Savjeti za vozače
48

Aplikacije i povezivanje telefona u autu možda ugrožavaju vašu privatnost, a da vi to i ne znate

A. M.
Stručnjaci za zaštitu podataka i kibernetičku sigurnost izvještavaju o mjerama opreza koje treba poduzeti u vezi s korištenjem aplikacija i tehnologija zasnovanih na povezivanju uređaja u vozilima. Stvar nije nimalo bezazlena.

Nedavna studija Mozilla fondacije potvrdila je nešto u šta su mnogi sumnjali. Naime, njihova studija otkriva da automobili predstavljaju veliki rizik za privatnost osoba i da su čak najgora kategorija proizvoda koju su analizirali u pogledu privatnosti.

Da damo ilustrativan primjer, od 26 analiziranih brendova, 84 posto njih tvrdi da prodaje ili dijeli lične podatke svojih korisnika, dok 92 posto priznaje da korisnicima nude malu ili nikakvu kontrolu nad njihovim podacima. Bez sumnje, to je više nego zabrinjavajuća situacija, još više zbog činjenice da mnogi vozači i vlasnici vozila nisu ni svjesni rizika koje njihov vlastiti automobil može predstavljati po integritet i sigurnost njihovih podataka.

Ali šta mi kao korisnici možemo učiniti da spriječimo da nas vozilo preko naših ličnih podatka dovede u opasnost? Postoji li neka vrsta mjera za sprječavanje ove vrste prakse od strane brendova i pružitelja usluga, otkriva španska autopista.

Provjerite uslove privatnosti

Jedna od preporuka, kako prilikom kupovine tako i kod iznajmljivanja vozila, jeste da provjerite da li njegovi sistemi za povezivanje imaju adekvatne zahtijeve privatnosti. Podaci koje prikupljaju ovi sistemi moraju biti pravilno zaštićeni, na primjer korištenjem neke vrste šifriranja, virtuelnih privatnih mreža ili bilo koje druge mjere koja sprječava curenje ili nelegitiman prenos podataka.

Pažljivo s podacima koje dajete aplikacijama u automobilu

Kao i kod aplikacija koje preuzimamo za svoje pametne telefone, one koje koristimo u automobilu također mogu zahtijevati pristup određenim ličnim podacima. U mnogim prilikama ove vrste aplikacija zahtijevaju privatne podatke koji zapravo nisu potrebni za funkciju koju obavljaju. Ono što savjetujemo je da pregledate uslove privatnosti i date samo one podatke koji su strogo neophodni.

Vratite sistem na fabričku verziju

Prije prodaje vozila, pa čak i nakon kupovine, potrebno je resetovati sistem automobila na fabričku verziju. Na taj način će svi prikupljeni podaci biti izbrisani. Budite oprezni, u nekim slučajevima ovo vraćanje na fabričke postavke nije dovoljno i bit će potrebno otići u ovlašteni servis kako biste izbrisali sve podatke koje su možda prikupili izvorni uređaji ili aplikacije trećih strana.

Budite oprezni sa iznajmljenim automobilima

Može se desiti da iznajmimo automobil, povežemo telefon s njim na određeno vrijeme, a zatim ga vratimo i zaboravimo da je za sve to vrijeme sistem vozila možda prikupljao sve vrste informacija o nama. Stoga je preporučljivo u ovim slučajevima da prekinete vezu sa telefonom dok koristite automobil i da se uvjerite da ste izbrisali sve podatke prije nego što ga vratite.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Tretirajte svoj automobil kao bilo koji drugi povezani uređaj

Ako preduzmemo mjere predostrožnosti na svojim računarima ili pametnim telefonima, zašto to ne bismo učinili i sa uređajima koje koristimo u automobilu? Na primjer, mjere kao što su šifriranje naših lozinki ili njihova povremena promjena, izbjegavanje povezivanja na Wi-Fi mreže ili nepreuzimanje aplikacija sumnjivog ili nepoznatog porijekla.

Ažurirajte softver vozila

Uobičajeno je da povezana vozila povremeno nude ažuriranja svog softvera. Ova ažuriranja obično uključuju nove sigurnosne "patcheve" koji su neophodni za zaštitu od mogućih prijetnji.

Ostvarite svoja prava kao korisnik

Imajte na umu da ako smatrate da softver vozila ili bilo koji od njegovih uređaja prikuplja ili koristi vaše podatke nelegitimno, možete iskoristiti svoja prava na pristup, ispravak, brisanje, ograničenje obrade i prenosa podataka.

Certifikat o cyber sigurnosti obavezan u novim vozilima

Treba napomenuti da i Evropska unija radi na rješavanju problema privatnosti u povezanim vozilima. Glavna mjera je odobrenje Direktive (EU) 2022/2555 o cyber sigurnosti u vozilima, regulacije koja zahtijeva da sva vozila odobrena od jula 2022. i ona prodana od 2024. godine imaju certifikat o cyber sigurnosti. Mnogi su automobili povučeni iz prodaje upravo što ne mogu ispuniti ove uslove. Fiat 500 i Porsche Boxter su neki od njih.

Ovaj certifikat mora biti izdat od strane jednog od ovlaštenih organa za homologaciju, nakon analize u kojoj će se razmotriti niz aspekata na osnovu tri glavna područja:

  • test fizičkog pristupa: u osnovi mogućnost da se sistemu može pristupiti osoba van vozila

  • testiranje daljinskog pristupa: procjena mogućnosti da li uljez može daljinski pristupiti sistemima vozila

  • testovi na mobilnim aplikacijama: odnosno test na onim aplikacijama koje povezuju pametni telefon sa automobilom

Bez sumnje, ovo je neophodan korak za otkrivanje prevara koji, zbog nedostatka zakona u EU, izmiče kontroli. U svakom slučaju, naša obaveza kao vozača, ali prije svega, kao odgovornih ljudi, je da nikada ne vjerujemo ovakvim sistemima i da pokušamo izbjeći neugodna iznenađenja.