Auto nostalgija
61

Fiat Uno je bio evropski auto 1984. godine, a Italijani majstori malih formata i marketinga

A. M.
Maleni kockasti Fiat je još od promocije 1983. godine razbio tadašnji kalup gradskih automobila u Evropi i promijenio historiju Fiata.

Italijani su promijenili stereotipe ogromnim ulaganjem u njegov razvoj, a s prezentacijom na Floridi, mjestu lansiranja i slijetanja američke svemirske letjelice, uzburkali su svjetski marketing.

Tehnološke inovacije su zajednička nit koja se provlači kroz 41-godišnju historiju Fiat Una, što je demonstrirano njegovim spektakularnim debijem na međunarodnoj prezentaciji 19. januara 1983. u Cape Canaveralu na Floridi, gradu koji predstavlja američko osvajanje svemira.

Bilo je to savršeno okruženje za model koji je bio predodređen da redefiniše paradigmu gradskih automobila, ne samo u Evropi, već i šire te promijeni historiju italijanske marke.

Ovako hrabra kampanja odlično je odgovarala Unu, najinovativnijem automobilu u svom segmenut, koji je olako osvojio titulu Automobila godine 1984. To je takođe bilo prvo vozilo koje je "progovorilo" kroz reklamnu kampanju koja je koristila ironiju, bezbrižnost i izuzetno moderan jezik za komunikaciju s kupcima. Taj pristup je bio novi u Evropi, ali i cijelom svijetu.

Svijet mašte i auto koji je bio ispred svog vremena

Kako bi javnost upoznao sa ovim tehnološkim draguljem, Fiat je krenuo u neobičnu reklamnu kampanju koju je napravio jedan od najpoznatijih karikaturista tog vremena - Giorgio Forattini. Bile su to zlatne godine Bonellijevih stripova, japanskih crtanih filmova i italijanskih serija. Ilustracija je postajala sve popularnija među mladima, a crteži olovkom postajali su oblik zajedljive satire koja je ustupila mjesto dubljim promišljanjima zahvaljujući svojoj intuitivnoj prirodi.

Kampanja koju je kreirao Forattini bila je senzacionalna i revolucionarna, jer je tumačila svijet automobila kroz svijet mašte. Ustvari, ta kampanja je bila odgovor na tradicionalna pitanja javnosti poput "kako izgleda?" ili "kako se vozi?", a poznati crtač je odgovorio slatkim likovima koji su zamijenili automobile u likovima slonova, pingvina i kasice prasice.

Tada je bilo moderno davati automobilima imena životinja. Sjetimo se, na primjer, Fiat 500 je bio poznat kao Topolino (mali miš ili Mickey Mouse). Umjesto toga, Forattini je izmislio vlastite likove koji su zapanjili svijet proširivši publiku kampanje na djecu i one koji uživaju u visokokvalitetnoj satiri.

Forattinijeve karikature su odmah postale poznate zajedno sa neologizmima koje je crtač kreirao posebno za kampanju: "sciccosa" (otmjen), "comodosa" (udoban), "scattosa" (napet) i "risparmiosa" (ušteda novca). Svaki neologizam je odgovarao jednoj od posebnosti i prednosti automobila. Na primjer, "Scattoso" slon je istakao snagu motora (kao što je bio Uno Turbo), koji su bili dostupni u tri različite zapremine i dvije snage, uključujući i najmanji atmosferski dizel motor na tržištu.

Ali prava promjena za Uno, ali i čitavu italijansku marku stigla je dvije godine kasnije debijem 1.0 Fire motora. Automatizovana, odnosno robotizovana proizvodnja bila je Fiatova prednost nad rivalima, ali omogućila i nižu cijenu proizvodnje Una za oko 10 posto.

"Ciao! Ja sam novi Fiat Uno!", originalni pozdrav snimljen na vinilu

Forattinijeva reklamna kampanja je bila više nego uspješna, jer je izašla iz okvira štampanih medija i probila se u svakodnevni život ljudi. Međutim, iza te lagane i ironične reklame, krio se ponos industrijske grupe koja je bila bogata tehnologijama i najsavremenijim proizvodnim procesima. To se može dobro vidjeti u sloganu "Fiat je Uno - Uno je Fiat".

Forattinijevi crteži nisu bili jedini koji su pratili ovo vozilo. Kako zaboraviti čuveni slogan "La splendida Italiana" ili smiješne TV spotove s časnom sestrom koja nije znala da vozi ili mladim parom ispod vodopada sa Unom u blizini? Potonji je povezao filmove, poput Plave lagune, smještene na egzotične lokacije za kojima su mladi ljudi tada bili ludi.

Najoriginalniji alat možda je bila promotivna razglednica pod nazivom "Glas Una", koja je pozvala javnost da se uputi u prodajne salone kako bi uvjerila u niz aduta koje je posjedovala Fiatova "Jedinica". Trebalo je samo otvoriti kovertu, saviti gornji dio gdje se nalazila čelična igla, prstom zavrtjeti vinilnu ploču i rotirati je brzinom od 45 obrtaja u minuti. Bila je to zvučna čarolija, posebno za mališane, jer čuo se ženski glas koji govori: "Ćao, ja sam novi Fiat Uno". Za 1983. godinu to je bilo ravno letu u svemir.

Postao legenda koja je izdržala test vremena

Kockasti Uno s dužinom od jedva 3,64 metar, koji je se proizvodio od 1983. do 1995. godine, uz jedan fini redizajn iz 1989. godine, postigao je izuzetan uspjeh širom svijeta. To pokazuje brojka od devet miliona prodatih modela i bezbroj verzija koje su uslijedile tokom godina proizvodnje. Njegova bogata historija započela je 1983. godine kada je imao svoju svjetsku premijeru u SAD-u u primjernom trenutku za oglašavanja. Od tada je prošlo više od 40 godina od rođenja ovog malog "Kockalonea" koji je promijenio način na koji kupci doživljavaju, a brendovi proizvode i "komuniciraju" automobile.

Fiat Uno je bez sumnje bio autentičan svjetski automobil, ne samo u smislu koncepta, prodaje ili marketinga koji ga je pratio, već i u pogledu mjesta na kojima se proizvodio. Povremeno je mijenjao ime, kao na primjer u Brazilu gdje se zvao Mille, ali je formalno ostao praktično netaknut svih tih godina, što dokazuje da je ovaj projekat bio jednako uspješan koliko je u isto vrijeme izdržao pravi test vremena.