Presjek rezultata
83

Cvjeta prodaja novih automobila u BiH: Juli kao u zlatna vremena

E. Z.
(Foto: E. Z./Klix.ba)
Tržište novih automobila u BiH u pravilu je višestruko manje nego tržište rabljenih automobila, ali proteklog mjeseca zabilježen je ohrabrujući rast prodaje. ProAuto, specijalistički auto magazin iz BiH, godinama donosi precizne analize tržišta novih automobila u našoj zemlji, a njihov zadnji presjek prodajnih rezultata pokazuje da iako cijene novih automobila konstantno rastu prodaja čak i na našem tržištu bilježi iznenađujući uzlazni trend.

Nakon prikupljanja prodajnih rezultata za mjesec juli razgovarali smo s Almirom Grebovićem, glavnim urednikom magazina ProAuto, koji zadnjih 26 godina vrijedno prikuplja i analizira podatke o prodaji novih automobila u BiH. Ovom prilikom Grebović je istakao kako je upravo izveštaj za juli 2023. godine njegov jubilarni 300. po redu. Za svaki od izvještaja svi ovlašteni uvoznici na kraju mjeseca uredno pošalju svoje rezultate za prethodni mjesec, a nakon toga slijedi detaljna analiza i poređenje sa podacima iz prethodnih godina.

Grebović za rezultate prodaje novih automobila za juli u BiH kaže: "Teško je suditi o kraju ekonomske krize, mada se svaki početak jasno poznaje, no sudeći prema interesu kupaca novih automobila u BiH, čini se da je iz mjeseca u mjesec sve manje ustezanja onih koji su na bilo koji način odlučili kupiti nov automobil. Isporuke u julu 2023. godine nisu rekordne u ovoj godini, ali je jasno da se radi o periodu kojeg ćemo pamtiti samo po dobrom."

Kako pokazuje istraživanje magazina ProAuto, u julu ove godine ukupno tržište novih vozila u BiH bogatije je za 1.087 primjeraka, a putničkih automobila je 978. Nije uobičajeno da se u BiH u julu isporuči ovoliko automobila, mada su bila dva izuzetka. Ako, dakle, izuzmemo ekstremne prodaje u 2007. (1.081) i 2008. (1.350), nakon kojih je došla jedna od najtežih ekonomskih kriza, prodaja novih automobila u BiH je u julu ove godine bolja nego u proteklih 25 godina, naravno ukoliko kalkulišemo isključivo s ovim mjesecom. Ostane li ovakav trend do kraja godine, posljedice krize izazvane virusom korona su sve manje, a kriza izazvana uskraćivanjem kineskih poluprovodnika ostatku svijeta je sve blaža.

Kraći rokovi isporuke i dostupniji modeli

To znači da se vrijeme isporuke automobila skratilo za nekoliko puta i to znači da je dostupan puno širi dijapazon paketa opreme. S druge strane, automobili su unazad pet godina poskupjeli za oko 25%, što očigledno kupcima novih automobila ne predstavlja nepremostiv problem. Ne treba ni podsjećati na to da se kupci u posljednje vrijeme sve češće opredjeljuju za benzinske automobile, što je prije desetak godina bilo nezamislivo.

U julu su, prema običaju, bila dominantna tri vodeća brenda - bez zamjena pozicija, ali s određenom varijacijom u odnosu na mjesec ranije - Škoda (187/164), Volkswagen (128/140) i Toyota (127/99). kako se čini u posljednje vrijeme, ova grupa postaje sve dominantnija i zauzima više od 40% ukupnog tržišta. Naredna grupa, koja uobičajeno čini oko jedne trećine tržiša, dosta je promjenljiva. I u julu su je prema običaju činili Renault (62), Hyundai (54), Dacia (36), Kia (45), pa počesto i Mercedes (47), ali je iznenađujući korak napravio Suzuki sa čak 55 primjeraka, što i nije tako čest slučaj, ali i Citroën s 54 prodata primjerka, čime su u ovom mjesecu izgurali Peugeota (27 . pozicija 13) i Audija (32 - pozicija 11), iz grupe “top-10”.

Škoda - najpopularnija marka i model u BiH (Foto: E. Z./Klix.ba)
Škoda - najpopularnija marka i model u BiH (Foto: E. Z./Klix.ba)

Raspored unutar grupe najdominantnijih brendova definitivno je utjecao na već gotovo uobičajeni redoslijed u poretku modela i na već gotovo uobičajene udjele u tržištu. I u ovom mjesecu je Škoda Octavia (54) najpopularniji model, ali ne toliko dominantan kao u prethodnim mjesecima. Štaviše, prvi put se dešava da kupcima nije isporučena ni jedna varijanta Combi. Sličnu devijaciji bilježimo i kod Hyundaija Tucsona (25), višegodišnjeg vicešampiona bh. tržišta novih automobila. S druge strane, svojih “pet minuta slave” imali su Suzuki Vitara, koja se s 37 isporučenih primjeraka popela do druge pozicije, VW Golf (35) do pete, Citroën C3 s 34 primjerka do šeste pozicije, a Ford Tourneo Custom s 20 primjeraka do desete pozicije. Ovakav preokret bilježi se vrlo rijetko.

Hyundai Tucson - viceprvak među modelima u BiH (Foto: E. Z./Klix.ba)
Hyundai Tucson - viceprvak među modelima u BiH (Foto: E. Z./Klix.ba)

Dubljom analizom smo otkrili da su u ovom mjesecu čak 41 odsto kupaca zapravo pojedinci, što je neuobičajeno mnogo kada je u u pitanju bh. tržište novih putničkih automobila koji su isporučeni posredstvom ovlaštene trgovačke mreže.

U prvih 7 mjeseci ove godine kupcima u BiH je isporučeno 6.350 novih putničkih automobila. To je najviše u proteklih 12 godina. Posljednji put je bilo bolje u 2011. godini, kada su za isti period kupcima isporučena 6.693 nova automobila. Podsjetimo i na to de je protekle godine za 7 mjeseci kupcima isporučeno 1.420 primjeraka manje.

U ovom periodu vodeća je Škoda s 1.359 isporučenih primjeraka ili s 21,4% udjela u tržištu, što predstavlja kud-i-kamo bolji rezultat nego u nekoliko proteklih godina. I među najprodavanijim modelima nalazimo jednu Škodu. Octavia je, naime, njihov strateški proizvod, barem kad je u pitanju tržište BiH, pa je ovaj model na prvoj poziciji s 589 isporučenih primjeraka, što predstavlja 9,28% ukupnog tržišta. Ovoj količini treba dodati i 23 primjerka verzije Combi. Drugi je Hyundai Tucson s 246 isporučenih primjeraka, što predstavlja 3,87% ukupnog bh. tržišta novih automobila.

U julu smo također zabilježili i veći broj isporučenih elektrificiranih vozila. Isporučeno ih je 235 što predstavlja gotovo četvrtinu od ukupnog udjela u tržištu, i što je dosadašnji rekord. Naravno da je najviše blagih hibrida (145), mada ni broj električnih automobila već nije zanemariv (11). Među modelima dominira Suzuki Vitara kao mild hybrid (37), a među električim automobilima najviše je bilo isporučenih MG4 (3).

MG 4 - Najprodavaniji električni model u julu (Foto: Klix.ba)
MG 4 - Najprodavaniji električni model u julu (Foto: Klix.ba)

Rast prodaje i na tržištu rabljenih

Da rast prodaje automobila nije samo slučajnost, potvrđuje i količina isporučenih uvezenih polovnih automobila. Juli 2023. godine ostaće u dobrom sjećanju trgovcima polovnim automobilima, ali također i kupcima, kojima je ovo jedini način da dođu do nekog automobila. Tako smo zabilježili da je u ovom mjesecu vozni park u BiH bogatiji za 5.564 ovakva automobila, što je među najvećim količinama koje su dosad uvezene u BiH u toku jednog mjeseca.