Svijet
0

87% djece u EU u predškolskom programu

FENA
Gotovo 87 posto djece u Evropi u dobi od četiri godine uključeno je u neki oblik predškolskog obrazovanja, a do 2020. trebalo bi ih biti uključeno 90 posto, s time da bi posebnu pažnju trebalo obratiti djeci iz siromašnih obitelji, saopštila je u ponedjeljak Evropska komisija, objavljujući rezultate novog istraživanja o predškolskom obrazovanju i skrbi za djecu u Europi.

Na temelju podataka iz 30 zemalja (zemalja EU i Norveške, Islanda i Švicarske), studija Europske komisije analizira sisteme predškolskog obrazovanja i skrbi za djecu, njihove prednosti i nedostatke te predlaže mjere za njihovo poboljšanje.

Istraživanje, koje je provela mreža Eurydice, pokazalo je da je 87 posto djece u dobi od četiri godine uključeno u neki oblik predškolskog obrazovanja, navodi Komisija, podsjećajući da je nedavno predložila da ih do 2020. uključeno bude 90 posto.

Sve zemlje u Evropi nude neki oblik ranih programa za djecu, prije početka obaveznog školskog obrazovanja. Međutim, u tim programima postoje razlike među zemljama ili čak regijama u smislu dobi u kojoj počinju, stope sudjelovanja i tipa obrazovanja i skrbi koji su na raspolaganju.

Tako se pokazalo da postoje dva glavna organizacijska modela: jedinstvena struktura za svu djecu predškolske dobi, gdje odgajatelji trebaju imati iste kvalifikacije i skale plata bez obzira na dob djece, te sistem koji ovisi o dobi djece, gdje potrebne kvalifikacije kao i plaće ovise o tome o kojoj se dobnoj grupi radi, onoj od 0-3 ili onoj od 3-6 godina. Ovaj drugi model najrašireniji je model u Evropi.

Komisija osobito poziva na veću uključenost djece iz manjinskih, siromašnih obitelji te djece samohranih roditelja.

"Siromaštvo ima najveći utjecaj na rizik od obrazovnog neuspjeha kod djece. Gotovo jedno od šest evropskih domaćinstava s djetetom ispod pet godina živi u siromaštvu. To predstavlja posebno veliki razlog za zabrinutost u Estoniji, Italiji, Litvi, Luksemburgu, Poljskoj, Portugalu i Velikoj Britaniji", kaže se u saopštenju.

Predškolsko obrazovanje visoke kvalitete ima značajne prednosti: daje djeci dobre temelje za cjeloživotno učenje i pomaže zatvoriti obrazovni jaz.

Najvažniji elementi koji trebaju garantovati obrazovanje i skrb visoke kvalitete su primjeren odnos broja djece i odraslih, dobro obučeni odgajatelji kao i uključenost roditelja, dodaje Komisija.

Predškolsko obrazovanje i skrb obično se finansiraju od strane lokalnih vlasti, kao i kroz doprinose roditelja.

Osim u zemljama koje su provele univerzalno pravo na obrazovanje i skrb u ranoj dobi (Danska, Finska, Švedska, Norveška, Španija i Slovenija), postoji značajan nedostatak kapaciteta za djecu u Evropi.

U većini zemalja koje je pokrila studija vlasti bi trebale uložiti dodatna sredstva da bi se za svu djecu zagarantovala dostupnost predškolskih programa i njihovog kvaliteta.