{{error}}
Korisničko ime ili e-mail
Lozinka
ili
Facebook prijava


Unesite e-mail:


Hoće li BiH ikada kupiti avione za gašenje požara?

7.8.2013. u 21:35
2
97
Hoće li BiH ikada kupiti avione za gašenje požara?
2
Hoće li BiH ikada kupiti avione za gašenje požara?
Kanaderi iz Hrvatske danas su gasili požar u Jablanici (Foto: Feđa Krvavac/Klix.ba)
Dva kanadera Republike Hrvatske danas su ponovo gasila požare u Bosni i Hercegovini. Nažalost, ni godinu dana nakon velikih požara koji su zahvatili južne dijelove naše zemlje, BiH ne posjeduje nijednu letjelicu specijaliziranu za gašenje velikih požara.
Zahvaljujući bezrezervnoj pomoći Hrvatske, u proteklim godinama ugašena su mnogobrojna požarišta širom Hercegovine. Vrijednost šume i endemskih vrsta biljaka koje je do sada odnijela vatrena stihija ne može se novčano ni mjeriti. Jedan Airtractor košta više od tri miliona dolara, a vjeruje se da bi pet ovih letjelica bilo sasvim dovoljno za potrebe Bosne i Hercegovine.

No, kako sada stvari stoje, Airtractori ili kanaderi sa zastavom BiH još zadugo neće letjeti iznad Jablanice, Konjica, Mostara, Livna ili Trebinja kako bi gasili požare. Na najvišem državnom nivou još uvijek se "sređuje papirologija" kako bi se kupovina ovih letjelica uopće našla na dnevnom redu neke od sjednica Vijeća ministara.

Kako kaže federalni ministar poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva i komandir Federalnog štaba Civilne zaštite Jerko Ivanković Lijanović, u ovom entitetu već odavno imaju namjeru kupiti Airtractore. Ali...

"Mi smo osigurali 16,5 miliona maraka za kupovinu tri Airtractora. Republika Srpska treba osigurati sredstva za kupovinu dva i Vijeće ministara BiH za jednog Airtractora, koje bi Ministarstvo odbrane imalo na raspolaganju u svakom trenutku i za svaki požar u BiH", kazao je Lijanović za Klix.ba.

Na upit ko je kriv što u ovom trenutku požare u Jablanici gase hrvatski, a ne bh. kanaderi, Lijanović kaže da krivca možemo tražiti u Vijeću ministara BiH.

"Njihova odgovornost po ovom pitanju je na veoma niskom nivou i ovo treba biti dodatna opomena da se ovo pitanje riješi najkasnije do kraja godine. Oni ne trebaju uopće osiguravati sredstva za te namjene, već samo napraviti pravni okvir o upravljanju Airtractorima", kategoričan je naš sagovornik.

Razmatrana je mogućnost kupovine ovih letjelica i na nivou Federacije, međutim, ni od toga ništa neće biti.

"MUP-u smo poslali zahtejv sa upitom da li su oni u stanju upravljati i održavati Airtractore. Dobili smo negativan odgovor. Znači, nema institucije na nivou Federacije BiH koja bi nakon nabavke upravljala njima. Prisiljeni smo čekati Vijeće ministara", kaže Lijanović.

Direktor Uprave civilne zaštite Republike Srpske, Milimir Doder, kaže da se na nivou BiH radi studija pod nazivom "Gašenje šumskih požara u BiH" koja bi trebala obuhvatiti i pitanje kupovine Airtractora. On kao član radne grupe angažovane na ovom pitanju kaže da studija nije ni približno završena.

"Ima različitih mišljenja, ne treba ništa prejudicirat. Mora se uspostaviti monitoring nad požarima u šumama. Međutim, dok radna grupa ne predloži Vijeću ministara određena rješenja po ovom pitanju, vidjet ćemo šta će biti", kaže Doder za naš portal.

"Za nas bi najbolja bila kupovina helikoptera koji osim vode mogu nositi i ljudstvo", dodaje Doder.

Samir Agić, pomoćnik ministra sigurnosti za zaštitu i spašavanje te koordinator radne grupe za izradu studije kaže da se BiH nalazi u teškoj finansijskoj situaciji i ima poprilično neuređen sistem vatrogastva.

"U svakodnevnim izvještajima iz Jablanice stoji da se na terenu nalazi pet do osam vatrogasaca i pedesetak građana. S druge strane, u dokumentima stoji da su iskorišteni svi kapaciteti kantona i Federacije, onda moramo biti svjesni da tu nešto ne funkcioniše", kaže Agić.

On se nada da će radni tekst dokumenta o gašenju požara u našoj zemlji Vijeće ministara BiH imati priliku razmatrati za dvadesetak dana.

"On će obuhvatiti sve segmente, od broja vatrogasaca, sistema kvaliteta, opreme i drugog, kao i pitanje gašenja požara letjelicama. Prema svemu onome o čemu smo do sada razgovarali, opcija kupovine kanadera je neprikladna iz više razloga, prvenstvo zbog visoke cijene. Dvije su opcije u ovom slučaju, ulaganje dodatnih sredstava u opremanje i opravku postojećih helikoptera ili nabavka Airtractora", dodaje Agić.

U Državnoj upravi za zaštitu i spašavanje Republike Hrvatske kazali su nam da se ulaskom ove zemlje u EU neće ništa promijeniti kada je riječ o pomaganju u gašenju požara.

"I prethodnih godina Bosna i Hercegovina je upućivala zahtjev putem Centra za intervencije u izvanrednim situacijama Evropske komisije, temeljem kojih je Republika Hrvatska pružila pomoć, odnosno poslala kanadere u BiH. Treba imati na umu da za požare koji se nalaze do 10 kilometara na teritoriji BiH vrijede postupci koji su određeni bilateralnim Sporazumom između Vlade Republike Hrvatske i Vijeća ministara Bosne i Hercegovine o saradnji u zaštiti od prirodnih i civilizacijskih katastrofa", kazali su za Klix.ba u ovoj instituciji.

O stvarnoj pomoći Hrvatske u ovakvim situcijama govori i podatak da jedan kanader dnevno košta više od 20.000 eura. A oni u našu zemlju obično šalju dva, koji požare gase nekoliko dana.

Email adresa: (nije obavezno)

Tekst ispravke: