{{error}}
Korisničko ime ili e-mail
Lozinka
ili
Facebook prijava


Unesite e-mail:


Izlazne ankete brinu TV mreže uoči predsjedničkih izbora

F
4.10.2008. u 16:46
0
0
Izlazne ankete brinu TV mreže uoči predsjedničkih izbora
0
Izlazne ankete brinu TV mreže uoči predsjedničkih izbora
Foto: Reuters
Tendencija Baracka Obame demokratskog kandidata za predsjednika SAD-a da u predizborima bolje prolazi u izlaznim anketama nego u glasačkim kutijama, povod je za nervozu nekih od vodećih američkih medijskih organizacija uoči predsjedničkih izbora 4. novembra.
Američke TV mreže žele izbjeći da njihovo praćenje predsjedničkih izbora postane problem već treći puta zaredom.

Godine 2004. 'pool' TV mreža ABC, CBS, NBC, CNN, Fox News i agencije Associated Press, proglasio je Johna Kerrya pobjednikom nad Georgeom Bushom s 51 prema 48 posto glasova, dok je prebrojavanje glasova donijelo obrnuti rezultat.

Slično se dogodilo i 2000. godine kad je pobjedu na Floridi 'pool' pripisao Georgeu Bushu da bi nakon ponovnog prebrojavanja glasova i sporova, na kraju o pobjedniku odlučivao američki Vrhovni sud.

Politički stručnjaci se nadaju da će im iskustvo stečeno u predizborima ovog puta pomoći da izborna noć 4. novembra prođe glatko, navodi agencija AP. Izlazne ankete rade se u odabranim jedinicama, uz nadu da će prikupljene informacije o tome zašto ljudi glasaju na određeni način, pomoći da se predvidi pobjednik ili poraženi.

Kombinacija prebrojanih glasova i izlaznih anketa općenito se koristi za "proglašenje" da je određenu saveznu državu osvojio jedan ili drugi kandidat.

Tokom demokratskih predizbora izlazne ankete često su broj glasova za Obamu znale precijeniti i do tri posto.

"Zabrinuti smo zbog toga, no svjesni smo da je to pod upitnikom i radimo sve da bi sve u ispitivanjima bilo ispravno", rekao je analitičar NBC-a Chuck Todd.

Visoko obrazovani i mladi birači vjerojatno će radije pristati na ispitivanja po izlasku s birališta, a obje te skupine favoriziraju Obamu, kažu stručnjaci. Birači ispunjeni entuzijazmom također će radije pristupiti ispitivačima ili ih neće izbjegavati.

To se potvrdilo za Obamu tokom predizbora, kao i za republikanca Pata Buchanana na predizborima 1992. u New Hampshireu, kazala je Kathleen Frankovic, direktorica istraživanja CBS-a.

Za utrku Obama-McCain postoji zabrinutost hoće li neki birači reći da su glasali za Obamu, a ustvari, zbog rasnih razloga, to nisu učinili. Frankovic je kazala da su to bili stvarni problemi za ispitivače godinama prije, dok su novije studije pokazale da su oni praktično nestali.

Lažno izvještavanje bilo je izraženije kada su birači intervjuirani od ispitivača, no sadašnje izlazne ankete rade se s pisanim upitnicima koje birači ispunjaju u privatnosti.

Chuck Todd je kazao da je lažno izvještavanje u sezoni predizbora zabilježeno u saveznim državama na sjeveroistoku SAD-a. Međutim, predsjednički izbori s crncem na prvom mjestu listića za Sjedinjene Države su nepoznat teritorij.

Općenito, republikanci su manji entuzijasti od demokrata kad je riječ o sudjelovanju u izlaznim anketama. Nije poznato hoće li negativno raspoloženje prema medijima, koje širi McCainova kampanja, učiniti da njegovi pristaše budu još manje spremni pomoći kod ispitivanja.

Također, poznato je da stariji birači zaziru od mlađih ispitivača posebno ako oni stoje u blizini prosvjednika na prilazima biralištu. Kathleen Carroll, izvršna urednica Associated Pressa kaže da je svjesna problema ali nije zabrinuta kako će agencija raditi u izbornoj noći.

U saveznim državama gdje je izborna utrka neizvjesna, AP se oslanja na prebrojavanje glasova da bi proglasio pobjednika, kazala je.

"AP nije nikad istrčao i proglasio pobjednika neizvjesne utrke samo na račun izlaznih anketa", dodala je Carroll.

Chuck Todd je ukazao i na neke uspjehe izlaznih anketa u predizborima, primjerice predviđanja pobjede Hillary Clinton u New Hampshireu gdje su ispitivanja prije glasovanja favorizirala Obamu.

"No, izlazne ankete su samo dio procesa a ne cijeli proces, a onaj tko se oslanja samo na njih je budala", zaključio je Todd.

Komentari (0)
Email adresa: (nije obavezno)

Tekst ispravke: