Simbol ili karikatura kapitalizma?
0

Kako je obična flaširana voda postala tečno zlato

Sarajevo-x.com
U posljednjih je 40 godina proizvodnja flaširane vode od biznisa koji je tek nekolicina shvatala ozbiljno postala globalna industrija vrijedna milijarde eura. Proces proizvodnje ostao je jednostavan kao i prije, s tim da se promijenio naš način razmišljanja.

Voda je prirodna, čista i eksploatiše se uz minimalne troškove. Njena stvarna vrijednost leži u marketingu i brandiranju.

"Mislim da flaširana voda najbolje pokazuje na koji način funkcioniše globalno kapitalističko tržište danas", rekao je Richard Wilk, profesor antropologije sa Univerziteta Indiana.

On je rekao da kupovinom izbora zapravo kupujemo slobodu.

"To je jedini razlog koji može objasniti zašto plaćamo flašu nečega što možemo dobiti besplatno", rekao je Wilk za BBC.

Zahvaljujući reklamiranju i marketingu, flaširana voda postala je jedna od najuspješnijih priča u modernoj industriji hrane i pića.

"Potražnja za vodom eksponencijalno je rasla proteklih decenija. Prvo se udvostručila pa se ponovo udvostručila pa opet tako", rekao je Peter Gleick, autor knjige "Bottled and Sold". On je dodao da proizvođači vide veliko tržište ne samo u bogatim već i u siromašnim zemljama.

Kao resurs neophodan za život, voda je postala simbol kapitalizma kao nijedan drugi proizvod industrije vode i pića.

"Mnogi ljudi misle da je flaširana voda visoko dostignuće globalnog kapitalizma, posebno osobe iz tog biznisa. Ja smatram da je voda u flašama neka vrsta karikature globalne ekonomije. Ljudima u razvijenim zemljama nudi se 20 do 30 vrsta nečega što se ne može razlikovati", rekao je autor knjige "The Big Thirst" Charles Fishman.

Na početku i nije bilo razlike, a onda je jedna vrsta vode pokrenula ovaj fenomen. "Perrier" je bio vrhunac promocije, kreirajući brand koji je odredio generacije ljudi.

"Perrier" je popularizovao flaširanu vodu. Učinio je prihvatljivom pa i više od toga. Učinio je poželjnom. Kampanja koja je pokrenuta pokazala se više nego uspješnom. Tokom 1980. godine prodano je 12 miliona boca, a krajem decenije 152 miliona flaša "Perriera".

Kada ljudi kupuju flaširanu vodu, oni biraju pakovanje umjesto vode. Potrošači zapravo kupuju Polyethylene Terephthalate (PET), najznačajniji pojedinačni proizvod moderne industrije.

Zahvaljujući brandiranju i marketingu voda je postala proizvod koji godišnje donosi milijarde dolara globalnim, multinacionalnim kompanijama.