Auto testovi

Testirali smo Porsche Macan 4: Razbijač svih predrasuda u pravom obliku

Piše: E. Z.
Foto: E. Z./Klix.ba
(Foto: E. Z./Klix.ba)
Piše: E. Z.
22.06.2025. u 18:40

Porsche u svom najboljem maniru ne posustaje s ponudom električnih modela, naprotiv, pojačava tempo i ostaje posvećen svom cilju da ponudi jednak nivo posebnosti i vozačkih uzbuđenja uz električni pogon. Novi Macan to snažno demonstrira, pa smo provjerili koliko je zaista upotrebljiv u svakodnevnom životu.

Porscheova prekretnica generacija ali i filozofije bio je i ostao Taycan koji je pokazao da električni automobili ne moraju biti dosadni. Naprotiv, Porsche je uspio sve najbolje elemente kultnog 911, ali i svog ostalog bogatog sportskog naslijeđa, integrisati u svom prvom električnom modelu. Iako još uvijek postoje skeptici, te nije nikakva tajna da se Taycan prodaje slabije od očekivanja, činjenica je da i najglasniji protivnici ostanu zatečeni nakon što ga isprobaju. Bez obzira gledali ga kao električni auto ili ne, Taycan je odličan sportski GT auto koji se besprijekorno vozi i definitivno postavlja standarde među električnim automobilima koji se bore s izazovima dometa ali i povećane težine koja neminovno utiče na dinamiku vožnje.

Drugi i jednako važan korak Porschea u elektromobilnost je upravo Macan, te je važan koliko je bilo i predstavljanje prve generacije Cayennea sada davne 2002. godine. Naime, bez obzira na to kojem cjenovnom rangu pripada marka i bez obzira na to koji pogon koristi, SUV se danas mora imati u ponudi ako želite dobre prodajne rezultate. Porsche je toga itekako svjestan, te je u razvoj Macana uložio veliki trud i resurse, a mi se uz to pitamo da li je Macan trebao biti prvi električni model ove marke i da li bi tako privukao širi spektar kupaca od Taycana.

Vožnja u najboljim manirima Porschea

Novi Macan je stigao kao isključivo električni model, te će neko vrijeme u ponudi ostati i prethodna generacija za one koji ipak moraju imati benzinski model. Bez obzira koji model i motor birali kod Porschea se znaju prioriteti, te iskustvo vožnje mora biti posebno i prije svega u prepoznatljivim sportskim manirima marke.

Isto je važilo i za novi Macan, iako je imao prepreke u vidu velike karoserije ali i velike težine uzrokovane prije svega baterijom velikog kapaciteta. Porsche je već sa Taycanom pokazao da i sa takvim preduslovima zna napraviti pravi vozački auto. Koliko god je i nama teško bilo povjerovati da se pojam vozački auto može vezati uz električni SUV novi Macan nas je uvjerio da je danas i to moguće.

Naravno da se masa od 2,3 tone osjeti iza upravljača, pogotovo na snažnim kočenjima i u oštrim zavojima, ali u suštini je Macan 4 itekako dobro prikriva. Prije svega, kao i kod svakog snažnog električnog automobila, treba se podsjetiti da papučica "gasa" nije prekidač s dvije pozicije "on" i "off" nego da i kao kod konvencionalnih automobila treba dozirati snagu. Koliko god bili impresivni instant isporuka svih 408 KS u djeliću sekunde i sprint od 5 sekundi do 100 km/h, potpuno iskustvo sportske vožnje je mnogo više od toga. Kada se zasitite silovitih ubrzanja, što i nije lako priznajemo, i počnete voziti Macan brzo ali tečno onda i on počinje "pričati" s vozačem. Porsche je tu odradio veliki posao jer je sjajno kalibrisao papučicu "gasa" i dao joj dovoljno velik "hod" da vozač to može osjetiti i modulirati po želji i potrebi.

Prvo i osnovno, i ovdje je Porsche pokazao klasu kada je riječ o podešavanju upravljačkog mehanizma i osjećaja upravljivosti. Kroz školski oblikovan i pozicioniran trokraki upravljač vozač ima odličan osjećaj prianjanja i može Macan voziti vrlo precizno s osjećajem kao da vozi znatno manji i lakši auto. Onda je tu ovjes sa zračnim amortizerima koji uz podešavanje visine omogućavaju i podešavanje tvrdoće što Macanu daje veliku dozu raznovrsnosti, bez obzira trebate li na lošu podlogu, neravnu cestu ili je pred vama savršen niz zavoja s novim crnim asfaltom i "friško" iscrtanim bijelim linijama. Brza i nagla promjena težišta nije nikakav problem za Macan, te u Sport ili Sport Plus načinu rada to odrađuje skoro kao neki dvostruko lakši "hot hatch".

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Ono što je, uslovno rečeno, problem kod električnog Macana je upravo lakoća ubrzanja i postizanja velikih brzina te treba biti svjestan granica fizike. S druge strane, kada naučite dozirati "gas", Macan u zavojima pokazuje i odlično kalibrisan PSM (Porsche Stability Management) koji zavisno od odabranog načina rada dozvoljava i djelimično zabacivanje i "namještanje" zadnjeg kraja automobila. Upravo u tim situacijama u igru uskače i napredni Porsche Torque Vectoring Plus sistem elektronski kontrolisane blokade diferencijala na zadnjoj osovini. Naravno, uz sve to i prave valjke od guma na zadnjoj osovini, širine 295 mm, električni Macan i njegovih 650 Nm okretnog momenta i dalje s lakoćom ih zavrte "u prazno" pokazujući pravu silu elektromotora.

Ukratko, električni Macan je pravi Porsche koji ima sve temelje pravog sportskog automobila, od same vozačke pozicije i osjećaja iza upravljača, do stvarnih dinamičkih sposobnosti i visokih performansi kojima može parirati mali broj sportskih automobila. Ono što je još važnije Macan je uvjerljivo najbolji vozački automobil među električnim automobilima ovog formata koje smo do sada imali priliku isprobati, što i ne čudi od Porschea i nakon Taycana, ali je itekako važno to naglasiti jer pokazuje da električni automobili mogu zaista biti intuitivni i poticajni u vožnji, što su do sada rijetki pokazali.

Udoban i prostran za svaki dan

Drugi element u kojem je Macan nakon Taycana morao biti nadprosječno dobar je upotrebljivost za svaki dan jer već odavno je Porsche prestao praviti automobile koji se voze samo vikendom. Opet, ni unutra se nisu smjele zaboraviti osnove koje su važne za svaki Porsche, pa je kokpit u suštini zadržao osnovu i ergonomiju koju ima svaki moderni Porsche bez obzira na vrstu njegovog motora.

Naravno, ta osnova ergonomije i vozačkog okruženja svoje korijene ima još u 60-im godinama prošlog stoljeća i prvom 911, ali je Porsche to majstorski evoluirao te u jednostavan i prepoznatljiv dizajn implementirao i potpunu digitalizaciju. Macan ide korak dalje i još bolje spaja klasiku s modernim obiljem ekrana koji srećom ne strše i ometaju pogled vozača nego su uklopljeni u dizajn kokpita.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Tako je gornji dio armaturne ploče rezervisan za tri ekrana, gdje je prvi u vidu instrument ploče koju možete u potpunosti prilagoditi svojim željama, dok je centralni i glavni ekran rezervisan za infotainment i brojne postavke automobila i ADAS sistema, a treći je rezervisan za suvozača koji bez ometanja vozača može kontrolisati sve sisteme zabave, navigacije i komfora.

Ono što nam se u Macanu najviše svidjelo je prisustvo fizičkih prekidača za funkcije koje najčešće koristimo i taj trend smo odavno priželjkivali. Naravno, svi prekidači su kvalitetni i ugodni pod rukom, a sam ugođaj u Macanu značajno zavisi od specifikacije kupca kojih u Porscheu nikada nije nedostajalo. Konkretno ovaj Macan 4 je imao najjednostavniju opciju crne i kožom obložene unutrašnjosti koja daje odličan sportski ugođaj i podsjeća na klasične modele Porschea ali je donekle i monohromna i ne ističe dovoljno kvalitet i upotrebljene materijale. Ipak, to je stvar ukusa jer izbora barem tu ne nedostaje.

Ono što je najvažnije kod Macana je sama ponuda prostora, te iako je pionirski Taycan dovoljan za četiri putnika i nešto njihovog prtljaga, uvjereni smo da su kupci prestižnih električnih automobila ipak skloniji automobilima koji nude više prostora i praktičnosti. Upravo zato je Macan puni pogodak, a iako zbog svog fludinog dizajna izgleda kompaktno riječ je o, ipak, prilično velikom i visokom automobilu što se najbolje vidi unutra.

Unutra je Macan zaista prostran i prozračan uprkos crnim tonovima, a tome značajno doprinosi i veliki panoramski krov. Uz dosta prostora u širinu i odlično odmjerena sportska sjedišta naprijed najvažnije je da je i nazad jednako ugodno. Zanimljivo je da prostora za glavu ima uprkos padajućoj liniji krova, a još bolje od toga je da za noge ima zaista obilje prostora, čak i kada naprijed sjede nadprosječno visoki. Uz ugodna sjedišta, odvojenu kontrolu klimatizacije, USB priključke i dovoljno pretinaca Macan ispunjava sve kriterije koji se stavljaju pred bilo koji moderan SUV.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Tome se može dodati i prostran prtljažnik koji uz velika peta vrata lako prima i velike terete, ima dvostruku podnicu a sa zapreminom od 540 litara biće više nego dovoljan i za porodična putovanja. Sa Macanom Porsche jednostavno je pokrio sve scenarije, bez obzira željeli sportski, praktičan, gradski ili putni auto.

Zaista upotrebljiv BEV za sve namjene

Sada dolazimo do "slona u sobi" ili tačnije do teme koja je postepeno postala tabu ali i predmet raznih pogrešnih tumačenja. Naravno, riječ je o dometu električnih automobila koji se često ističe kao najveći, a nekada kao i jedini, problem takvih automobila. Na žalost i uz površno shvatanje tehnologije došli smo do toga da imamo dvije struje, gdje su jedni vatreni zagovornici električnih automobila ignorišući neke njihove mane, dok su drugi još glasniji protivnici svrstavajući sve električne automobile ali i izazove u jedan koš.

Stvari su u suštini vrlo jednostavne kod "električara", te slično kao i kod bilo kojih drugih automobila, treba ih gledati i kupovati u skladu sa svojim potrebama i namjenom, a naravno i mogućnostima. Kod prestižnih automobila kao što je Porsche nikada se nije posebno pričalo o potrošnji goriva, čak se smatralo uvredljivim, ali u slučaju električnih automobila je to neminovna tema.

Ukratko, u ovom cjenovnom segmentu nema, a ne bi ni smjelo biti, brige jer baterija od kapaciteta 100 kWh daje dovoljno bezbrižnosti čak i kada se zaigrate s performansama i ubrzavanjima. Ono što je jednako važno pored samog kapaciteta baterije, koja je postavljena vrlo nisko i ne utiče na prostor u automobilu, je obim razvoja i posvećenosti detaljima koje je Porsche uložio kako bi postigao maksimalnu efikasnost.

Tu se svakako najviše ističe Porsche aktivna aerodinamika (PAA) sa aktivnim i pasivnim elementima i koeficijentom otpora od 0,25 s kojim je Macan jedan od najaerodinamičnijih SUV-ova na tržištu. To, naravno, direktno i vrlo pozitivno utiče na domet i potrošnju energije, pa tako PAA sistem upravlja adaptivnim zadnjim spojlerom i aktivnim poklopcima za hlađenje na prednjim usisnicima vazduha. Tu su i zračne zavjese ispod prednjih svjetala, nizak rub prednjeg branika i fleksibilni poklopci na potpuno zatvorenoj podnici koji dodatno optimizuju protok zraka.

U praksi sva ta inžinjerija i rješenja izgledaju tako da Macan zaista fascinira stabilnom potrošnjom energije i bez velikih oscilacija, a uz blage temeprature u gradskim uslovima smo lako dostizali domet veći od 500 kilometara. Naravno, na otvorenoj cesti i kada koristite pune potencijale snažnih motora, kao i na benzinskim modelima, potrošnja značajno raste, ali uz pažljivu ali i dalje ugodnu vožnju bez gašenja klima uređaja i ostalog komfora možete računati na domet od 400 do 500 kilometara. Naravno, u tome će značajno pomoći pametno korištenje regenerativnog kočenja ali i održavanje brzina do 120 km/h gdje otpori zraka i kotrljanja ostaju koliko toliko povoljni.

Dakle, što se tiče samog dometa i potrošnje električni Macan 4 nije ništa lošiji od ekvivalentnog benzinskog Macana, naprotiv značajno je efikasniji i, naravno, bez lokalne emisije CO2.

Porsche među punjačima

Napredna aerodinamika uz veliku bateriju i odličan softverski menadžment glavni su elementi za efikasna i brza putovanja, a kada dođe do punjenja Porsche je Macan zasnovao na Premium Platform Electric (PPE) koja se sastoji se od 800-voltne arhitekture i koja omogućava istosmjernu snagu punjenja do 270 kW. Kada nađete takav punjač baterija Macana se može napuniti od 10 do 80 posto (SoC) za otprilike 20 minuta.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

U Bosni i Hercegovini smo takve punjače navikli vidjeti i koristiti pod markom Moon, a za Macan smo prigodno isprobali njihov moćni Power Charger 100-400 DC snage 150 kW. Ovaj Porsche među punjačima ističe se detaljima poput hlađenog kabla za punjenje sa CCS konektorom za maksimalnu snagu kroz cijelo vrijeme punjenja, pa smo tako testni Macan 4 za malo duže od pola sata napunili od 30% do 100%. Uz veću zastupljenost ovakvih i sličnih punjača vožnja električnih automobila na dužim i intenzivnijim relacijama zaista bi bila bez kompromisa, dok u svakodnevnoj vožnji i gradskim uslovima oni svakako nisu nužni. Uz ovako veliku bateriju i činjenicu da se kao i svaki drugi električni auto Macan u gradskim uslovima najviše ističe malom potrošnjom energije dolazimo do zaključka da, na primjer, u Sarajevu s dnevnom kilometražom od 50 kilometara s Macanom možete skoro tri sedmice voziti bez da ikako dopunjavate bateriju. Realniji scenario je da u prosjeku se u gradu pređe između 20 do 30 kilometara, što znači da u urbanoj upotrebi možete praktično zaobraviti na punjenje baterije.

Jasno, ovako naprednih i moćnih punjača u našoj zemlji nema u izobilju, ali iz godine u godinu njihov broj, ali i broj onih slabijih a i dalje dovoljno brzih punjača, se povećava. Naravno, za duga i brza putovanja potreba je velika i sve veća upravo za "brzim" DC punjačima, a tu jednostavno treba vremena dok mreža dodatno napreduje, kako kod nas tako i u ostatku Evrope. Ono što je činjenica, električni auto poput ovog Macana zaista je moguće rasterećeno voziti i putovati njime kroz cijelu BiH, te uz malo planiranja i dopunjavanja na ovako brzim punjačima putovanja skoro da se i ne razlikuju od onih sa sličnim benzinskim automobilima.

Trebao je biti prvi

Na kraju, ono što nam se čini kao najveća propuštena prilika za novi Macan je činjenica da je upravo on trebao biti prvi električni Porsche. Naravno, lako je biti general nakon bitke, ali s ove distance i nakon otpora tržišta na koji su naišli električni automobili, kako ovako prestižni tako i oni pristupačniji, jasno je da bi znatno više kupaca privukao električni model koji uz posebnost i performanse donosi i veliku svakodnevnu upotrebljivost.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Naravno, ovako obiman i detaljan razvoj trenutno najnaprednije tehnologije ne dolazi uz nisku cijenu, na kraju krajeva i sam prestiž marke je uvijek morao imati svoju težinu i status. Ipak, u ovom klasnom i statusnom segmentu sama cijena nije u suštini toliki problem, jer ovdje kupci jednostavno žele najbolje, te uz luksuz i kvalitet ne žele odricanja. Porsche je s električnim Macanom uspio upravo to i ponudio luskuszni sportski i električni SUV koji jednostavno ne zahtjeva nikakva odricanja.

  • Osnovni podaci o testnom automobilu: Porsche Macan 4

  • Cijena osnovnog modela: 175.460 KM

  • Cijena testnog modela s opcijama: 221.851 KM

  • Motor i baterija: dva sinhrona elektromotora postavljeni poprečno na prednju i zadnju osovinu, maksimalna snaga 408 KS, maksimalni okretni moment 605 Nm, maksimalna snaga rekuperacije energije - 240 kW, litijum jonska baterija smještena ispod poda automobila kapaciteta 100 kWh. Upotrebljivi kapacitet baterije - 95 kWh, napon baterije 800 V.

  • Prijenos snage: prednji elektromotor pogoni prednje točkove, zadnji elektromotor pogoni zadnje točkove, jednostepeni automatski mjenjač, aluminijumske felge prečnika 22 inča s gumama 255/40 R22 naprijed i 295/35 R22 nazad (Bridgestone Potenza Sport).

  • Šasija: Prednji ovjes - nezavisni, multilink, zračni amortizeri. Zadnji ovjes - nezavisni multilink, zračni ovjes. Električni servo upravljač.

  • Performanse i potrošnja energije: Ubrzanje od 0 do 100km/h – 5,2 s. Maksimalna brzina - 220 km/h. Potrošnja na testu – 19,5 kWh/100 km. Deklarisana prosječna potrošnja po WLTP u mješovitim uslovima - 17.9-21.1 kWh/100 km. Maksimalni domet na jednom punjenju baterije - 613 km.

  • Dimenzije: Dužina – 4.784 mm. Širina - 1.938 mm. Visina - 1.622 mm. Međuosovinski razmak - 2.893 mm. Prtljažnik – 540 litara. Težina praznog vozila – 2.330 kg. Ukupna dozvoljena težina vozila – 2.920 kg.

  • Serijska oprema testnog automobila: Porsche Macan 4

  • Garancije: 3 godine bez ograničenja pređenih kilometara, uz 3 godine Porsche Assistance usluge.

32