodinamici. Temeljen na inženjerskom projektiranju njegovog prethodnika, Kadett E bio je spreman za zvjezdanu karijeru. Uz koeficijent otpora od 0,39, Kadett D već je bio najbolji u klasi, no ta je vrijednost pala u sjenu rezultata njegovog nasljednika. Nakon 1.200 sati finog ugađanja u zračnom tunelu, model s petora vrata postigao je senzacionalnih 0,32 (Caravan 0,35). Kupci su prihvatili novi oblik nakon tek nekoliko mjeseci, utirući put novoj priči o uspjehu koja je za Kadett E osigurala 625.000 novih registracija širom Europe 1987. godine. Do tog trenutka karavanske verzije modela s dvama i četvora vratima već su se uzdigle na vrh svoje klase. Godine 1987., dva Caravana s dizelskim motorima od 54 KS krenula su na put dug 30 000 kilometara od Aljaske do Ognjene Zemlje – oba su sigurno stigla na konačno odredište. Od aprila 1989. nadalje, svi se Kadetti s benzinskim motorom u Njemačkoj prodaju s kondenzatorom.

1991. – 1997.: Opel Astra F Caravan - Ponovno rođen: Kadett postaje Astra

Od 1991. do 1997. Astra F proizvedena je u nekih 4,13 miliona primjeraka pa je time najbolje prodavani Opel dosad. Razvojni rad fokusirao se na kombiniranje modernog dizajna s više prostora u unutrašnjosti, povećanom udobnosti i većim naglaskom na zaštiti okoliša.

Nasljednik Kadetta preuzeo je ime britanskog sestrinskog modela (Kadett četvrte generacije prodavao se u Ujedinjenom Kraljevstvu kao Vauxhall Astra od 1980.). Caravan je popularna varijanta od početka. Sa svojom novom zvijezdom, Opel je pokrenuo i ofenzivu sigurnosti. Sve Astre nudile su aktivan sustav pojaseva sa zatezačima na prednjim sigurnosnim pojasevima, pojaseve podesive visine, rampe na sjedalima za sprečavanje klizanja ispod pojasa kod naglog kočenja, kao i bočnu zaštitu uključujući ojačanja od dvostrukih čeličnih cijevi u svim vratima. Po prvi puta, svi motori su imali katalizatore.

1998. – 2004.: Opel Astra G Caravan - Potpuno galvaniziran: u novi milenijum

U proljeće 1998., Astra se nudila od početka kao hatchback s trima ili petorima vratima i kao karavan. Progresivan neovisan dizajn, tehnologija dinamičke šasije i pogonskog sklopa kao i gotovo udvostručena torzijska i fleksijska krutost u odnosu na prethodnicu bile su samo neke od karakteristika posve nove, druge generacije Opel Astre. Potpuno galvanizirana karoserija novog modela imala je ključnu ulogu u njezinom visokom stupnju očuvanja vrijednosti. Veličina prtljažnika povećala se na 1630 litara; privatni kupci preferiraju bogato opremljeni Caravan Club od 115 KS. Aktivna sigurnost povećana je s pomoću 30-postotnog pojačanja svjetlosnog snopa prozirnih H7 halogenih prednjih svjetala i s pomoću potpuno redizajnirane šasije za dinamičku sigurnost (DSA). Kombinirala je udobnost s agilnom i sigurnom upravljivošću čak i uz puno opterećenje. Međuosovinski razmak produljen je za oko jedanaest centimetara što je omogućilo više prostora u unutrašnjosti, posebice više prostora za koljena na stražnjem sjedalu i veći obujam prtljažnika od 1.500 litara. Najbrži kompaktni karavan dosad – Astra OPC Caravan – pušten je u prodaju 2002.; skroman obiteljski karavan iznenadio je mnoge kada je jurio autocestom brzinama do 240 km/h.

2004. – 2010.: Opel Astra H Caravan - Prilagodljiva prednja svjetla i ovjes: Pobjednički koncept

Uz dvanaest motora u rasponu od 90 do 240 KS i sedam varijanti karoserije, izbor modela Astre H koja je prodana u više od 2,7 milijuna primjeraka bio je izniman. Kada je predstavljena u martu 2004., treća generacija Opel Astre dičila se progresivnim dizajnom, visokom voznom dinamikom i mnoštvom tehničkih inovacija, odmah pobjeđujući u brojnim testovima usporedbe u specijalističkim automobilskim publikacijama. Istaknuta tehnologija Astre uključivala je IDSPlus sustav šasije s elektroničkom kontinuiranom kontrolom prigušivanja (CDC), koja se inače mogla pronaći samo u luksuznoj klasi i ekskluzivnim sportskim automobilima kao i sustav prilagodljivih prednjih svjetala (AFL) s dinamičkim osvjetljenjem zavoja. Astra se također mogla pohvaliti visokom razinom sigurnosti. Caravan je putnicima nudio mnogo prostora.

2010. – 2015.: Opel Astra J Sports Tourer - Ljepotice mogu biti i korisne: Prvi Sports Tourer

Umijeće kiparstva kombinirano s njemačkom preciznošću – dinamični karavan predstavljen je godinu dana nakon svog srodnog modela s petero vrata i po prvi je puta nazvan Sports Tourer. Opel Astra J ne samo da utjelovljuje novu filozofiju dizajna branda već je i zadržala pametni Flex-Fold sustav, do 1500 litara korisnog prostora te pomaže vozačima nizom tehnologija koje su već dale važan doprinos uspjehu Insignije kao najprodavanijeg automobila srednje veličine. Prednja kamera prepoznaje prometne znakove i informira vozača o ograničenjima brzine ili zabranama pretjecanja. Također upozorava vozače ako su u opasnosti od nekontroliranog izlaska iz vozne trake. Pomoću sustava AFL+ prednjih svjetala, Astra može pogledati iza ugla i, ako je potrebno, čak i automatski prigušiti svjetla ili uključiti dugi snop. Pomoću šasije koju je moguće poboljšati prilagodljivom FlexRide tehnologijom, Astra Sports Tourer može u potpunosti iskoristiti svoje dinamične talente. Astra vozačima također pruža blagodat nove generacije prednjih sjedala razvijenih u skladu s najnovijim saznanjima u području sigurnosti i ergonomije kojima su neovisni stručnjaci za zdravlje leđa dodijelili znak kvalitete organizacije AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V. / Akcija za zdrava leđa).

Od 2016.: Opel Astra K Sports Tourer - Čista efikasnost: manje je više

Do 190 kg lakša, puno prostranija u unutrašnjosti unatoč skoro istovjetnim dimenzijama, i učinkovitija zahvaljujući ekskluzivnoj upotrebi nove generacije motora – Opel Astra Sports Tourer predstavlja kvantni skok u razvoju i odmah je proglašena „Europskim automobilom godine 2016.”

Astra K nastavila je tradiciju svojih prethodnika. Novi Sports Tourer također se istaknuo svojom tehnologijom osvjetljenja. Bila je prvi automobil u kojem su prilagodljiva Intelli-Lux LED® Matrix prednja svjetla – do tada rezervirana za luksuzne i premium modele iz viših klasa – uvedena u kompaktni segment. Nova generacija sustava za pomoć vozaču također uključuje pomoć za prepoznavanje prometnih znakova, pomoć za ostanak u traci s upozorenjem na izlazak iz vozne trake uz prikaz udaljenosti od vozila ispred i upozorenje na frontalni sudar i kočenje kod opasnosti od neizbježnog sudara. Osim toga, nova Astra K ponovno je ispunila obećanje udobnosti novodizajniranih ergonomskih prednjih sjedala s certifikatom organizacije AGR (Akcija za zdrava leđa). Ta nova prednja sjedala moguće je i poboljšati funkcijama ventilacije i masaže!

Od 2022.: Opel Astra L Sports Tourer - Elektrificiran: elegantni karavan s Opel Vizorom i Pure Panelom

Svjetskom premijerom nove Astre u jesen 2021. njemački proizvođač automobila otvorio je novo poglavlje – kompaktni je model po prvi puta dostupan s električnim pogonom, u verziji s petero vrata i kao Sports Tourer. Opel će ponuditi Astra Sports Tourer kao plug-in hibrid, a od 2023. i kao baterijsko-električni karavan. Verzije s visokoučinkovitim benzinskim i dizelskim motorima u kombinaciji sa šest-stupanjskim i osam-stupanjskim automatskim mjenjačima zaokružuju ponudu.

Nova Opel Astra Sports Tourer također je izjava o filozofiji dizajna branda. Dinamična kao nikada do sada, s čistim, zategnutim površinama, oslobođena suvišnih elemenata, nosi novo lice branda – Opel Vizor. Osim toga, praktična nova Astra Sports Tourer pokazuje i tipičan talent branda za učinkovito pakiranje. S ukupnom dužinom 6,0 cm kraćom od prethodnih modela, međuosovinski je razmak 7,0 cm dulji, što pogoduje udobnosti i volumenu prtljage. Iznutra, potpuno digitalno sučelje čovjeka i stroja (HMI) Pure Panel kupcima nudi besprijekorno, intuitivno iskustvo.