Razlike u tumačenjima
29

Muslimani jedinstveni oko temeljnih pitanja vjere

FENA
Foto: AFP
Foto: AFP
Globalna muslimanska zajednica od 1,6 milijardi ljudi slaže se oko temeljnih principa svoje vjere, ali postoje značajne razlike oko tumačenja religiznosti i vjerske tolerancije, pokazala je anketa objavljena u čertvrtak.

"Muslimani su jedinstveni oko temeljnih pitanja vjere i temelja prakticiranja vjere, poput vjere u jednog Boga, vjere u poslanika Muhammeda, i posta tokom ramazana, ali postoje razlike, koje su ponekada i velike, u tumačenju vjere", izjavio je za AFP James Bell, autor nove studije istraživačkog centra Pew.

Izvještaj je, tvrdi Bell, "bez presedana" po svom obimu i anketa je obavljena na 80 jezika u 39 zemalja na koje otpada 67 posto muslimanskog stanovništva u svijetu.

Istraživači su ispitali oko 38.000 ljudi u periodima 2008-2009. i 2011-2012. godine u okviru šireg projekta o promjenama u globalnim religijama. "Između 85 i 100 posto muslimana vjeruje u jedmog Boga i u poslanika Muhmmeda", pokazala je anketa.

Osam od deset ispitanika u Subsaharskoj Africi i u južnoj i jugoistočnoj Aziji tvrdi da je religija "veoma važna" za njih. Samo šest od deset ispitnika složilo se, međutim, s tim u zemljama Bliskog istoka i sjeverne Afrike, a samo jedan od dva u bivšim sovjetskim republikama kao što su Rusija i neke centralnoazijske zemlje.

Na Bliskom istoku i u sjevernoj Africi, muslimani u dobi od 35 godina i stariji religiozniji su od mlađih vjernika. Suprotan trend je zabilježen u Rusiji.

U 39 zemalja u kojima je provedena anketa, muškarci se češće mole u džamijama nego žene, što Bell objašnjava "njihovim kulturnim modelima prema tome kako žene u javnosti pokazuju svoju religioznost".

Ipak, "u većini ankeriranih zemalja žene vjerovatno svakodnevno više čitaju (ili slušaju dijelove Kur'ana) nego muškarci", navodi se u izvještaju.

Prosječna brojka od 63 posto muslimana u anketiranim zemljama smatra da postoji samo jedan način tumačenja islama. Samo 37 posto američkih muslimana slaže se s tom tvrdnjom.

U zemljama u kojima zajednički žive velike sunitske i šiitske zajednice, poput Libana i Iraka, više je vjerovatno da će vjernici prihvatiti drugu stranu.

Nasuprot tome, u većinski sunitskom Pakistanu, 41 posto muslimana smatra da šiiti nisu pravi muslimani. Četvrtina ispitanika izjavila je da nisu ni suniti ni šiiti nego jednostavno "muslimani". Devet od deset anktiranih muslimana rođeni su u svojoj vjeri.

Stope konverzije najviše su u bivšim komunističkim zemljama, dok je sedam posto svih konvertita u Rusiji. Mnogi od konvertita odrastali su u ateizmu.

"Kada je riječ o konverziji, to ne igra veliku ulogu u širenju ili rastu broja muslimana širom svijeta", izjavio je Bell.

Israživački centar Pew planira da uskoro objavi još jednu anketu o društvenim i političkim stavovima muslimana.