Kultura
3

Maraton češke arhitekture u Sarajevu

Klix.ba
Centar za srednjoevropsku arhitekturu (CCEA) i Udruženja za kulturu i umjetnost Crvena organizuju izložbu Generacija+, razgovore o češkoj i bosanskohercegovačkoj arhitekturi, i pregled dokumentarnog filma o životu i radu češkog arhitekte Jana Kaplickyja.
Generacija+ je izložba o tri generacije čeških arhitekata i arhitektica koju je priredio Centar za srednjoevropsku arhitekturu u periodu od 2007. do 2009. godine. Izložba se obraća posjetiocu kroz razgovore sa češkim arhitektima i arhitekticama o njihovom životu i radu. Izabrani arhitekti i arhitektice su predstavnici generacija koji govore o tri različita iskustva vezana za njihov rad i historijski momenat u kojem su živjeli.

Generacija 50+ se školovala u periodu socijalizma i značajan dio njihove profesionalne karijere se odvijao u periodu prije “somotne” revolucije. Generacija 40+ se školovala u izolovanoj Češkoj Republici kada je bilo gotovo nemoguće putovati u inostranstvo, kada su na fakultetima predavali politički kadrovi bez obzira na njihovu stručnu spremu. Ipak, generacija 40+ nakon revolucije postaje jedna od najproduktivnijih arhitektonskih generacija u drugoj polovini 20. vijeka u Češkoj. Sa dolaskom neoliberalizma ova generacija gradi značajne objekte, ali što im nedostaje je poznavanje stranih jezika, te kao posljedica toga odsutnost na evropskoj i svjetskoj arhitektonskoj sceni. Treća i najmlađa generacija 30+ je svoje arhitektonsko obrazovanje kao i početak prakse imala poslije revolucije.

"U namjeri da dokumentujemo arhitektonsko raspoloženje u periodu prije i poslije revolucije, upitali smo zastupnike sve tri generacije da nam predstave svoj diplomski projekt, arhitektonski konkurs, realizovani i nerealizovani projekt po njihovom izboru. Jedina razlika je što je najmlađoj generaciji dat prostor samo za jednu realizaciju, generaciji 40+ za dvije, dok je najstarijoj generaciji 50+ dat prostor da predstavi tri realizacije. Uvodne tekstove o svakoj generaciji su pisali predstavnici i predstavnice pojedinih generacija, a njih smo pozvali da pokušaju definisati svako svoju generaciju kao takvu", navodi se u saopćenju za javnost.

Odlučili smo se da prezentiramo ovu izložbu u Bosni i Hercegovina, ne samo da bismo predstavili stanje češke arhitekture danas, nego i sa ciljem da otvorimo diskusiju o savremenoj arhitekturi u Bosni i Hercegovini. Posmatrajući Bosnu i Hercegovinu iz češke perspektive, te kao institucija koja obuhvata istraživanje i predstavljanje arhitekture Srednje Evrope, imamo osjećaj da i na bosanskohercegovačkoj arhitektonskoj sceni dolazi do smjenjivanja generacija. Nastupa nova generacija koja će možda imati mnogo više zajedničkih momenata sa češkom mladom scenom nego se to na prvi pogled čini. Cilj izložbe nije romantično povezati sve stečene historijske veze između češke i bosanskohercegovačke arhitekture, ali i postaviti ogledalo bosanskoj arhitekturi, te u isto vrijeme provjeriti kako je današnja češka arhitektura viđena u drugim zemljama.

Organizatori su se pored izložbe odlučili i za razgovore sa nekoliko čeških i bosanskohercegovačkih arhitekata. U prvom redu je to bosanskohercegovački istoričar umjetnosti prof. dr. Ibrahim Krzović, bosanskohercegovačka arhitektica koja je devedestih godina studirala u Pragu Maja Roso Popovac, te mladi i uspješni tim arhitekata iz Sarajeva koji rade pod nazivom Filter Arhitektura. Gosti iz Češke Repubike su Jarsolav Wertig, osnivač uspješnog arhitektonskog ateljea A69, koji je došao u Prag sa periferije Češke Republike i, kako sam nekada govori, ispunio češki američki san. A69 je autor nekoliko velikih stambenih projekata u Pragu i drugim gradovima u Češkoj. Michal Palaščak je buntovnik brněnské arhitektonske scene, koja se danas smatra najkonzervativnijom arhitekontskom scenom u Češkoj Republici. Yvette Vašourkova, zajedno sa Igorom Kovačevićem, koji je porijeklom iz Bosne i Hercegovine, osnivač je Centra za srednjoevropsku arhitekturu i studija MOBA (danas CCEA/MOBA).