{{error}}
Korisničko ime ili e-mail
Lozinka
ili
Facebook prijava


Unesite e-mail:


Zgrada stare željezničke stanice na Ilidži nacionalni spomenik koji propada

F
9.12.2012. u 10:29
1
37
Zgrada stare željezničke stanice na Ilidži nacionalni spomenik koji propada
1
Zgrada stare željezničke stanice na Ilidži nacionalni spomenik koji propada
Foto: Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika
Stara željeznička stanica Ilidža jedan je od brojnih nacionalnih spomenika BiH koja baštini bogato kulturno-historijsko naslijeđe Sarajeva i BiH. Ova historijska građevina, danas u jako lošem stanju, svjedok je razvoja BiH i priključenja tadašnjem savremenom željezničkom prometu.
Zgrada Stare željezničke stanice na Ilidži s naglašenim kosim krovovima i bogato obrađenim drvenim strehama, predstavlja tipičan primjer „alpske arhitekture“ austrougarskog perioda. Osnovna karakteristika tog stila izgradnje je upotreba drveta u konstruktivne i dekorativne svrhe. Stil izgradnje primijenjen na ovom objektu „uvezen“ je iz zemalja alpskog regiona, a zbog velike sličnosti s autohtonom arhitekturom dobro je prihvaćen, naročito u stambenoj i arhitekturi javnih objekata.

Objekt je najvjerovatnije izgrađen prema projektu češkog arhitekte Franca Blažeka, koji je radio na Građevinskom odjeljenju Zemaljske vlade u Sarajevu od 1889. do 1903. godine.

Stanica je služila svojoj namjeni sve do ukidanja uskotračne pruge Sarajevo-Metković-Ploče 26. novembra 1966. kada je preuređena u stambeni prostor. Zgrada je bila u dobrom građevinskom stanju sve do 1996. godine kada je usljed požara potpuno uništena krovna konstrukcija istočnog dijela objekta. Zbog uticaja atmosferilija i neprovedenih radova na sanaciji oštećenog krovišta objekt rapidno propada. Naročito je ugroženo istočno krilo i središnji trakt. Prisutne su i neadekvatne građevinske intervencije koje su provodili sadašnji korisnici.

Nakon Berlinskog kongresa 1878. godine BiH dolazi pod vlast Austrougarske monarhije koja započinje intenzivnu gradnju željezničke mreže posebno u dolini rijeke Bosne, tako da je Sarajevo do kraja XIX stoljeća bilo povezano s ostalim dijelovima monarhije. Željeznička pruga Sarajevo–Brod bila je izgrađena 1882. godine, kojom je Sarajevo bilo povezano s glavnim željezničkim prugama u monarhiji.

Tada je Sarajevo dobilo i prvu gradsku željezničku stanicu, udaljenu oko tri kilometra od centra grada. Ova glavna željeznička stanica je bila povezana s Ilidžom lokalnom prugom Sarajevo-Ilidža, koja je izgrađena 25. maja 1890. godine.

Dvije godine kasnije izgrađena je i lokalna pruga Ilidža-Banja Ilidža u dužini od 1,3 km koja je bila povezana s prugom Sarajevo-Metković. Iste godine izgrađena je i željeznička stanica na Ilidži, prema projektu Tehničkog odjeljenja Bosanskohercegovačkih državnih željeznica.

Email adresa: (nije obavezno)

Tekst ispravke: