Švicarski referendum
0

Poruka muslimanima da nisu dobrodošli u EU

Sarajevo-x.com
Foto: AP
Foto: AP
Ishod švicarskog referenduma u BiH se tumači kao poruka muslimanima da tamo nisu dobrodošli. Procjenjuje se da to pogoduje ekstremnoj desnici u zapadnoj Evropi, ali i Al-Qaidi i ekstremistima u islamskom svijetu, piše Deutsche Welle.

Predavač na Fakultetu islamskih nauka u Sarajevu Ahmet Alibašić smatra da je švicarski referendum poruka evropskim muslimanima da nisu dobro došli u evropsku zajednicu naroda čak ni kada prihvataju sekularnu državu i suživot.

"U neslavnom švicarskom referendumu čitam tri poruke: Ekstremistima, bilo da govorimo o rušiteljima džamija po Bosni ili o Al-Kaidi, on je ohrabrenje i vjetar u leđa. Slobodoljubivom svijetu je poruka da od sada ne može sigurno računati na jednu od najstarijih demokratija na svijetu jer ona, eto, preispituje svoju privrženost temeljnim slobodama. Švicarska se omišlja da se pridruži klubu zemalja koje ne poštuju vjerske slobode", kazao je u izjavi za Deutsche Welle profesor Ahmet Alibašić.

Referendum u Švicarskoj je prekršio je temeljni postulat liberalne, ustavne demokratije prema kojem se o temeljnim pravima i slobodama ne glasa, kaže profesor Alibašić, dodajući da u svakom društvu ima onih kojima smeta sve što nije njihovo pa i tuđi vjerski objekti. "Mi u Bosni imamo i one kojima ne smetaju tuđe crkve i džamije i one kojima smetaju. U Sarajevu, Tuzli, Zenici, Travniku, Bihaću hvala Bogu crkveni tornjevi stoje uspravno kako i treba.

Nažalost na teritoriji koju su kontrolirali Vojska i Narodna skupština RS-a od 1992. do 1995. ostala je samo jedna od nekoliko stotina munara koliko ih je bilo na tom prostoru do 1992. U Banjoj Luci je 7. maja 2001. kamenovan jedan evropski musliman, Bošnjak do smrti dok je prisustvovao ceremoniji postavljanja kamena temeljca za obnovu džamije porušene u gradu koji kao ni mnogi drugi nije bio zahvaćen ratnim dejstvima", podsjeća profesor Alibašić.

Al-Qaida se raduje rezultatima

Alibašić kaže da "one koji su učestvovali u rušenju munara raduje što jedna demokratska Švicarska zabranjuje munare, jer razlika i nije velika. U Bijeljini već imate peticiju za ograničavanje ezana. To ne bi bio problem da je zatraženo i mjerenje jačine crkvenih zvona. Budite sigurni da ni Al-Qaidi nije krivo zbog ovakvog ishoda popularnog glasanja. Muslimanski ekstremisti cijelo vrijeme uvjeravaju muslimane da je Evropa lažno demokratska i tolerantna", ističe Alibašić, dodajući kako ekstremisti sada mogu ukazati i na švicarski referendum.

Profesor Alibašić je zabrinut što se ovo dešava u zemlji gdje 70 posto muslimana ima ili švicarsko ili državljanstvo neke od bivših jugoslavenskih republika.

"Dakle, govorimo o vjerovatno najsekulariziranijim muslimanima u svijetu, ne o talibanima. Eto ni takvim muslimanima nema mjesta. Zbog toga je tumačenje da je munara simbol političkog islama ili fundamentalizma posebno cinična i neprihvatljiva. Da, može se biti musliman bez munare, ali u demokratskim društvima ne bi trebalo biti razlike između tretmana crkvenih tornjeva i munara. Ovim potezom švicarski građani su svoju zemlju svrstali u red zemalja koje ne poštuju slobode i ljudska prava", upozorava Alibašić ukazujući pri tome na potrebu za stvarnim dijalogom.

Rezultati bi bili isti u drugim zemljama

Referendum u Švicarskoj i njegov rezultat nisu ništa novo u odnosu na stvarno stanje, ne samo u Evropi, nego uopšte i na Istoku i na Zapadu, kaže za Deutsche Welle paroh Stare pravoslavne crkve u Sarajevu otac Vanja Jovanović.

"Jedina je razlika u tome što je u Švicarskoj ovakvo izjašnjavanje građana provedeno, a u drugim zemljama nije. Duboko vjerujem da bi rezultat istog ili sličnog referenduma bio manje ili više isti u bilo kojoj drugoj zapadnoj zemlji sa većinskim hrišćanskim stanovništvom. Takođe bi bio isti i u zemljama sa većinskim muslimanskim stanovništvom, kada je u pitanju hrišćanstvo. Naprosto je u pitanju vrijeme u kojem živimo i problemi sa kojima se susrećemo u ovom vremenu i koje, naravno, treba riješavati. Evidentno je da u našim međureligijskim i kulturološkim odnosima danas postoje dublji tektonski poremećaji nego što zaista mislimo, a oni se uvijek najlakše, bez ustezanja, pojavljuju kroz građane i njihovu svakodnevnicu", kaže otac Jovanović.