Za limenog ljubimca
34

Koja ulja i tekućine trebate redovno provjeravati kako se auto ne bi kvario

T.T.
Foto: Pixabay.com
Foto: Pixabay.com
Različita maziva i tekućine, koje koriste savremeni motori u vozilima, moraju se mijenjati u određenim intervalima, kako bi se održale dobre performanse vozila. Što se sve treba provjeriti i kada?

Savremeni motori u vozilima koriste različita maziva i tekućine kako bi održali performanse na visokom nivou. Ove tekućine služe podmazivanju, odvođenju prekomjerne topline iz motora i mnogim drugim stvarima tokom svakodnevne upotrebe. Njih je potrebno mijenjati u propisanim intervalima, kako bi vozilo nastavilo funkcionirati na željenom nivou.

Motorno ulje

Osnovni lubrikant u svakom vozilu je motorno ulje koje, u analogiji s ljudskim organizmom, predstavlja krvotok svakog motora s unutrašnjim sagorijevanjem. Ono osigurava potrebno podmazivanje svih pokretnih dijelova motora, hladi ga i produžava životni vijek važnih komponenti. Također, ima i ulogu čistača motora, a uz to sprječava ulaz kontaminata u njega.

Poštovanje intervala zamjene motornog ulja od presudne je važnosti budući da ono tokom vremena gubi svoja svojstva. Preporučeni servisni interval kreće se u rasponu od 10.000 do 20.000 km ovisno o vozilu i proizvođaču, ali zamjena ulja u motoru mora se češće vršiti ako je vozilo izloženo ekstremnijem načinu upotrebe, poput vuče tereta, vožnje s pogonom na sva četiri kotača, učestalog stani-kreni režima upotrebe ili korištenja za potrebe utrkivanja.

Ulje za kočnice

Moderni kočioni sustavi koriste ulje za kočnice kako bi se mehanizam kočenja, aktiviran pritiskom na papučicu kočnice, prenio na prednje i zadnje kočnice i zaustavio vozilo.

Tekućina za kočenje je obično na bazi silikona koji trpi visoke temperature, ne zbija se tokom upotrebe i daje ugodno mekan osjećaj pri pritiskanju papučice kočnice. Njena loša strana je to što upija vlagu iz zraka.

Učestala upotreba kočnica, koja predstavlja nužnost u vožnji automobila, prouzrokuje stvaranje velike količine topline u kočionim komponentama, koja se potom prenosi na tekućinu koja kruži sustavom. Ako je u tekućinu dospjela vlaga iz zraka, to će za posljedicu imati smanjenje temperature same kočione tekućine, što uzrokuje mekšu papučicu kočnice i sporije kočenje uz veći zaustavni trag.

Stoga, većina proizvođača automobila preporučuje zamjenu ulja za kočnice svake 2 godine bez obzira na prijeđenu kilometražu, navodi Auto Guru.

Ulje za kvačilo

Današnja vozila s ručnim mjenjačima opremljena su hidrauličnim sistemom kvačila, koji radi tako da se pritiskanjem papučice kvačila aktivira mehanizam koji prenosi silu na mjenjač, omogućujući time vozaču mijenjati brzine tokom vožnje. Ovaj sistem koristi istu tekućinu na bazi silikona, baš kao što je to slučaj i s uljem za kočnice. Većina proizvođača preporučuje zamjenu ovog ulja svake 2 godine bez obzira na prijeđenu kilometražu, a dobra praksa nalaže da se ulje za kvačilo i kočiono ulje zamjene istovremeno kako bi oba sustava pravilno funkcionirala.

Antifriz

Ova tekućina ima zadatak apsorbirati toplinu nastalu tokom jednog kruga sagorijevanja u motoru i kroz sistem hlađenja odvesti ju dalje iz motora. Ovaj sustav temelji se na vodenoj pumpi i na radijatoru. Vodena pumpa upumpava antifriz u odgovarajuće kanale motora, a radijator oslobađa toplinu iz tekućine u atmosferu i osigurava toplinu u kabini kada je grijanje uključeno.

Antifrizi se prave u različitim bojama, a dvije najčešće su zelena, za motore od željeza, i crvena, za one koji su na bazi aluminija.

Važno je upotrebljavati antifriz u odgovarajućoj boji, a svako odstupanje u smislu upotrebe antifriza druge boje ili miješanje dvije različite rashladne tekućine može dovesti do ozbiljnih oštećenja motora.

Interval zamjene antifriza je najčešće 3 do 5 godina ovisno o sastavu tekućine i tipu vozila.

Ulje za mjenjač

Ulje za mjenjač radi na istom principu kao i motorno ulje. Ono osigurava podmazivanje pokretnih dijelova, odvodi višak topline i kod automatskih mjenjača omogućava pokretanje vozila. Ova maziva dizajnirana su tako da mogu izdržati ekstremne temperature i pritiske. Kod nekih sistema mjenjača postoji i radijator koji služi za odvođenje topline iz sustava za transmisiju.

Iako najčešće podliježe zamjeni u određenom intervalu, u nekim slučajevima ulje nije potrebno mijenjati tokom čitavog životnog vijeka jednog vozila.

S druge strane, kod vozila s DSG ili CVT automatskom transmisijom, obavezna je zamjena ulja u mjenjaču i to svakih 60.000 km, kako bi se izbjegla oštećenja i prestanak rada samog mjenjača.