{{error}}
Korisničko ime ili e-mail
Lozinka
ili
Facebook prijava


Unesite e-mail:


O koridoru 5c: Talac političkih manevara

S
1.9.2011. u 18:48
0
34
O koridoru 5c: Talac političkih manevara
0
O koridoru 5c: Talac političkih manevara
WikiLeaks je 26. augusta objavio još jednu depešu iz Ambasade Sjedinjenih Američkih Država u Sarajevu, naslovljenu "Neizgrađena cesta", a koja datira od januara 2010. godine.
Tadašnji ambasador Charles L. English izvještava State Department o problemima oko izgradnje autoputa koridor 5c, političkim nesuglasicama i prepucavanjima u koje je zapao jedan od najznačajnijih i najprioritetnijih projekata za BiH.

Pa tako na samom početku depeše stoji da, iako se radi o multistrateškom projektu od značaja za jugoistočnu Evropu, on nailazi na iste one prepreke koje su kočile i sve druge inicijative i projekte od BiH, od ustavnih reformi do uvođenja PDV-a.

Nedostatak odgovornosti

"Od samog početka projekat izgradnje koridora 5c zapao je u međunacionalne i međuentitetske pukotine, te naišao na probleme kao što su optužbe za korupciju i mito, nedostatak odgovornosti vladinih funkcionera na svim nivoima vlasti te neposobnost političkih vođa da krenu putem napretka unatoč podršci međunarodne zajednice", piše English.

Nakon toga iznosi podatak da bi dio koridora koji prolazi kroz Bosnu i Hercegovinu trebao biti završen do 2018. godine, tačno 20 godina nakon prvog prijedloga. Studija izvedivosti iz 2008. godine procjenjuje da su troškovi izgradnje 7,3 milijardi KM. Dužina autoputa trebala bi iznositi 335 KM, 245 kilometara bi trebalo prolaziti kroz Federaciju, a 90 kroz Republiku Srpsku.

"Koridor 5c bi značajno povećao komercijalni promet kroz BiH, a sa svakom godinom odlaganja njegove izgradnje, BiH gubi na potencijalnim prihodu. I dok projekat stagnira u rukama lokalnih političara, saobraćajne nesreće na starim putevima odnose sve više života", pojašnjava English.

U depeši piše i da su pripremni radovi počeli još 2004. godine. No, bošnjački članovi Vlade Federacije su 2009. godine usvojili izmjenu ranije dogovorene rute, zbog čega su ih hrvatski članovi optužili za preglasavanje i povukli se.

Narušeni odnosi hrvatskih i bošnjačkih političara

"Mediji su tada nagađali da je Ministar trezora i finansija Bosne i Hercegovine Dragan Vrankić, koji je na čelu Odbora za izgradnju, kupio parcelu preko koje je trebao proći koridor 5C, te da je zbog toga potaknuo neusvajanje nove rute od strane hrvatskih članova Vlade. Neslaganja oko izgradnje koridora 5c narušila su, do tada, skladne odnose hrvatskih i bošnjačkih političara", pojašnjava bivši američki ambasador u BiH.

Navodi da je Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD), u saradnji sa relevantnim bh. institucijama obezbijedila, skoro 500 miliona eura za finansiranje izgradnje četiri dionice autoputa, no političke nesuglasice u Federaciji ugrožavaju kredit.

"Pomoćnik ministra komunikacija i transporta BiH za transportnu infrastrukturu, pripremu i provedbu projekta Izet Bajrambašić vjeruje da je tadašnji Ministar prometa i komunikacija prevario EBRD jer, prema njegovom mišljenju, finansiranje i izgradnja dionice Sarajevo-Mostar-Hrvatska ne bi trebali biti u fokusu EBRD-a i Države. Prema njegovom mišljenju, prioritet bi trebala biti dionica Sarajevo-Doboj-Banja Luka, s obzirom na saobraćajne gužve i veliki broj saobraćajnih nesreća. Navodno su zvaničnici EBRD-a frustrirani činjenicom da je Federacija ignorisala sav, do tada, urađeni posao. I ukoliko federalni dužnosnici ubrzo ne riješe međusobni spor, Evropska investicijska banka, partner EBRD-a, bi mogla povući sredstva za dio autoputa, koji bi trebao prolaziti kroz Počitelj, što bi ugrozilo cjelokupan iznos koji je EBRD obezbijedio", piše English.

Koridor 5c nije prioritet Republike Srpske

U depeši se još navodi da su propali svi pokušaji da projekat izgradnje koridora 5c prihvate sve tri strane u BiH kao projekat od državnog značaja, pa tako English kaže da Vlada RS nikada nije finalizirala nijedan projekat oko izgradnje autoceste, te da koridor 5c nije prioritet RS-a.

Protraćeno je 12 godina, a od autoputa nema ni traga.

"Jasno je da je koridor 5c, kao i svaki drugi projekat u Bosni, puno više od puke izgradnje autoputa ili ekonomskog napretka BiH. Autoput je upleten u političke svađe, postao je talac političkih manevara između države BiH s jedne i bošnjačkih i hrvatskih zvaničnika, s druge strane. U svemu tome životi Bosanaca su negdje u sredini. Problemi sa koridorom 5c samo su pokazatelj prepreka, nesklada, apatije i oprtunizma, koje blokiraju put ka svjetlijoj budućnosti Bosne i Hercegovine", zaključuje English svoju depešu.

Email adresa: (nije obavezno)

Tekst ispravke: