lifestyle
0

Historija nastanka Coca-Cole

VOA/Sarajevo-X
S Coca-Colom - sve je bolje! Coke is it!!!
S Coca-Colom - sve je bolje! Coke is it!!!
Spada u istu ligu u kojoj su i hot dog i apple pie i baseball... Evocira uspomene na djetinjstvo, na ljeto, na Americanu... Malo je proizvoda za koje Amerikanci imaju tako duboke osjećaje i koje tako uzimaju k srcu.

Prva časa Coca-Cole bila je, po cijeni od 5 centi, servirana 1886. godine, u Jacobsovoj apoteci - Jacob's Pharmacy, u Atlanti. Bilo je to piće načinjeno od gustog sirupa pomiješanog s gaziranom vodom. Sirup je bio pripravljen prema receptu lokalnog apotekara po imenu John Styth Pemberton.

John Styth Pemberton, izumitelj Coca-Cole
Rođen 1831, u mjestu Knoxville, u državi Georgia, Pemberton je završio farmaceutsku školu i prvo držao apoteku u Columbusu, također u Georgiji. Za vrijeme građanskog rata borio se na strani Konfederacije, bio teško ranjen i postao ovisnik o morfiju. Po svršetku rata, Pemberton je preselio u Atlantu i tamo počeo pripremati i prodavati razne lijekove za razne bolesti. Jedan od njegovih bestsellera bio je napitak zvan French Wine of Coca. U to vrijeme, kokain nisu smatrali opasnim ili po zdravlje štetnim. Pemberton je formuli dodao još ekstrakt kofeina iz kola-oraha, porijeklom iz zapadne Afrike, i svoje vino prodavao kao lijek za kojekakve tegobe i poremećaje, od onih nervnog sistema do onih probavnog, uključujući, naravno - glavobolju i impotenciju!

Kad je Atlanta, 1885, uvela zabranu na prodaju alkoholnih pića, Pemberton je morao iz svog vina "izvaditi" vino i piće ponuditi ili kao ljekoviti sirup ili kao bezalkoholni, osvježavajući napitak. Mjesecima je eksperimentisao. Kokain i kofein davali su gorak okus i napitak je trebalo dobro zasladiti. Potom je, kao protutezu šećeru, trebalo dodati limunske kiseline i okus dodatno poboljsati i obogatiti dodatkom biljnih esencija i aromatičnih ulja. Konačno, 8. maja 1886, Pemberton je, u malom laboratoriju u dvorištu svoje kuće u Atlanti, imao sirup koji će kasnije postati - Coca-Cola.

Sirup od sećerne trske + kofein iz kole + kokain iz lista coce bit će, naravno, jednako vrlo stimulirajućem, "osvježavajućem" (Pemberton je u svojoj reklami dodao još i - hranjivom!), rezultatu! Trebalo je još samo tom "slasnom" i "okrepljujućem" napitku dati ime. Pembertonov knjigovođa Frank Robinson predložio je ime Coca - Cola, prema njegova dva glavna sastojka. Ispisavši rukom ta slova, u bijelom, na crvenoj pozadini, promijenivsi slovo "k", u riječi "kola", u slovo "c", jer tako mu se više sviđalo, povezavši dvije riječi, coca i cola, crticom, Frank Robinson je proizvodu dao i tvornički znak. Kako je i sanjati mogao da će on postati i najpoznatiji u cijelom svijetu?! G. 1893, Robinsonov je tvornički znak bio i registrovan pri američkom Uredu za patente.

Nije dugo trebalo da Pembertonov osvježavajući napitak doživi fenomenalan uspjeh. No, sam Pemberton o tome nikad nista neće znati. Umro je dvije godine kasnije, 1888, u 57. godini zivota, sa zarađenom usteđevinom od samo 50 dolara. Prava, i tajnu formulu za pripremanje napitka, već je bio prodao jednom drugom apotekaru i promućurnom businessmanu u Atlanti, Asi Candleru.

Na prijelazu stoljeća, Candler je već bio jedan od najbogatijih ljudi u Atlanti, a nakon ogromnog uspjeha na Jugu, Coca-Cola je bila na putu da postane i najpopularnije osvježavajuće piće u cijeloj zemlji. Tvornice za izradu sirupa otvorene su bile, prvo u Dallasu, pa u Los Angelesu i Philadelphiji. Zadnje godine 19. stoljeća, Candlerova Coca-Cola Company potpisala je prvi ugovor s jednom neovisnom kompanijom za punjenje boca kojoj je dato pravo da kupuje sirup i proizvodi, flašira i distribuira Coca-Colu. Takav licencni ugovor postao je temeljem jedinstvenom distribucijskom sistemu koji danas i karakterizira veći dio američke soft-drink industrije.

Candler je svoj proizvod volio i bezgranično u njega vjerovao. I on je u njemu vidio ljekovito sredstvo protiv nesanice, glavobolje i umora, fizičkog i psihičkog. Više nego vlastitom okusu, Coca-Cola svoj komercijalni uspjeh može zahvaliti Candlerovoj inventivnoj, neumornoj i agresivnoj reklamnoj kampanji. No, sa ciljem da poboljša njen okus, posvetio je Candler vremena i originalnoj Pembertonovoj formuli. Najznačajnija promjena odigrala se negdje oko 1903, kad je iz nje uklonjen kokain. Tad je, naime, postalo jasno da se ipak radi o narkotiku! Međutim, mahuna coce zadržna je u konturama klasične bočice koja je na tržištu debitirala 1915. Candler se te godine povukao u penziju, prava prenio na svoju djecu, a on sam, već iduće godine, postao gradonačelnikom Atlante.

Uz cijenu od 25 miliona dolara, kormilo kompanije Coca-Cola preuzima Robert Woodruff, kasnije svima poznat pod imenom Mr. Coca-Cola. I on više vremena posvećuje marketingu nego proizvodnji. "The Pause that Refreshes" i onaj drugi - "It's the Real Thing", Woodruffovi su dopadljivi i lako pamtljivi slogani. Kad je stao na čelo kompanije, Mr. Coca-Cola je imao 34 godine. Njen je vodeći čovjek ostao punih 60 godina - 30 godina na aktivnim dužnostima, a po povlačenju s njih, još 30 godina bio je "Big Man" u Coca-Cola Company. Ne samo zato što je nastavio živjeti u stanu koji se nalazio u sjedištu Coca-Cole u Atlanti, već i stoga što je do zadnjeg dana života ostao utjecajni član njenog nadzornog vijeća. Umro je u tom stanu, 1985, u 95. godini zivota. Pod njegovim nadahnutim vodstvom, Coca-Cola Company je svoju prodaju povećala sa 6 miliona čaša, koliko ih je prodavala 1923, kad je Woodruff i postao njen glavni direktor, na 50 miliona čaša širom svijeta... dnevno!

Posjetite li, u Atlanti, "World of Coca-Cola", muzej u čast najbogatijem korporacijskom stanovniku grada, saznat ćete da se taj broj već uveliko promijenio. Danas se taj napitak dnevno uživa više od 800 miliona puta. U 195 zemalja svijeta. Woodruffov cilj je i bio da u čaši Coca-Cole može uživati svako u svijetu ko je žedan.

Roberta Woodruffa naslijedio je jednako agresivni Kubanac Roberto Goizueta, a kad je on umro, 1997, "tajni recept" povjeren je predsjedniku i izvršnom direktoru Douglasu Iversenu. Pravi recept, međutim, dobro je čuvan u trezoru jedne banke u Atlanti.

Za razliku od Robinsonovog znaka koji se, u međuvremenu, nekoliko puta mijenjao - zadnja promjena bila je dodatak valovite trake, 1970, kako bi se naglasio Coca-Colin image uvijek mladog, uvijek dinamičnog, popularnog i međunarodnog pica, Pembertonov recept, danas 115 godina star, doživio je tek par, davnih promjena.