Okrugli sto u Sarajevu
14

Vozači često misle da su "iznad" pješaka u saobraćaju

Piše: Nedžad Jamaković
Foto: F. K./Klix.ba
Detalj s predavanja (Foto: Feđa Krvavac/Klix.ba)
U organizaciji Ekspertnog tima FMUP-a u Sarajevu je održan okrugli sto o temi sigurnog učestvovanja pješaka i biciklista u saobraćaju.

Istaknuto je kako je neophodno raditi na edukaciji kako vozača, tako i pješaka, potom da je pješacima neophodno osigurati povoljne uslove, ali i provoditi mjere za njihovo sigurno učešće u saobraćaju.

"Problem je što se kod nas stvari čine obrnuto, pješaci se sankcionišu za kršenje saobraćajnih propisa, a trotoari su često puni parkiranih automobila i oni se nemaju kuda slobodno kretati, a općenito se veoma malo pažnje posvećuje pješacima u saobraćaju, zbog čega je neophodno raditi na edukaciji, koja treba biti prvi korak u zaštiti i pješaka i biciklista", rekao je za portal Klix.ba komandir Jedinice za saobraćaj MUP-a KS Željko Klisara.

Nema kazne za nepropisno parkiranje

On je dodao kako je jedan od problema i to što je iz Zakona ukinuta odredba po osnovu koje policija može izricati kaznu za nepropisno parkiranje vozila na trotoarima, ali je naveo da bi ta greška trebala biti ispravljena već u maju, izmjenama i dopunama Zakona o bezbjednosti saobraćaja u BiH. Ova greška, kaže Klisara, jedan je od uzroka zbog kojih je smrtnost pješaka u saobraćaju u KS znatno porasla u 2011. u odnosu na 2010. godinu.

Član Ekspertnog tima FMUP-a Safet Kapo je istakao kako se mora razmisliti o tome da se predmet Saobraćajna kultura fakultativno ili redovno uvede u sve obrazovne institucije u našoj zemlji.

"Također, potrebno je primjenjivati mjere za povećanje sigurnosti pješaka kroz edukaciju, postavljanje fizičkih prepreka za pješake, osiguravanje dovoljno slobodnog prostora za njihovo kretanje, unapređivanje horizontalne i vertikalne signalizacije na cestama, evidentiranje opasnih mjesta, a tek na kraju da se izriču sankcije za kršenje propisa. U slučaju biciklista neophodno je izgraditi odgovarajuće staze za njih, jer recimo, stravična nesreća u Zenici u kojoj je smrtno stradao biciklista dogodila se između ostalog i zbog nepostojanaj biciklističke staze na tom dijelu", kazao je Kapo za naš portal. On je naveo i kako su pješaci i biciklisti, prema svjetskim statistikama, devet, odnosno sedam puta ugroženiji u saobraćaju nego što su to korisnici motornih vozila.

Edukacija je polazna tačka

O stradanju pješaka i biciklista govorio nam je član Ekspertnog tima Tino Krivić. On je istakao kako je u 2008. poginulo 75 pješaka, te da je u narednim godinama taj broj smanjivan: 2009. - 58, 2010. - 41 i 2011. - 34. Kad je riječ o broju stradalih pješaka (lakše i teže povrijeđenih te poginulih) u 2008. ih je stradalo 1.408, godinu kasnije 1.197, potom 2010. 1.160 i najzad, 2011. - 1.000. Biciklista je u 2008. poginulo troje, a onda se taj broj povećavao: 2009. - 5, 2010. - 7 i 2011. - 8. Broj ukupno stradalih biciklista u 2008. bio je 193, godinu kasnije 177, u 2010. stradalo ih je 159, a u 2011. - 174.

"Vozači moraju biti svjesni obaveza prema pješacima, često oni smatraju da su iznad pješaka samo zato što su u automobilu, a različito se ponašaju u saobraćaju kao vozači i kao pješaci. Naravno, ima i neodgovornih pješaka, tako da je jedan dio odgovornosti i na njima. Pješaci su najranjiviji sudionici u saobraćaju, a najčešće među njima stradavaju stariji i djeca. Stoga je neophodno izgraditi svu potrebnu cestovnu infrastrukturu, zaštitne ograde za pješake, nadzemne i podzemne prijelaze, signalizaciju, osvjetljenje itd. Kad je riječ o biciklistima, veliki je problem što ih većina nema ili ne nosi zaštitnu opremu poput kacige, te se opet vraćamo na osnovno pitanje - edukacije vozača, pješaka i biciklista", kazao je za Klix.ba Tino Krivić.