Kvalitet i kvantitet
35

Ovo su najbolji ratni brodovi na svijetu i najveća konkurencija SAD-u

A. Ku.
Foto: EPA-EFE
Foto: EPA-EFE
Sve veći problem s kojim se susreću komandanti mornarica Sjedinjenih Američkih Država je kako održati korak sa kineskom flotom ratnih brodova koja se stalno širi. U nastavku pogledajte koji su to najjači ratni brodovi, a nijedan nije iz SAD-a.

Ne samo da je kineska mornarica najveća na svijetu već je i njena brojčana prednost u odnosu na SAD sve veća, a šef američke mornarice nedavno je upozorio da američka brodogradilišta jednostavno ne mogu pratiti korak.

Neki stručnjaci procjenjuju da Kina može izgraditi tri ratna broda za vrijeme koje je potrebno SAD-u da napravi jedan.

To je samo jedna od zabrinutosti, uz sve veću agresiju Pekinga u Južnom kineskom moru i oko Tajvana, koja će vjerovatno opterećivati misli američkog ministra odbrane Lloyda Austina dok se pridružio najvišim vojnim ličnostima iz cijelog regiona na Shangri- La Dialogue u Singapuru.

Washington, kažu stučnjaci, ima nešto što Peking nema, a to su saveznici u Južnoj Koreji i Japanu koji grade neki od najkvalitetnijih pomorskih hardvera na okeanima.

Kupovina brodova iz ovih zemalja, ili čak izgradnja brodova koje su dizajnirali SAD u njihovim brodogradilištima, mogao bi biti isplativ način da se smanji jaz s Kinom.

Obje zemlje imaju sporazume o međusobnoj odbrani sa SAD, pa zašto se SAD ne udruže s njima kako bi nadjačale Kinu?

Problem je u tome što američki zakon trenutno spriječava svoju mornaricu da kupuje strane brodove, čak i od saveznika, ili da gradi svoje brodove u stranim zemljama zbog zabrinutosti za sigurnost i želje da zaštiti američku industriju brodogradnje.

Pentagon procjenjuje da kineska mornarica trenutno ima oko 340 ratnih brodova, dok ih SAD ima manje od 300. Smatra da će kineska flota porasti na 400 u naredne dvije godine, dok će američkoj floti trebati do 2045. godine da dostigne 350.

Ali zabrinutost nije izazvala samo sve veća kineska mornarica. Neki od brodova koje Kina proizvodi vjerovatno imaju veću moć od nekih njihovih američkih kolega.

Jedan od primjera je kineski Type 055, u mnogim očima najveći svjetski razarač.

Kineski Type 055 (Foto: Handuout)
Kineski Type 055 (Foto: Handuout)

S deplasiranjem od 12.000 do 13.000 tona, Type 055 je veći od tipičnih razarača, veći je po veličini bliži klasi krstarica Ticonderoga američke mornarice, i ima zapanjujuću snagu.

Ima 112 ćelija sistema za vertikalno lansiranje (VLS) koje ispaljuju rakete zemlja-vazduh i protivbrodske rakete, što je više od 96 na najnovijim razaračima američke mornarice Arleigh Burke klase. Također se može pohvaliti sofisticiranim radio i protivpodmorničkim sistemima naoružanja.

Sejongovi su nešto manji od kineskih Type 055, ali imaju veću vatrenu moć, sa 128 VLS ćelija i oružjem koje uključuje zemlja-vazduh, protivpodmorničke i krstareće rakete.

Sejong (Foto: Seaforces)
Sejong (Foto: Seaforces)

Tri Sejonga, koji koštaju oko 925 miliona dolara svaki, ponos su južnokorejske flote.

"Sa ovim jednim brodom Južnokorejska mornarica može da se nosi sa više istovremenih situacija, protivvazdušne, protivbrodske, protivpodmorničke, protivpovršinske, i da se odbrani od balističkih projektila", kaže Odbrambena medijska agencija zemlje.

Japan također ima razarače "svjetske klase", rekao je Alessio Patalano, profesor rata i strategije na King's Collegeu u Londonu.

Najnoviji razarači klase Maya u zemlji su naoružani sa 96 VLS ćelija koje mogu ispaljivati i antibalističke i protivpodmorničke rakete, dok je "kvalitet njegovih senzora i sistema na samom vrhu spektra", kaže Patalano.

Tih 96 VLS ćelija stavljaju Maye u rang sa najnovijim američkim Arleigh Burkesom, ali postoji ključna razlika između njih: Arleigh Burkes košta 2,2 milijarde dolara, dok Maje koštaju milijardu dolara manje.

Japanski Mogami su brzi, prikriveni ratni brodovi od 5.500 tona sa 16 VLS ćelija koje ispaljuju rakete zemlja-vazduh i protivbrodske rakete.

Japanski Mogami (Foto: World of Warships)
Japanski Mogami (Foto: World of Warships)

Sve je urađeno sa posadom od 90 ljudi i cijenom od oko 372 miliona dolara za svaki.

Dakle, zašto su južnokorejska i japanska brodogradilišta tako konkurentna?

Prekoračenja troškova, koja su endemska u američkim ugovorima o odbrani, nisu uobičajena u Japanu, jer za razliku od SAD-a zemlja drži proizvođače do njihovih procjena.

Tri razarača Zumwalt američke mornarice koštaju oko 8 milijardi dolara svaki, ali nije jasno kako se uklapaju u ostatak flote.

Američki Zumwalt (Foto: Naval Technology)
Američki Zumwalt (Foto: Naval Technology)

U međuvremenu, očekuje se da će neki od američkih primorskih borbenih brodova, koji koštaju više od 350 miliona dolara svaki, biti povučeni prije nego što odsluže i trećinu svog životnog vijeka.