BiH
0

Ustavni sud FBiH donio odluke u vezi sa zahtjevima Behmena i Krišto

FENA
Ustavni sud Federacije Bosne i Hercegovine, nakon javnih rasprava održanih 16. juna 2010. godine, objavio je danas odluke vezane za zahtjeve gradonačelnika Sarajeva Alije Behmena i predsjednice FBiH Borjane Krišto.

Ustavni sud FBiH je, odlučujući o zahtjevu gradonačelnika Sarajeva za zaštitu prava na lokalnu samoupravu, nakon provedene javne rasprave održane 27. septembra, danas donio djelimičnu presudu.

Presuda je donesena u vezi sa zakonima o komunalnim djelatnostima, komunalnoj čistoći, privremenom korišćenju javnih površina na području KS-a, srednjem obrazovanju, osnovnom odgoju i obrazovanju, održavanju zajedničkih dijelova zgrada i upravljanju zgradama, vodama KS-a, odlukama o utvrđivanju lokalnih cesta na području KS-a i utvrđivanju lokalnih cesta od interesa za općine na području KS-a, pravilnicima o visini i načinu plaćanja naknade za poslovanje reklamnih panoa i zakona informacija u zaštitnom cestovnom pojasu na području KS-a, te visini i načinu plaćanja naknade za korištenje cestovnog pojasa i zemljišta koje pripada cestama na području KS-a, te na temelju članka IV CIO (3) Ustava FBiH, u vezi s Amandmanom XCVI na Ustav FBiH.

Predsjednica Ustavnog suda Kata Senjak je objasnila da se presudom utvrđuje da Zakon o privremenom korišćenju javnih površina na području KS-a povređuje pravo Grada Sarajeva na lokalnu samoupravu, jer osporeni Zakon nije regulirao nadležnosti gradskih vlasti skladno Amandmanu XVI na Ustav FBiH, koje se odnose na zajedničku infrastrukturu.

Utvrđuje se da je člankom 156. stavak 1. alineja 9. Zakona o srednjem obrazovanju povrijeđeno pravo Grada Sarajeva na lokalnu samoupravu, jer Zakonom nije predviđeno osiguranje financijskih sredstava neophodnih za izvršenje obveze iz osporenog članka.

Utvrđuje se da se Odlukom o utvrđivanju lokalnih cesta na području KS-a i Odlukom o utvrđivanju lokalnih cesta od interesa za općine na području KS-a povređuje pravo Grada Sarajeva na lokalnu samoupravu, jer osporene odluke nisu regulirale nadležnosti gradskih vlasti sukladno Amandmanu XVI na Ustav FBiH koje se odnose na javni promet.

Utvrđuje se da primjenom Pravilnika o visini i načinu plaćanja naknade za postavljanje reklamnih panoa i znakova informiranja u zaštitnom cestovnom pojasu na području KS-a i Pravilnika o visini i načinu plaćanja naknade za postavljanje reklamnih panoa i znakova informacija u zaštitnom cestovnom pojasu na području KS-a, povređuje pravo Grada Sarajeva na lokalnu samoupravu, jer su skladno članku 87. stavka 2. Zakona o cestama FBiH, navedeni pravilnici prestali da važe.

Utvrđuje se da Zakonom o osnovnom odgoju i obrazovanju, člankom 109. nije povrijeđeno pravo Grada Sarajeva na lokalnu samoupravu, jer je usvojen skladno raspodjeli nadležnosti utvrđenim člankom III 4. b) Ustava FBiH, a nametnute obveze nužno ne proizvode financijske posljedice za Grad Sarajevo kao jedinicu lokalne samouprave.

Utvrđuje se da Zakon o održavanju zajedničkih dijelova zgrada i upravljanju zgradama nije povrijedio pravo Grada Sarajeva na lokalnu samoupravu, jer nametnuta obveza Gradu Sarajevu ne proizvodi financijske posljedice.

Odbacuje se zahtjev gradonačelnika Grada Sarajeva za utvrđivanje povrede prava na lokalnu samoupravu u Zakonu o vodama KS-a jer je osporeni zakon prestao da važi.

Nalaže se Kantonu Sarajevo da u roku od šest mjeseci od dana objavljivanja ove presude u "Službenim novinama FBiH" uskladi osporene zakone i provedbene akte s ovom presudom, te da se presuda objavi u "Službenim novinama FBiH" i "Službenim novinama KS-a.

Senjak je obrazložila da je Ustavni sud FBiH, odlučujući o zahtjevu predsjednice FBiH za utvrđivanje ustavnosti Zakona o federalnim ministarstvima i drugim tijelima federalne uprave, na temelju članka IV.CIO. Ustava FBiH, nakon provedene javne rasprave na sjednici 28. septembra tekuće godine, donio presudu kojom se utvrđuje da odredbe čl. 15. i 16. Zakona o federalnim ministarstvima i drugim tijelima federalne uprave nisu u skladu sa člankom III.4.b) i c) Ustava FBiH.

U skladu sa člankom IV C.12. b) Ustava FBiH i člankom 40. stavak 4. Poslovnika Ustavnog suda FBiH, daje se kao prijelazno rješenje mogućnost Parlamentu FBiH da u roku o šest mjeseci od dana objavljivanja presude u "Službenim novinama FBiH" usaglasi odredbe Zakona iz tačke 1. presude s Ustavom FBiH do kada se ovaj zakon može primjenjivati.

Senjak je čitajući obrazloženje spomenutog slučaja istaknula da je predsjednica FBiH podnijela zahtjev Ustavnom sudu FBiH za utvrđivanje ustavnosti čl. 15. i 16. Zakona o federalnim ministarstvima i drugim tijelima federalne uprave u kojem je navedeno da spomenute odredbe Zakona nisu u skladu s odredbama članka III.4.b) i članka III.4.c) Ustava FBiH.

Javnoj raspravi održanoj 28. septembra pristupio je punomoćnik podnositelja zahtjeva, dok uime Parlamenta FBiH nije pristupio niko.

Nakon provedenog postupka ovaj sud odlučio je da je članom III.4. Ustava FBiH propisano da kantoni imaju sve nadležnosti koje nisu izričito povjerene federalnoj vlasti. Posebno su nadležni za utvrđivanje obrazovne politike, uključujući donošenje propisa o obrazovanju i osiguranje obrazovanja, te utvrđivanje i provođenje kulturne politike.

Kako člankom III 1., III 2. i III 3. Ustava FBiH nije propisano da djelatnost obrazovanja, kao i utvrđivanje i provođenje kulturne politike spada u nadležnost federalne vlasti, niti u zajedničke nadležnosti Federacije i kantona, a niti su kantoni ovaj dio svoje nadležnosti prenijeli na Federaciju, ovaj sud je nakon provedenog postupka utvrdio da su odredbe čl. 15. i 16. Zakona o federalnim ministarstvima i drugim tijelima federalne uprave u suprotnosti sa člankom III 4.b) i c) Ustava FBiH.

Njime je propisano da je utvrđivanje obrazovne politike, uključujući donošenje propisa o obrazovanju i osiguranje obrazovanja, kao i utvrđivanje i provođenje kulturne politike, u nadležnosti kantona.

Senjak je saopćila da je Odluka donesena jednoglasno, te da će šire obrazloženje presude biti objavljeno u "Službenim novinama FBiH".