Savjeti za vozače
33

Natočili ste pogrešno gorivo u auto, šta uraditi da smanjite štetu?

A. M.
Foto: E. Z./Klix.ba
Ako se prilikom dosipanja goriva na benzinskoj pumpi zbunite i u benzinca naspete dizel gorivo ili obrnuto, to može izazvati veliku štetu za automobil. No, postoji nekoliko scenarija kako smanjiti štetu i potencijalne naknadne troškove.

Motori, pogotovo moderni, vrlo su osjetljivi, jer su konstruisani za rad s jednom vrstom goriva, tako da greška prilikom sipanja pogrešnog goriva može izazvati veliku štetu na vozilu i još veći trošak za vlasnika.

Ako se to već i dogodi, trebali biste znati šta se događa ako u dizel motor naspete benzin ili obrnuto i koje probleme to može uzrokovati u sistemu ubrizgavanja i drugim komponentama motora, koji su postali jako kompleksni. Naime, automobili s benzinskim motorom ne trpe visok stepen kompresije kao dizeli, jer proces sagorijevanja započinju sa iskrom između elektroda svjećica. To istovremeno govori koliko je benzin opasniji ako bi se izložio direktnom izvoru vatre. S druge strane, dizelaši zahtijevaju višu razinu kompresije, jer se zapaljenje ne vrši iskrom kao kod benzinca. To dovoljno govori o razlici ove dvije vrste goriva.

Međutim, povremeno se zna desiti da vozači pogriješe prilikom točenja goriva, iako recimo kod novijih vozila pištolji za dizelsko gorivo na pumpama ne odgovaraju benzincima zbog drugačijeg, odnosno šireg otvora cijevi. Koliko god djelovalo kao nemoguća misija, ipak to može biti slučaj u brzini i padu koncentracije vozača, a takav scenarij baš nikome ne godi zbog naknadnih troškova. Ako se desi da radnik na pumpi naspe pogrešno gorivo, obično oni snose cijeli trošak, od transporta vozila do čišćenja rezervoara i sistema, kao i nadokande za plaćeno gorivo.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Gdje je veća šteta?

U slučaju da benzin naspete umjesto dizela, to može izazvati veću štetu nego obrnuto, mada se problem zna ispoljiti različito u zavisnosti od niza faktora, a prvenstveno koliko se benzin proširio u sistemu ubrizgavanja. Problem je u tome što benzin kao mazivo nema ista svojstva kao nafta i što neadekvatno podmazivanje pumpe za ubrizgavanje goriva kao vrlo osjetljive i skupe komponente izaziva njen kvar. Sistem za ubrizgavanje kod dizela je često kompleksniji i zahtijeva temeljitiji zahvat čišćenja i zamjene skupih komponennti poput filtera goriva, dizni ili određenih senzora. Iako smo naveli da je teže sipati dizel u benzinca zbog šireg otvora cijevi, ipak to je kod starijih modela teoretski moguće.

S druge strane, benzinac nije predviđen da sagori naftu, jer njihova svojstva isparenja nisu jednaka, te će se nakon nestanka benzina automobil ugasiti, a prije toga trokirati i trzati. I u ovom slučaju su osjetljive komponente poput filtera goriva, katalizatora i brizgaljki, koje znaju stradati, a koje nisu jeftine za zamjenu. Drugi problem su sveprisutniji benzinci s direktnim ubrizgavanjem kod kojih šteta može biti još i veća.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Šta učiniti ako dođe do ovoga?

Najvažnije je ako ste odmah uočili grešku neposredno nakon dosipanja goriva. Nipošto ne palite, niti pomjerajte vozilo, već odmah potražište pomoć na pumpi ili zovite vučnu službu koja će vaš automobil odvesti u adekvatan servis. U tom slučaju će usluga prevoza, zahvat pražnjenje tanka za gorivo i trošak koji ste imali za natočeno gorivo biti jedini i u konačnici manji troškovi.

Ako ste grešku uočili tokom vožnje, budući da će se automobil početi tresti i neravnomjerno raditi, takođe odmah zaustavite vozilo i tražite pomoć prevoza vozila do servisa koji će riješiti problem. Ne pokušavajte ga ponovo upaliti u nadi da ćete se sami odvesti do servisa.

Problemi s pogrešnim gorivom, čak i s malom količinom, mogu izazvati ozbiljna oštećenja na sistemu ubrizgavnja, pa je najbolje što prije reagovati, prije nego se automobil sam zaustavi u vožnji. Sve se svodi da automobil prebacite u servis koji može da da ispusti svu količinu goriva i obavi postupak čišćenja rezervora, cijevi, odnosno dijagnosticira kompletnu štetu. Čišćenje rezervoara je pomalo komplikovan zadatak koji, ako se uradi pogrešno, može izazvati novi veliki problem kako za automobil, tako i za vlasnika. Zato, ako već dođe do tog scenarija, vodite takođe računa kome ćete povjeriti taj zahvat.