Detektovana 2020. godine

Astronomi otkrili dosad najveću kosmičku eksploziju

D. B.
Astronomi smatraju da su otkrili dosad najveću kosmičku eksploziju, koja je više od deset puta svjetlija od bilo koje zabilježene eksplozije zvijezde, fenomena poznatog kao supernova.

Ova supernova traje duže od tri godine, mnogo duže od većine supernovih koje su obično vidljive jasno nekoliko mjeseci. Jedna teorija kaže da do eksplozije dolazi kada crna rupa "proguta" veliki oblak gasa. Bljesak na nebu je prvi put automatski detektovan i zabilježen 2020. godine u postrojenju Zwicky Transient Facility u Kaliforniji, no tek godinu kasnije su ga uočili astronomi koji su pregledali podatke.

Astronomi su događaj nazvali AT2021lwx, ali je u to vrijeme bio neupadljiv jer nije bilo naznaka koliko je daleko pa stoga nije bilo moguće izračunati njegovu svjetlinu.

Međutim, tim predvođen dr. Philipom Wisemanom s Univerziteta u Southamptonu je prošle godine analizirao pomenutu svjetlost i izračunao da je udaljen osam milijardi svjetlosnih godina.

Astronomi su bili potpuno iznenađeni te nisu mogli ustanoviti šta bi moglo uzrokovati toliku svjetlost. U naučnoj literaturi nije bilo ničega s čim bi se događaj mogao povezati, nešto što je bilo toliko svijetlo i što je trajalo tako dugo.

"Većina supernovih i poremećaji plime traju samo nekoliko mjeseci prije nego nestanu. Nešto tako svijetlo u periodu dužem od dvije godine odmah je postalo itekako neobično", rekao je Wiseman.

Njegova teorija govori da je eksplozija rezultat ogromnog oblaka gasa, možda hiljadama puta većeg od našeg Sunca, koji je progutala supermasivna crna rupa. To bi poslalo udarne valove po svemiru i ostavilo superzagrijane ostatke oblaka oko crne rupe poput ogromne prstenaste krofne.

Vjeruje se da sve galaksije imaju ogromne crne rupe u svom srcu, a Wiseman smatra da takve snažne eksplozije mogu igrati važnu ulogu u onom što on opisuje kao "klesanje" središta galaksija.

"Moglo bi biti da su ti događaji, iako su ekstremno rijetki, toliko energični da su ključni procesi za promjenu centara galaksija tokom vremena", kazao je on.

Sada je u toku potraga za još ovako velikih eksplozija.

"Nikad prije nismo vidjeli ovako nešto, a sigurno ne u ovim razmjerima. Bio bih zapanjen da je ovo jedini ovakav objekt u univerzumu", istakao je dr. Robert Massay, zamjenik izvršnog direktora Kraljevskog astronomskog društva.

Dr. Wiseman se nada da će otkriti još sličnih događaja pomoću novih teleskopskih sistema koji će biti dostupni u narednim godinama.

Tim sada želi prikupiti što više podataka o eksploziji posmatrajući objekt na različitim valnim dužinama, uključujući rendgenske zrake, koje bi mogle otkriti temperaturu objekta i procese koji bi se mogli odvijati na površini. Provest će i nadograđene kompjuterske simulacije kako bi testirali podudaraju li se s njihovom teorijom uzroka eksplozije.

Prošle godine su astronomi otkrili najsjajniju eksploziju ikada zabilježenu, a to je eksplozija gama zraka poznata kao GRB 221009A, koja je trajala nešto duže od deset sati. Iako je bila svjetlija u odnosu na AT2021lwx, trajala je samo djelić vremena, što znači da je eksplozivna snaga eksplozije AT2021lwx bila daleko veća.