Teško rješivi problemi
65

Prijevoznici će imati sedmične sastanke u ministarstvu, ali najava potpune blokade saobraćaja u BiH ostaje

Piše: N. V.
Foto: I. Š./Klix.ba
Foto: I. Š./Klix.ba
Ministar komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine Edin Forto sastao se sa predstavnicima prijevoznika s kojima je razgovarao o aktuelnoj problematici domaćih prijevoznika tereta. Ponudio im je sastanke na sedmičnom nivou kako bi pokušali pronaći rješenja.
Prijevoznici i logističke kompanije su najavile protestnu vožnju kroz Sarajevo 21. aprila zbog problema s kojima se bore prijevoznici već dugo, a riječ je o komplikovanoj birokratiji, rastućim troškovima i zakonski neusklađenim propisima zbog kojih ovaj privredni sektor trpi ogromne gubitke.

Najavljen je i "francuski model" blokade 28. aprila ukoliko ne dođe ni do kakvih rješenja, a koji podrazumijeva potpunu blokadu drumskog saobraćaja u državi te da je odgovornost za to na ministarstvu vanjske trgovine i ekonomskih odnosa i ministru Staši Košarcu, kao i direktoru Uprave za indirektno oporezivanje Zoranu Tegeltiji.

Glavni problem s kojim se prijevoznici bore je tzv. 90/180, koji se odnosi na broj dana koliko je moguće boraviti u EU, a koji važi i za prijevoznike koji su u suštini samo u transportu.

"Njihov status s boravkom u EU je nešto što moramo razriješiti s EU ili pojedinim članicama. Vozači tereta i ljudi iz BiH i regiji su diskriminirani u odnosu na mašinovođe i pilote jer im se boravak u EU računa kao da su tamo bili s porodicama, provodili vrijeme, a oni rade samo transport. Odbijanje Evropske komisije da ih izuzme iz viznog režima otežava prijevoznicima posao na način da će morati zatvoriti biznise u BiH i otići u EU otvoriti poslove", naveo je ministar komunikacija Edin Forto.

Glavni koordinator Konzorcija Logistika BiH Velibor Peulić je poručio kako sličnih primjera premještanja biznisa iz BiH već ima, s obzirom na to da hercegovačke firme otvaraju firme u Crnoj Gori, gdje su im uslovi jednostavniji.

"Uspostavili smo jednu regionalnu inicijativu s ostalim kolegama iz zemalja CEFTA-e, želimo da zajedničkim snagama riješimo pitanje koje se odnosi na 90/180. Tih 90/180 dana je direktan udar na krvotok privrede u BiH. Naša je zadaća da to amortizujemo i sačuvamo radna mjesta... Izuzetno su teške odluke prijevoznika koji su morali da odu u druge države. Nama ljudi i firme iz Hercegovine prelaze u Crnu Goru jer im je bolji ambijent poslovanja", kazao je Peulić.

Forto je istaknuo da je pokrenuo formiranje radne grupe u Vijeću ministara koja bi se bavila olakšicama u transportu i da to trebaju prihvatiti i ostali ministri. Osim toga, imenovat će i savjetnika u svom kabinetu koji će se baviti samo olakšicama u transportu i koji će sedmično održavati sastanke s prijevoznicima. Peulić je kazao kako je za njih ta informacija o sedmičnim sastancima vrlo ohrabrujuća.

Peulić je istaknuo i drugi zahtjev koji je potreban, a to je saradnja dvije entitetske vlade kako bi se ostvario povrat akcize prijevoznicima. Osim toga, loša koordinacija fito-sanitarnih službi je jedan od problema jer prijevoznici predugo čekaju na provjere na granicama.

"Za to ima jednostavno rješenje. Ako ne možemo koordinacijom fito-sanitarnih službi riješiti problem čekanja, onda je to stvar loše organizacije. Ako se u Hrvatskoj smjenjuje carinska služba u 7, šta je problem da i mi radimo smjenu u 7? Postoji puno operativnih stvari koje se mogu riješiti", kazao je Peulić.

On ističe kako "nije realno da čovjek 14 sati čeka da uđe u svoju zemlju".

"Ne možemo 200 sati gubiti na državnim granicama i biti posljednja zemlja koja se opire digitalizaciji", kazao je.

Na digitalizaciju se osvrnuo i ministar Forto koji je istaknuo da je proces digitalizacije počeo, ali da je usporen.

"Pokrenuto je nešto što se zove zeleni koridor i digitalizacija svih potrebnih papira za prelazak granice. U posljednje vrijeme je to usporeno, ali do 1. jula ćemo već imati jedan dio završen... Radimo na digitalnom procesu, ali je potrebna regionalna saradnja da bi neko mogao proći s digitalnim ispravama. To je proces koji traje, koji u EU tek zaživljava, ali mogu reći da mi ne zaostajemo dugo", poručio je Forto.

Ministar je također istaknuo da je transportni sektor u BiH jedan od najzdravijih, ali da postoje problemi koji im otežavaju rad. Također ističe da ti problemi izlaze iz okvira njegovog ministarstva i da prelaze na entitetski nivo kao i druge državne institucije poput Granične policije BiH i UIO.