vijesti
33

Stručnjaci se dogovarali da obnove i osposobe željeznice u jugoistočnoj Evropi

SRNA
Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba
Učesnici dvodnevnog Kongresa o željeznicama u jugoistočnoj Evropi, koji je završen danas u Sarajevu, dogovorili su da se radi na zajedničkom sistemu željeznica u regionu.

Učesnici, njih više od 250 iz 11 zemalja, saglasili su se oko potrebe da se drumski saobraćaj usmjeri na željeznički, razvije prateća infrastruktura i terminali, te da se ojačaju lanci logistike i uzajamno djelovanje po pitanju povećanja kvaliteta usluga u transportnoj mreži.

Na Kongresu je konstatovano da su željeznice najbezbjedniji način kopnenog prevoza putnika i roba koje su u poređenju sa drugim sistemima prevoza i najprihvatljivije i najekonomičenije u smislu zaštite životne sredine.

Teme koje su se razmatrale na Kongresu obuhvataju transportnu politiku, strategiju razvoja, upravljanje željeznicama, željezničku infrastrukturu, mobilne kapacitete, bezbjednost saobraćaja, međusobno djelovanje, zaštitu životne sredine i finansiranje.

U svom obraćanju ministar veza i saobraćaja BiH Damir Hadžić istakao je da željeznice treba posmatrati u kontekstu ekonomskih politika, pri tome uvažavajući društvenu i regionalnu jednakost i zaštitu životne sredine.

"Željeznička infrastruktura predstavlja okosnicu kopnenog saobraćaja, ali je zapostavljena što je dovelo do njenog propadanja. Potrebno je da ubrzamo napore na revitalizaciji željeznica, a regionalna saradnja u tom smislu ima značajnu ulogu", rekao je Hadžić.

Stručnjak za infrastrukturu u Sekretarijatu Savjeta za regionalnu saradnju Svetlana Gligorovska rekla je da je modernizacija infrastrukture, naročito željezničke, u regionu od najvećeg značaja za oživljavanje privrede u vrijeme krize.

Prema njenim riječima, u idealnom slučaju bi sve željeznice u jugoistočnoj Evropi sprovele seriju sinhronizovanih i raspoređenih aktivnosti.

"Savjet za regionalnu saradnju je u okviru svoje strategije jugoistočna Evropa 2020 utvrdio potrebu da se naglasak stavi na međusobno djelovanje, konkurentnost i sprovođenje usvojenog akvisa EU, kao i na jedan istinski regionalni pristup radu sa složenim sistemima kakva je željeznica", dodala je ona.

Predsjednik Udruženja konsultanata inženjera BiH Esref Gačanin podsjetio je da je cilj evropske transportne politike da se poboljša mobilnosti ljudi i roba, unaprijedi bezbjednost saobraćaja i obezbjedi održiv razvoj transportnih sistema.

"Kongres o željeznicama je izvanredna prilika za vladin i finansijski sektor da razmjene iskustva o izradi i sprovođenju transportnih politika", ocijenio je Gačanin.

Na Kongresu je učestvovalo 250 stručnjaka za razvoj sistema željezničkog saobraćaja, upravljanje, izgradnju, održavanje, zaštitu životne sredine, bezbjednost željeznica, savjetovanje i finansiranje željezničke infrastrukture, kao i naučnika i predstavnika iz BiH, drugih zemalja jugoistočne Evrope i međunarodnih organizacija.

Učesnici su analizirali situaciju i izazove razvoja željezničke infrastrukture u BiH i regionu.

Doprinos unapređenju i modernizaciji željezničke infrastrukture je prioritet sektora transporta strategije i programa rada Sekretarijata Savjeta za period od 2014. do 2016, kao i strategije jugoistočne Evrope 2020, čiji je on glavni element.

Skup su zajednički organizovali Udruženje konsultanata inženjera BiH i Sekretarijat Savjeta za regionalnu saradnju, uz podršku Ministarstva saobraćaja i komunikacija BiH.