Svijet
0

Europski parlament protiv većeg oporezivanja dizelskog goriva

FENA
Zastupnici Europskog parlamenta izjasnili su se u četvrtak na plenarnoj sjednici u Strasbourgu protiv postupnog izjednačavanja poreza na dizel i benzin, što je prije godinu dana predložila Europska komisija.

Zastupnici su glasovali o prijedlogu direktive o oporezivanju energetskih proizvoda i električne energije. Budući da je riječ o porezima, području u isključivoj nadležnosti država članica, mišljenje Europskog parlamenta je pravno neobvezujuće iako ima veliku političku težinu.

Neobvezujuću preporuku Europskog parlamenta Vijeću EU-a, koji o tome donosi odluku jednoglasno, podržalo su 374 zastupnika, 217 ih bilo protiv, a 73 suzdržana.

Komisija je prije godinu dana predložila promjenu direktive o oporezivanju energetskih proizvoda i električne energije. Po tom prijedlogu, porezna stopa bi bila vezana uz emisiju ugljičnog dioksida i energetsku učinkovitost. Zemlje članice imale bi pravo odrediti svoje vlastite porezne stope iznad minimalne stope koja bi bila propisana na razini EU-a. Komisija je predložila da 2023. stupe na snagu nova pravila o oporezivanju po kojima bi porez na dizel trebao biti oko 9 posto veći od poreza na benzin, što bi po nekim procjenama dovelo do povećanja cijene toga goriva u Njemačkoj i Francuskoj od 22 do 23 centa po litri.

Mnogi ističu da bi veće povećanje cijene dizelskog goriva u velikom broju zemalja članica donijelo više problema nego što bi ih riješilo, imajući u vidu, između ostaloga, da je Europa prednjači u tehnologiji dizelskih motora.

Komisija je izrazila žaljenje zbog stajališta Europskog parlamenta.

  • Žao mi što Parlament nije podržao prijedlog koji je godinama tražio. Odbacivanja ujednačavanja poreza na motorna goriva je posebno razočaravajuće. Utjecaj predloženih promjena na cijene dizela je preuveličan. Već danas većina zemalja članica oporezuje dizelsko gorivo po većoj stopi od minimalne stope koju mi predlažemo. Nacionalne vlade će zadržati fleksibilnost u tome kako će struktirirati poreze na energiju, a postoje opcije za sprječavanje rasta cijene dizela, ako je to ono što žele postići, rekao je povjerenik zadužen za porez Algirdas Šemeta.

Protiv prijedoga Europske komisije izjasnila se i Međunarodna automobilska federacija (FIA), koja okuplja 106 auto i moto-klubova u Europskoj uniji, Bliskom istoku i Africi s više od 36 miliona članova.

  • U vrijeme visokih cijena goriva, nepošteno je sada kažnjavati potrošače koji su bili poticani na dugoročne investicije u dizelske automobile na temelju nižih cijena goriva i bolje energetske učinkovitosti. U nekim zemljama na dizelske automobile otpada i 75 posto novokupljenih automobila. Podizanje cijene dizela poslalo bi krivu poruku. Moderni dizelski motori su čisti, tihi, rafinirani i moćni, izjavio je predsjednik FIA-e za Europu Werner Kraus.

  • Vjerujem da bi glavne posljedice predložene mjere bilo smanjenje izbora za potrošače i prepreka za razvoj dizelske tehnologije europskih proizvođača, rekao je Kraus dodajući kako se "ne smije zaboraviti da se većina robe prevozi kamionima koje pogone dizelski motori, a skuplji troškovi prijevoza neizbježno bi dovelo do porasta cijena u trgovinama, što bi bio novi udar na džepove potrošača".