Priča o imenu i strasti
0

FOTO+VIDEO / Četvero vrata za sva vremena

Piše: Kenan Kurtović
Novi Maserati Quattroporte 6
Maserati je prije nekoliko dana i zvanično predstavio svoj Quattroporte, koji je po šesti put u istoriji podsjetio svijet da možda ova planeta, i njezin automobilski dio, i nije pravedno mjesto za sve.

Ako ste pomislili da je to zato što vi ili mi nemamo para za jedan, dok „tamo negdje“ neko ima, griješite, nije zbog toga. Svijet automobila je nepravedno mjesto iz razloga da vrlo često vam, i u slučaju da već imate jedan besprijekoran proizvod, ipak treba još jedan dodatni napor da ga učinite slavnim, uspješnim ili besmrtnim. Dok to Talijanima uopšte nije potrebno! Ako u to sumnjate, malo razmislite, da li biste kupili Hondu Yottsu o-todoa? Mercedes-Benz VierTüren? Zastavu Četverovrata? E, ako ste Talijan, sasvim je normalno da već 50 godina svijet kupuje nešto što se zove Maserati Četverovrata, i to sa jednakom strašću kao što ga je kupovao prije pet decenija, prije nego nas je Google počastio svojim Translatorom.Toliko o imenu i jeziku, dalje nastavljamo sa pričom o strasti, jer rijetko koji auto je ima toliko u svojoj krvi, i rijetko koja familija je toliko čuva u svojim genima kao Maserati.

Za početak, prvo da se podsjetimo da kao što ljudska historija nije počela 2007. sa fb niti 2012. sa fb Timeline, tako ni svijet jako brzih limuzina nije počeo Panamerom, pa čak ni Astonom Rapide, već nekad davno, kada su svijetom vladali Maserati Quattroporte ili De Tomaso Deauville. Talijani su već davno izmislili nešto što su ostali, prije svega Švabe, otkrili tek u 21. vijeku sa svojim M, AMG ili RS modelima, ili spomenutom Panamerom: i danas respektabilnih 256 KS u V8 konfiguraciji je imao pod svojom haubom prvi Quattroporte davne 1961 godine! A pet godina kasnije je to vec bilo 295 KS, tada dovoljnih za maksimalnih 255 km/h i titulu zvanično najbrže limuzine na svijetu. Da se podsjetimo, 1966. godina je vrijeme kada su BMW ili Mercedes imali najčešće oko 100 KS, „čak“ 4 brzine, i doboš kočnice... Ipak, da budemo fer do kraja, nekad su dobre stvari dolazile i iz drugog pravca, pa je davno prije Ferarrija FF bio Jensen Interceptor, glasni i brzi „shooting break“ sa 4WD pogonom, ali o tome drugom prilikom.

Strast je nešto što kao rijetko druga riječ tako dobro obilježava priču oko Maseratija. Ravno prije 50 godina Maserati je razvio svoju prvu limuzinu, čudno i krajnje jednostavno nazvanu Quattroporte, kao da su željeli da sva pažnja bude usmjerena na njega. Te 1963. se već bilo navršilo 30 godina od kako je preminuo srednji od braće Maserati, Alfieri, koji je bio istinski lider firme, a firma Maserati je bila već dvadesetak godina u vlasništvu Orsi familije i jednostavno je uživala u slavi koju su mu donijeli veliki Fangio i titula prvaka Formule 1. Trenutak je bio više nego pogodan i svijet je ugledao tehnički brilijantan Četverovrata I. Auto bezvremenske estetike, čiji dizajn je potpisao karoserista Frua, i na kojem ako se malo detaljnije pogleda, nalazimo desetine detalja koji su zapravo uzor za današnji dizajn velikog dijela proizvođača.

Ono što je izgledalo kao bezbrižno vrijeme, krajem 60-ih se pretvorilo u čudno vrijeme, vlasnik Maseratija postaje ni više ni manje nego Citroen, koji iz tog čudnog braka profitira autom koji je i dan-danas jedan od njegovih simbola, čudnim i prečudnim modelom SM, dok Maserati predstavlja svijetu svoj Četverovrata II, kojem ni svemogući Marcello Gandini i Bertone nisu mogli pomoći da ne postane jedan od najvećih promašaja svih vremena. Prodano ih je svega 13 komada! Mada se i to čini puno, s obzirom da je imao Citroenov motor sa jadnih 210 KS.

Turbulentna vremena se nastavljaju i u 70-im, firmu preuzima u svoje vlasništvo De Tomaso, koji dok polako gasi proizvodnju svoje sportske limuzine Deauville poziva Giorgetta Giugiara da radi na Četverovrata III. Rezultat je vizuelno nekako poteška limuzina, sa ne baš previše sportskog u sebi i, sa izuzetkom sjajne prednje maske sa 4 fara, sa dizajnom više primjerenim Opel Admiralu ili Ford Granadi. Ipak, od 1979. do kraja proizvodnje 1990. godine prodan ih je dovoljan broj primjeraka da novi, četvrti po redu vlasnik FIAT, odluči da razvije nasljednika.

Čudno je kako je kod Maseratija Quattroporte sve nekako obilježeno godišnjicama, jer i ovaj put, na svoju 20. godišnjicu rada na seriji II, Marcello Gandini 1994. godine dobija drugu priliku i na temeljima izuzetno uspješnih modela Biturbo i Shamal razvija Četverovrata IV. Prodaja je išla odlično, novi Quattroporte se sa motorima od 284 do 335 KS vratio izvornom duhu sportske limuzine te kada je par godina kasnije upravljanje nad Maseratijem u potpunosti preuzeo veliki brat Ferrari, već tada je bilo jasno da će se priča o čudnom imenu nastaviti i dalje. Posao na razvoju novog modela dobija kućni prijatelj Sergio Pininfarina, i rezultat je besprijekorni Četverovrata V. Svijet je od tada bogatiji za najbolji zvuk V8 motora svih vremena, koji svakodnevno uveseljava business distrikte gradova širom svijeta, a sitnice poput cambio corsa mjenjača ili GTS paketa su učinili Quattroporte redovnom pojavom čak i na track day danima širom svijeta.

Ove, 2013. godine, 50 godina nakon pojave prve generacije, Maserati je predstavio Četverovrata VI. Čudna priča o imenu i strasti se nastavila, i zato, pogledajte fotografije u galeriji. O povezivost sa fb, CO2 emisiji i zapremini prtljažnika ćemo drugi put... Za sada je dovoljno reći V8, 530 KS, maksimalna brzina 307 km/h, ubrzanje 0-100 km/h za 4,7 sekundi. Impresivno za limuzinu dugu 526 centimetara.