Nestašica gume
9

Nakon čipova stiže novi problem za autoindustriju

E. Z.
Proizvođači automobila koji se bore sa zaustavljanjem fabrika i postrojenja izazvanih pandemijom i globalnom nestašicom čipova sada se suočavaju sa još jednom glavoboljom u lancu snabdijevanja u vidu sve manjih zaliha gume.

Smanjene i prekinute brodske linije ometaju globalno kretanje i transport prirodne gume, ključnog materijala koji se koristi u izradi automobilskih guma ali i drugih komponenti automobila. S obzirom na to da je globalna opskrba već u zastoju zbog Kine koja je nagomilala velike zalihe ali i vrlo razornu bolest lišća kaučuka, cijene gume rastu. Neki američki proizvođači automobila već žure da osiguraju svoje pošiljke prije nego što tržište bude dodatno napregnuto.

Kako se kompanije na gotovo svakom tržištu suočavaju s nestašicom, možda nijedna industrija nije pogođena više od autoindustrije. Više postrojenja ima zastoje u prekidima nabavke poluprovodnika što kroz izgubljene prihode kompanije košta na desetke milijardi dolara, dok je materijale od pjene za sjedišta i metala pa i plastične smole također sve teže pronaći na tržištu. Autoindustrija koja se dugo oslanjala na "just in time" isporuku sirovina i kompnenti kako bi smanjila troškove sada spoznaje sve nedostatke i ograničenu fleksibilnost u rješavanju poremećaja u lancu opskrbe prouzrokovanih pandemijom.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Nestašica gume prijeti da će dodatno poremetiti proizvodnju automobila, i to baš kad se oporavi potražnja za automobilima, a administracija Bidena potiče američku ekonomiju s 1.9 milijardi dolara. Problemi s gumom mogli bi se pokazati posebno velikim jer drveću treba sedam godina da sazrije, zbog čega se čini malo vjerovatnim da će se ponuda brzo vratiti na prethodni nivo.

"To je poput problema sa toaletnim papirom tokom rane krize u početku Covid19 panedmije", rekao je Steve Wybo, koji je na čelu grupe za automobilsku praksu u konsultantskoj firmi Conway MacKenzie u Detroitu. "Ako se možete dočepati plastike ili gume, naručit ćete više nego što vam treba, jer ne znate kada ćete to moći opet dobiti."

Proizvođači automobila, uključujući Ford Motor Co. i Stellantis NV, nekada poznatiji kao Fiat Chrysler, kažu da nadgledaju situaciju sa gumom, ali da još nisu osjetili utjecaj ove krize. Iz General Motors Co. također kažu da nisu zabrinut zbog zaliha gume, dok francuski Michelin, jedan od najvećih svjetskih proizvođača guma, zaobilazi problem zakrčenih luka zračnim transportom direktno iz Azije.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Prirodna guma proizvodi se od bijelog soka drveća koje se nalazi u toploj, vlažnoj klimi zemalja poput Tajlanda i Vijetnama. Iako je za neke primjene poželjna sintetička guma naftnog porijekla, prirodna verzija ima osobine koje su kritične za proizvode poput rukavica i traka za pakiranje - za obje je zabilježena porast potražnje tokom pandemije. Također, kao ključna komponenta u gumama i antivibracijskim dijelovima podvozja, bliže je povezana s automobilskom industrijom nego bilo koja druga.

U gumarskoj industriji dominiraju mali dobavljači, što otežava proizvođačima gmarskih proizvoda da se brzo prilagode kako se promjene potražnje mijenjaju, cijene variraju ili se pojavljuju problemi u lancu snabdijevanja. To nije jedino tržište robe koje je utvrdilo da nema lakog rješenja. Slično bi moglo doći i do nedostatka bakra i to u količinama od 10 miliona tona do 2030. godine ako se ne izgrade novi rudnici, prema najavama Trafigura Group.