{{error}}
Korisničko ime ili e-mail
Lozinka
ili
Facebook prijava


Unesite e-mail:


Operativno-komunikacijski centar: Proveli smo 15 dramatičnih dana

A
31.5.2014. u 16:23
89
22
Operativno-komunikacijski centar: Proveli smo 15 dramatičnih dana
89
Naizgled sasvim obična kancelarija u Ministarstvu sigurnosti Bosne i Hercegovine bila je centar koordinacije akcija spašavanja i pomoći tokom skoro dvije sedmice katastrofalnih poplava koje su pogodile Bosnu i Hercegovinu, javlja Anadolu Agency (AA).
Danonoćno su uposlenici Ministarstva u operativno-komunikacijskom centru 112 (OKC) koordinirali najčešće akcije spašavanja, a nerijetko su pozivi dolazili i od građana, koji su uplašeni pokušavali izaći iz svojih domova, pa su pomoć često čekali i na krovovima kuća i zgrada. U OKC stižu svi zahtjevi za hitne intervencije, spašavanje i druge stvari, ovisno o kakvoj se nesreći radi.

Koordinacija aktivnosti



Zahtjev za hitne evakuacije i druge vrste pomoći OKC-u šalju nadležne entitetske institucije, nakon čega se u centru koordiniraju dalje aktivnosti. Zbog okolnosti u kojima se veći dio BiH našao usljed poplava i klizišta, čak su i građani u borbi za život zvali centar i tražili pomoć

Dramatično je riječ kojom referent i šef smjene u OKC-u Brano Kulina opisuje tih 15 dana. Centar je radio 24 sata, uposlenici su provodili besane noći u pokušaju da spasu što više ljudskih života.

"Bili smo dan i noć svi zajedno. Telefoni su na sve strane zvonili, bila je potrebna edukacija ljudi, što je bilo najvažnije i na to smo se najviše fokusirali", rekao je Kulina u razgovoru sa novinarom Anadolu Agency (AA).

Pozivi su najčešće stizali od entitetskih civilnih zaštita, koje su potom uposlenici OKC-a razmatrali, a nakon toga slali zahtjeve za helikoptersku pomoć Oružanim snagama BiH, EUFOR-u ili drugim slobodnim helikopterima.

"Mislim da su najdramatičniji trenuci bili oni kada je više oboljelih osoba tražilo evakuaciju i medicinsku pomoć", kazao je Kulina.

Prvi alarm 



Prvi alarm u centru upalio se 14. maja u četiri sata ujutro, prisjeća se glasnogovornik Ministarstva sigurnosti Admir Malagić. Poziv je stigao iz Šekovića, gdje su kuće već bile poplavljene, ljudi na krovovima i evakuacija je bila hitna.

"Jedini način da se do njih dođe bio je uz pomoć helikoptera. Operateri iz OKC-a uspostavili su kontant sa OS BiH, a već oko pet sati ujutro helikopteri su bili na terenu i evakuisali su šest odraslih osoba i šestero djece", kazao je Malagić.

Nažalost, broj 112 još uvijek nije u funkciji, istakao je Malagić, pa se koriste drugi brojevi za komunikaciju sa nadležnim institucijama sa nižih nivoa vlasti, ali i sa građanima, što je bio izuzetak ovog puta. Iako zahtjeve OKC-u šalju institucije sa nižih nivoa vlasti, tokom ove katastrofe širokih razmjera, ovaj način nije bio dovoljan da se prijave sve potrebne hitne evakuacije, pa su čak i sami građani znali slati zahtjeve za pomoć.

"Bilo je slučajeva direktnih poziva i uspostavljanja kontakata sa ljudima na terenu, načelnicima i drugima koji su mogli dostaviti podatak gdje su najugroženija područja, gdje su potrebne hitne evakuacije. Zaista je bilo dramatično u centru ovih dana, bilo je puno dramatičnih spašavanja. Mislim da smo jedan veliki dio posla završili i zbog toga smo ponosni, jer smo učestvovali u spašavanju ljudskih života", istakao je Malagić.

Evakuacija pacijenata 



Iako se u zahtjevu koji se dostavlja OKC-u obično navode i koordinate na kojima je potrebno djelovati, Malagić je kazao kako su se prilikom poplava dešavale situacije da ljudi nisu mogli reći gdje se tačno nalaze, jer je skoro sve bilo pod vodom.

"U Doboju smo imali slučaj tri pacijenta koje je bilo potrebno evakuisati. Uspjeli smo uspostaviti kontakt sa ljudima na terenu, ali ugroženi nisu znali reći tačne koordinate, što je normalno u takvim situacijama. Kolege su putem interaktivne mape išli od tačke do tačke, pitali ih kuda da idu, desno, lijevo, koji je objekat prepoznatljiv. Na taj način su uspjeli odrediti tačne koordinate i upućen je helikopter da izvrši evakuaciju. Morali smo se snalaziti na sve načine da piloti dobiju što preciznije podatke", rekao je Malagić.

Brza reakcija je bila obavezna, pa su uposlenici OKC-a koristili sve metode kako bi sačuvali ljudske živote. Centar je za 15 dana primio više hiljada poziva, koji su stizali non-stop tokom 24 sata. Samo angažovanjem helikopterskih jedinica preko OKC-a, spašeno je 2.500 osoba. Ovaj centar koordinirao je i međunarodne timove za spašavanje na vodi, koji su spasili daleko više ljudi, kao i timova raftera iz Konjica, Bihaća, Foče i drugih dobrovoljaca spasilaca.

"Timovi su radili cijelu noć i cijeli dan, bez prestanka i bez brojanja ljudi koje evakuiraju. Jedino je bilo važno spasiti što više ljudi i prebaciti ih na sigurno", kazao je Malagić.

Punim kapacitetom radio je OKC za vrijeme poplava koje su pogodile BiH, rekao je šef odjela za strateško planiranje i mjere zaštite spašavanja Ministarstva sigurnosti BiH Idriz Brković. Svi uposlenici bili su na svojim radnim mjestima, pa čak i oni koji su bili na bolovanju ili godišnjem.

"Imali smo težak period za BiH. Mnogo je bilo ugroženih ljudi, mnoge je trebalo evakuisati, a sa nama su ovdje bili i piloti OS BiH, EUFOR-a, iz Slovenije, Hrvatske", kazao je Brković.

Svake godine Bosna i Hercegovina bori se sa požarima, a skoro svake i sa poplavama. Neke stvari potrebno je rješavati na drugi način, istakao je Brković, dodavši kako je potrebno napraviti promjene u legislativi i organizaciji sistema.

"Resursi su problem. Kod nas u BiH uvijek se govori kako ima prečih stvari od resursa za civilnu zaštitu. To je dovelo do ovoga da mi imamo vatrogasna vozila stara 35 do 40 godina, vatrogasce starosne dobi 55 godina, neopremljene strukture za spašavanje na vodi, nedostatak čamaca i drugih sredstava. Morali smo kroz međunarodne institucije ztražiti pomoć. Očigledno je da od lokalne zajednice, pa do državnog nivoa, moraju se stvoriti drugačije politike pristupa za odvajanje sredstava za nabavku takve opreme", poručio je Brković.

Email adresa: (nije obavezno)

Tekst ispravke: