BiH
25

Socijalni dijalog u BiH: Izgraditi povjerenje i kapacitete partnera za dobrobit svih strana

Piše: N. N.
Foto: Arhiv/Klix.ba
Foto: Arhiv/Klix.ba
Reformska agenda ključni je dokument na čije provođenje su se obavezali svi nivoi vlasti u BiH. Strukturne reforme koje su predviđene ovim dokumentom podrazumijevaju i kvalitetan socijalni dijalog svih partnera – vlasti, poslodavaca i radnika.

Usvajanje Zakona o radu u FBiH i u RS-u, kao i pregovori o kolektivnim ugovorima koji su uslijedili, pokazali su svu važnost kvalitetnog socijalnog dijaloga i probleme koji mogu nastati njegovim izostankom. Socijalni dijalog u oba bh. entiteta institucionaliziran je kroz rad Ekonomsko-socijalnog vijeća FBiH (ESV FBiH) i Ekonomsko-socijalnog savjeta RS (ESS RS).

Socijalni dijalog Bosni i Hercegovini nudi široki prostor za izgradnju nacionalnog konsenzusa o ekonomsko-socijalnom razvoju. Socijalni dijalog predstavlja ujedno i proces izgradnje demokratskog društva, jer pored ostalog doprinosi poboljšanju transparentnosti, odgovornosti i borbi protiv korupcije. Upravo na tim osnovama je i projekt "Podrška socijalnim partnerima u socijalnom dijalogu" nastao kao rezultat implementacije komunikacijske strategije proširenja, usvojene od Evropske komisije, kao i Strategije proširenja/Glavni izazovi 2013.–2014. u kojima se naglašava važnost boljeg i većeg učestvovanja socijalnih partnera u procesu reformi u zemljama proširenja Evropske unije.

Podrška socijalnim partnerima u socijalnom dijalogu

Projekt "Podrška socijalnim partnerima u socijalnom dijalogu" finansirala je Evropska Unija i ima za cilj poduprijeti poboljšanje socijalnog dijaloga u Bosni i Hercegovini. Provedba projekta je počela u januaru 2016. i trajat će do januara 2018. godine.

Opći cilj projekta je povećanje kapaciteta socijalnih partnera institucija vlasti da se učinkovito uključe u socijalni dijalog. Projekt pruža tehničku podršku svim socijalnim partnerima – vladama, organizacijama, poslodavcima i sindikatima – u skladu sa zahtjevima koje iskažu. Projekt ima za cilj da pokaže kako socijalni partneri i njihove organizacije mogu i moraju igrati ključnu ulogu u razvoju politika, posebno u područjima gdje socijalni partneri imaju određenu stručnost.

Edhem Biber, bivši čelnik Saveza samostalnih sindikata BiH i sadašnji predsjednik ESV FBiH za Klix.ba kaže da u FBiH postoji socijalni dijalog te da se on odvija redovno, ali uz značajne teškoće.

"Teško je procjenjivati sam kvalitet tog socijalnog dijaloga, a jasno je da svi nisu u potpunosti zadovoljni. Socijalni dijalog bi trebao počinjati i završavati određenim konsenzusom svih strana, ali smo svjedoci da to često nije slučaj", kaže Biber.

Ipak, dodaje da institucija ESV FBiH uspijeva na dnevni red staviti sva ključna pitanja ekonomsko-socijalnog razvoja FBiH kako bi svi socijalni partneri, za početak, imali informacije o planovima drugih strana.

"Kada se radi o traženju rješenja, to je proces koji često rezultira nezadovoljstvom određenih partnera u procesu socijalnog dijaloga. Postoje pitanja u kojima se socijalni partneri u potpunosti ne slažu, ali ipak imaju priliku da na sto iznesu svoje prijedloge i o prijedlozima razgovaraju", dodaje Biber.

Unaprijediti kvalitet socijalnog dijaloga

Sam kvalitet socijalnog dijaloga mogao bi se unaprijediti, smatra Biber, ali socijalni dijalog, kao i druga bitna pitanja, u mnogome određuje činjenica da je BiH tranzicijsko društvo.

Edhem Biber (Foto: Arhiv/Klix.ba)
Edhem Biber (Foto: Arhiv/Klix.ba)

"Poslodavci žele imati 'odriješene ruke', na drugoj strani sindikati žele zaštititi radnike i njihova prava. Vlada je u ovom momentu između nakovnja i čekića, a iznad glave joj vise međunarodne finansijske institucije koje također postavljaju određene uvjete. U tim okolnostima vrlo je teško postići konsenzus, ali jačanjem privrede i ekonomije nadamo se boljem dijalogu između socijalnih partnera koji bi rezultirao zadovoljstvom svih strana", kaže Biber.

No, u posljednje vrijeme vlade u BiH često nisu između sindikata i poslodavaca već su na suprotnoj strani dok se vlasnici kapitala i radnici udružuju na drugoj strani.

Biber smatra da to nije neobično te da je interes i radnika i poslodavaca dobro artikulisan te da i poslodavci i radnici imaju mnoge zajedničke interese, posebno kada se suprotstavljaju vladama.

Projekt jačanja socijalnog dijaloga koji finansira EU Biber smatra dobrodošlim, posebno u segmentu da se socijalni dijalog dodatno institucionalizira.

"Mi smo imali nedavno jedan regionalni sastanak i mogu reći da BiH dobro stoji kada se radi o ovom pitanju. Mi imamo instituciju ESV-a koji radi uz poteškoće, ali ipak djeluje. Također, važna je i podrška EU ideji za uspostavu Ekonomsko-socijalnog vijeća na državnom nivou jer Vijeće ministara BiH raspolaže budžetom koji iznosi blizu milijardu KM bez bilo kakve ekonomsko-socijalne kontrole", stava je Biber, uz napomenu da je upravo socijalni dijalog ključno pitanje poglavlja 19 pristupnih pregovora kada do njih dođe između BiH i EU.

Ranka Mišić: Socijalni dijalog u praksi ne funkcioniše

Ranka Mišić, predsjednica Saveza sindikata RS-a, za Klix.ba kaže da institucionalni okvir za socijalni dijalog, a posebno za kolektivno pregovaranje, postoji, s tim da praksa demantira teoriju.

"Jedan od važnih stereotipa koji postoje u javnosti jeste da se socijalni dijalog veže za socijalne slučajeve, a ne za ozbiljne razgovore socijalnih partnera. Postoji stereotip vezan i za sindikate koji se posmatraju kao nebitan dio demokratskih procesa te da oni ne bi trebali da se pominju kao socijalni partneri", kaže Mišić.

Ranka Mišić (Foto: Capital.ba)
Ranka Mišić (Foto: Capital.ba)

Prema mišljenju Ranke Mišić, uloga sindikata se promijenila, oni se više ne bave organiziranjem ljetovanja, već pokušavaju biti partneri u kreiranju zakonskih rješenja s ciljem poboljšanja položaja radnika.

"Naravno, to teško ide, druga dva partnera se nisu baš najbolje snašla u socijalnom dijalogu. Vlade su jednakopravni pregovarači, a od njih često čujemo da će oni nametnuti određene mjere", kaže Mišić.

Na primjeru donošenja Zakona o radu RS-a socijalni dijalog se pokazao potpuno neuspjelim, smatra Mišić.

"Zakon o radu je za radnike nešto kao ustav za državu. Zakon o radu RS-a je nametnut, usvojen je 48 sati nakon prijedloga, donesen je noću, što je presedan. Nismo imali faze koje imamo u svim normalnim državama - da se vodi socijalni dijalog, koji jeste teško mučan i težak, ali ipak neophodan", kaže Mišić.

Dodaje da se pozicije "dva naprema jedan" često mijenjaju i nekad su sindikati i poslodavci protiv vlade, dok su u drugom slučaju vlada i poslodavci protiv radnika itd.

"To su legitimni interesi i pozicije se mijenjaju. To je tripartitni socijalni dijalog koji nismo mi izmislili, već preuzimamo iz svijeta. No, ovdje vlast dođe i nametne određene mjere svima, što je klasični oblik gušenja dijaloga", kaže Mišić uz napomenu da vlade imaju poseban status – istovremeno su poslodavci, vlast te svakako i sami radnici.

Mišić dodaje da su sindikati u RS-u osposobljeni za socijalni dijalog i da su u tom segmentu ispred vlasti i poslodavaca.

"Sindikati su prošli mnogo edukacija u svojim međunarodnim organizacijama. U posljednjih nekoliko godina imamo različite projekte u kojima tripartitno učestvujemo, a ključni cilj je jačanje kapaciteta socijalnih partnera za socijalni dijalog. Nažalost, u ovakvim projektima, koji jesu značajni, dolaze ljudi koji ne donose ključne odluke, koji nemaju moć odlučivanja. Tu se vide određeni jazovi koji se ne daju premostiti, vidi se da vi u društvu nemate podršku da konfliktne situacije rješavate dijalogom", kaže Mišić.

Trenutno, socijalni dijalog funkcionira na principu da svaka strana u tom dijalogu nastoji nametnuti svoje interese, dok se kompromis smatra porazom, kaže Jelen Katić, voditelj projekta "Podrška socijalnim partnerima u socijalnom dijalogu".

Novi početak za socijalni dijalog

U procesu socijalnog dijaloga ključno je da su sve relevantne strane istinski uključene i to na svim nivoima.

"Srž efikasnog i efektivnog socijalnog dijaloga je u povjerenju, toleranciji, uvažavanju i privrženosti tom zadatku svih njegovih aktera. Naglašavam riječ 'svih' aktera, jer samo tako se mogu zajedno opredijeliti za usklađivanje posebnih i općih interesa. Međutim, prirodno je da partneri imaju različite interese. Stoga nema društvenog razvoja bez priznavanja tih različitosti, kao i bez priznavanja nužnosti zajedničkog rada na izgradnji društva po mjeri svakog člana zajednice. Upravo konstruktivni i efikasni socijalni dijalog predstavlja alat koji se koristi u procesu donošenja politika, kako bi se politike i zakoni usvajali u dogovoru sa socijalnim partnerima. Na taj način se usvajaju politike i propisi u interesu društva i koji su usmjereni na smanjivanje društvenih nejednakosti, socijalnu uključivost, povoljnije ekonomsko okruženje i otvaranje novih održivih radnih mjesta", pojašnjava Katić.

Zgrada Delegacije EU (Foto: Arhiv/Klix.ba)
Zgrada Delegacije EU (Foto: Arhiv/Klix.ba)

Socijalni dijalog u Bosni i Hercegovini je mehanizam novijeg datuma te je stoga vrlo teško usporediti mehanizme koji se u državama članicama EU, kroz državne sisteme industrijskih odnosa, razvijaju i više od 100 godina te one koji se u EU razvijaju od njenog osnutka. Bosna i Hercegovina se, kao uostalom i sve druge zemlje u tranziciji, suočava s različitim izazovima i zaprekama kada se radi o ulozi socijalnih partnera i mehanizmima socijalnog dijaloga. Spomenuti izazovi i zapreke su rezultat nedostatka solidne infrastrukture, manjka funkcionalnih mehanizama konsultacija i institucija sa finansijskim i ljudskim resursima, izostanka jasnih procedura i pravila, nedovoljne političke volje za dijalogom sa socijalnim partnerima i uzimanja u obzir njihovih prijedloga te ulaska u konstruktivan dijalog koji bi doveo do izgradnje konsenzusa o javnim politikama. Pored toga, veliki nedostatak je i manjak iskustva i tehničkih kapaciteta da učinkovito zastupaju interese svog članstva, ali i da provode bipartitne i tripartitne pregovore i konsultacije, traže saveznike i razvijaju zajedničke strategije u procesima donošenja politika.

"Kako sam ranije spomenula – prošle godine i EU je odgovarajući na izazov unapređenja uloge socijalnog dijaloga u svim državama članicama EU pokrenula inicijativu 'novi početak za socijalni dijalog'. Uzimajući u obzir važnu ulogu koju socijalni dijalog kroz poticanje konkurentnosti i pravednosti te gospodarskog i društvenog blagostanja ima za evropski socijalni model, Evropska komisija nastoji promicati socijalni dijalog diljem EU. U samom središtu ovih nastojanja nalazi se 'novi početak za socijalni dijalog', zajedničko nastojanje svih institucija EU i socijalnih partnera u svrhu daljnjeg jačanja socijalnog dijaloga na nivou EU i nacionalnom nivou", pojašnjava Katić.

Upravo EU finansirani projekt "Podrška socijalnim partnerima u socijalnom dijalogu" ima za cilj, pored ostalog, da pokaže kako socijalni partneri i njihove organizacije mogu i moraju igrati ključnu ulogu u razvoju politika, posebno u područjima gdje socijalni partneri imaju određenu stručnost. Stoga je imperativ implementacije projekta stvoriti ozračje u kojem će državni službenici i socijalni partneri koristiti dostupne mehanizme socijalnog dijaloga kao zagovaračke i pregovaračke alate u oblikovanju javnih politika.

"U svakom postupku proširenja EU, pogotovo od 2000. godine, predstavnici EU su pozivali na jaču uključenost socijalnih partnera u proces pristupanja u državama kandidatkinjama. Brisel od socijalnih partnera očekuje da odigraju iznimno važnu i široku ulogu i to od ostvarivanja širokog društvenog konsenzusa o pristupanju EU do njihovog aktivnijeg uključivanja, kako u pristupne pregovore, tako i u donošenje politika na nacionalnom nivou. Ako se upitamo zašto je to tako, odgovor je vrlo jednostavan: Socijalni partneri poznaju stvarnu situaciju u vezi s radnim mjestima u BiH. Shvataju koje su potrebe radnika i poslovnih subjekata i štite njihove interese. Njihovo uključivanje u navedene procese pomaže u osiguravanju da se inicijativama na nivou EU u obzir uzmu njihove bojazni. Preduvjeti za jačanje socijalnog dijaloga i jačanje uloge socijalnih partnera bili su i ostaju sastavni dio preporuka Komisije državama pristupnicama, kao i element koji se ocjenjuje u redovnim godišnjim izvještajima o napretku zemalja kandidatkinja", kaže na kraju Katić.