Birokratija i pesimizam
23

Kabulski "Guantanamo za automobile"

Klix.ba
Na sjevernom rubu Kabula uz cestu s ogromnim rupama nalazi se mjesto koje liči na zatvor. Visoki kameni zidovi sa bodljikavom žicom na vrhu, policijski službenici sa toki-vokijima koji čuvaju ograđeni prostor i ljudi koji okolo kruže i čekaju znak nade, sve to je slika mjesta koje stanovnici nazivaju Guantanamom za automobile.

Iza zidova nalazi se hiljade automobila, kamiona, kombija, motocikala, pa čak i bicikala koji su tu završili nakon saobraćajnih prekršaja - pogrešnih skretanja, kršenja pravila parkiranja, pa čak i neplaćanja mita.

"Dva mjeseca čekam da mi vrate kombi", kaže Sayed Wahid, čije je vozilo zaplijenjeno jer mu je istekla međunarodna dozvola, a on je bio primoran da kuca na vrata šest različitih institucija. Iscrpljujućem poslu ne nazire se kraj.

Wahidov slučaj nije izolovan. Neki stanovnici Kabula ispričali su novinaru New York Timesa kako su mnogo novca i vremena potrošili da "oslobode" svoja vozila, da bi na kraju od njih dobili samo ogoljenu šasiju. Svjesni ovakvih primjera, mnogi vozači se trude da izbjegnu bilo kakvu interakciju sa saobraćajnom policijom.

"U ovoj zemlji ne postoji vladavina prava", kaže profesor Wadir Safi, direktor Nezavisnog nacionalnog centra za pravnu obuku. "Saobraćajni incidenti su najsitniji dio priče".

Loša iskustva s policijom nisu specifična samo za Afganistan, ali su ovdje ulozi jako veliki. Međunarodna zajednica više od deset godina ulaže intenzivne napore kako bi izgradila odgovoran pravosudni sistem, nazivajući ga krucijalnim dijelom borbe protiv talibanskih i lokalnih gospodara rata.

Uprkos tome mnogi Afganistanci i dalje ne vjeruju da njihova vlada može iskreno provoditi zakon. Pravila se nejednako primjenjuju, najstožije se kažnjavaju oni koji sebi ne mogu priuštiti da plate kaznu, a najmanje bogati moćnici.

Transparency International nedavno je rangirao Afganistan kao treću najkorumpiraniju zemlju svijeta, odmah nakon Somalije i Sjeverne Koreje.

Ipak, tamošnji policajci tvrde da pošteno obavljaju svoj posao.

"Ako neko pogrešno skrene, šta treba da uradimo, da mu uručimo košaru sa cvijećem?", pita general Asadullah Khan, komandir saobraćajne policije u Kabulu. "Obično se oni koji krše zakon i žale na policiju".

Na ulicama Kabula preovladava pesimizam. U slučajevima sudara svaki pametan vozač prvo se pokuša nagoditi prije nego dođu policajci. Procjenjuje se da uskim uličicama izgrađenim za oko 30.000 vozila prolazi njih 650.000. Sve to rezultuje gužvama, smogom i frustracijama.

Policija haotičnu situaciju pokušava riješiti oštrim kaznama, tako da osoba uhvaćena kako vozi bez vozačke dozvole ne plaća samo novčanu kaznu, već biva poslana u zatvor na period do šest mjeseci. Automobile bez odgovarajuće registracije zaplijene i odvoze u "Guantanamo za vozila". Svake godine ovdje završi oko 3.000 automobila, 3.000 motocikala i nepoznat broj bicikala.

Saobraćaj je postao veliki biznis u Kabulu. Od kazni i taksi grad godišnje zaradi oko 40 miliona dolara.