Ima ogroman potencijal

Svemirski teleskop Euclid poslao prve testne fotografija svemira

D. B.
Svemirski teleskop Euclid, koji pripada Evropskoj svemirskoj agenciji ESA, prvi put je fotografisao svemir i poslao testne fotografije.

ESA je lansirala Euclid 1. jula s ciljem traženja neuhvatljive tamne materije i energije, koje čine otprilike 27, odnosno 68 posto svemira.

Euclidova misija podrazumijeva posmatranje svemira sa strateški povoljne Lagrangeove tačke (L2), a to je i lokacija Jamesa Webba, najmoćnijeg svemirskog teleskopa u historiji.

Nove fotografije predstavljaju detaljne snimke noćnog neba te prikazuju bezbroj zvijezda, zvjezdanih jata i galaksija raširenih po svemiru. Ovi probni snimci pokrivaju dio neba koji je manji od punog Mjeseca.

"Nakon više od 11 godina dizajniranja i razvoja Euclida, uzbudljivo je i izuzetno emotivno vidjeti prve fotografije. Još je više nevjerovatno kada pomislimo da vidimo samo nekoliko galaksija uz minimalno podešavanje sistema. Potpuno kalibrirani Euclid će posmatrati milijarde galaksija te će kreirati najveću 3D mapu neba ikada", izjavio je menadžer projekta Giuseppe Racca.

Testne fotografije nisu obrađene, zbog čega su vidljive razne pruge uzrokovane "neželjenim artefaktima" kao što su kosmičke zrake. Međutim, sve buduće naučne fotografije bit će pažljivo obrađene i obojene kako bi se povećala njihova naučna privlačnost.

Prve fotografije su snimljene pomoću dvije kamere, a to su VISible instrument (VIS) i Near-Infrared Spectrometer and Photometer (NISP).

NISP će fotografisati galaksije u infracrvenom svjetlu te će mjeriti količinu svjetlosti koju emituju galaksije na različitim talasnim dužinama. Ovi podaci bi mogli pomoći naučnicima da utvrde koliko su udaljene određene galaksije.

VIS kamera će se prvenstveno koristiti da se ustanovi oblik milijardi galaksija u svemiru.

Tim misije je naglasio da fotografije imaju još veći značaj jer su snimljene uprkos problemu koji je nastao nedugo nakon aktiviranja instrumenta VIS prvi put. Tim je uočio "neočekivani obrazac svjetlosti koji kontaminira fotografije".

Naknadna istraživanja su otkrila da je riječ samo o "zalutaloj" sunčevoj svjetlosti koja je ušla u teleskop, najvjerovatnije kroz mali razmak. Ovaj problem se može riješiti snimanjem fotografija iz određenih uglova.

U narednih nekoliko mjeseci će tim misije testirati i procjenjivati ukupne performanse teleskopa zaduženog za lov na tamnu materiju. Kada se završi faza provjere performansi i puštanja u rad, Euclid će započeti svoje naučne opservacije, a koje će uključivati kreiranje 3D mape svemira kako bi se bolje shvatila zagonetna priroda tamne materije i tamne energije.

Testne fotografije služe kao uvid u ogroman potencijal teleskopa.

"Uvjeren sam da će tim uspjeti iskoristiti Euclid i otkriti mnogo o 95 posto svemira o kojem znamo toliko malo.", rekao je Josef Aschabacher, direktor agencije ESA.